Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Mijn trouwe XM 2.5TD break begint aan het einde van haar (economische) leven te komen, wielkuipen achter die wegroesten, hagelschade, doorroestende voordeur, roest bij de voorspatborden, roest in de kokerbalken, scheuren in de kunstofdelen op de deurstijlen, 350.000 km op de teller een een verbruik van koelvloeistof van 1 liter op de 1000 km.
Ik heb haar gekocht toen ze 17 jaar jong was met 210.000 km op de teller heb er 7 jaar in gereden maar denk nu dat ik ga kijken naar een opvolgster.
Vandaag in een C6 2.7 diesel gereden, ik vond haar wat deinen (hoort dit?) de automatische versnellingsbak schakelde niet goed, deed soms lang over schakelen naar een hogere versnelling en klapte er dan uiteindelijk wel in,ook bij rustig optrekken, bij het afremmen als ik bijna stil stond ook weer een tik. Ik vond de ruimte in de kofferbak erg tegenvallen (valt natuurlijk bij elke auto tegen in vergelijking met een XM break) en twijfel nu, moet een C6 de opvolger worden? Dan wel 1 die helemaal goed is en voor mijn gevoel was deze dat niet.
Twee jaar geleden in een c5 III tourer 2.2 diesel gereden met bollen, ook die vond ik wat deinen en ik heb het gevoel dat ik in een benauwde ruimte zit, het lijkt wel of de cabine veel kleiner is dan in mijn XM, of zou dit door de dikkere raamstijlen komen? En de minder brede stoelen dan de XM? Ik kon toen nog geen afscheid nemen van mijn dame en ben er nog twee jaar in doorgereden.
Vandaag in een C5 III 2.0 tourer diesel met wokkels, ik vond het toch echt minder dan met bollen en weer het gevoel dat ik in een veel minder ruime auto reed dan in de XM. Het motortje haperde een enkele keer wat bij het optrekken, ik denk de EGR klep die daar de oorzaak van was, mijn XM deed het ook voordat ik de EGR er uit had gehaald en afgedopt.
Ik heb ook het gevoel dat de kofferbak van de C5 tourer kleiner is dan de XM break.
Daarnaast ben ik mij eens gaan inlezen in de techniek van CAN bussen, inleren van componenten die vervangen zijn, roetfilters en regeneratie en alles wat mijn dame niet heeft. Het “ik doe het zelf lekker wel desnoods met lexia” gehalte wordt allemaal wat lastiger geloof ik. Mijn dame komt eigenlijk nooit bij de garage, ja voor de APK of klussen waar ik geen zin in heb of tijd of een brug nodig heb. Ik vermoed dat een opvolgster vaker naar de garage moet en welke garage moet je dan hebben in de omgeving van Drenthe?
Kortom, ik ben er nog lang niet uit, zit nu zelfs te denken aan een Volvo V70 of V90 (de laatste vind ik 2e hands nog wel erg duur) of een BMW 530 stationwagen. Maar eigenlijk wil ik gewoon een troen met bollen.
Wie heeft soortgelijke twijfels gehad bij het zoeken naar een opvolger van een XM break? En heeft tips voor deze twijfelkont? Als ik dit zo teruglees moet ik gewoon op zoek naar en andere XM break, maar vind maar eens een mooie, en eigenlijk wil ik wel weer een 2.5TD.
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Een bekend dilemma. Ik heb zelf ook 5 jaar met een 2.5TD gereden. Een berline exclusive die ik uit België heb geïmporteerd.
Ik vind het nog steeds 1 van de fijnste auto’s die ik heb gereden. Ik rijd nu een tijd in een C6 2.7 en op lange afstanden is die echt zalig. Wel is de C6 zwaar en dat merk je met eigenlijk alles. De luxe is top.
De automaat kan koud wat nukkig zijn, maar waarschijnlijk is de bak nog nooit gespoeld.
Domme vragen bestaan niet.
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 31-07-2019
- C5 C5 Tourer 2.2 HDiF 200 Exclusive
- C6 (2005-2012) C6 3.0HDI Exclusive
Mijn vrouw rijdt nu in onze C5 tourer, 2.2hdi automaat met bollen.
Zelf rij ik in onze C6 3.0 hdi.
Beide wagens zijn voorzien van dezelfde Aisin automaat. de euvels die je benoemde komen mij niet bekend voor.
Wel heb ik bij beide wagens preventief de bak laten spoelen.
Moet zeggen dat die C5 op lange afstanden ook prima bevalt en ...er is qua laadruimte een stuk praktischer.
Dat je in de C5 wat meer opgesloten zit, dat herken ik (nadat ik uit een xantia was overgestapt).
maar was er vrij snel aan gewend. maar dat is allemaal zeer persoonlijk.
De C5 van de eerste lichting was wel weer een stuk ruimer(?) dan de laatste versie.
Succes met de keuze!
Totaal aantal Berichten: 1354
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Ik zou een C5 break van de eerste generatie eens proefrijden of de C5RE break (2004-2008).
Die laatste heb ik sinds kort en komende vanuit een Xantia break is die veel ruimer, de C5Tourer is idd minder ruim dan zijn voorganger en daarom voor mij geen optie.
Voordeel is dat de C5 tot 2008 altijd hydropneumatische vering heeft, maar ik vind wel dat deze qua vering echt moeten onder doen tov de Xantia.
In 2006 had ik een ‘92 XM TCT break en voor zo ver ik mij kan herinneren moet mijn C5 break niet onderdoen qua ruimte, de C5 break ligt mij persoonlijk beter dan de XM break.
De XM was kleiner dan de CX break om die reden + het feit dat ik de Xm niet kon gewoon worden, heb ik hem niet lang gehouden.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
De C5 van de 1e generatie, van na de facelift (modeljaar 2005, geleverd tot 2007-2008) is in de break uitvoering mij ook prima bevallen. Qua ruimte ronduit top. Heb ik veel kilometers in gemaakt tegen heel acceptabele kosten en weinig (tot geen) onverwachte bezoekjes aan de dealer.
Omdat de C5 van deze serie ook qua gewicht fors beter scoort dan de C6 en de C5 vanaf 2008 zijn de vaste lasten ook een stuk prettiger.
Qua vering vind ik het persoonlijk. Een C5 haalt het qua comfort niet bij een Xantia (mijn mening) maar komt best dicht in de buurt van een Hydractive XM.
Met betrekking tot de automaat kan ik zeggen dat ik zelf toen ik mijn C6 kocht ook vond dat ie wat traag schakelde. Na een spoelbeurt bij Johan Oldenhage is dit (nagenoeg) verholpen. Is dus niet specifiek voor de C6 (veel C5’s hebben deze automaat ook) maar meer typerend voor het onderhoud.
Wat een factor is die de C6 wel heeft (en de C5 niet) is uitstraling. Ik krijg op mijn C6 veel leuke reacties en opmerkingen. Ook meer als bij de XM. De C6 vinden veel mensen toch stiekem wel een mooie auto (en dat is ie natuurlijk ook).
Ik hoor de naam van Volvo even voorbij komen. Een V70 van de laatste serie is ook niet echt een ruime auto. Qua vering en demping vind ik ze best ok, maar het komt niet in de buurt van welke Citroen dan ook. Ruimteaanbod is vergelijkbaar met de C5 tourer. Prima, maar niet bijzonder dus. Een collega van mij rijdt met een wat oudere V70 (2004) en heeft er ruim 300K mee gereden (auto staat op 550K). De oude generatie D5 motor is echt een tank.
De V90 heb ik twee keer mee mogen rijden. Ik vind het een hele mooie auto, maar qua ruimteaanbod niet zo groot als een C5 of XM.
Domme vragen bestaan niet.
Totaal aantal Berichten: 808
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Ik heb nooit zelf een XM gehad, wel veel in gereden. Het zitcomfort en gemak waarmee je met een XM lange afstanden kunt rijden ben ik niet in veel andere auto’s tegengekomen. Elke opvolger zal een compromis zijn denk ik, of qua comfort of qua ruimte. Een goede C6 zou op het gebied van zit- en rijcomfort toch beter moeten zijn dan een XM, misschien bij Johan Oldenhage eens met een goed exemplaar rijden?
Ik ben zelf groot fan van stationwagens, de C5’s hebben mij echter nooit kunnen bekoren. Stoelen te kort, ik ben 1.90 mtr met lange benen en de latere uitvoering krap gevoel van binnen. Rijcomfort zal best goed zijn. Zelf ben ik uitgekomen bij de V70 stationwagen, ook op leeftijd en met hogere kilometerstanden goed te rijden. De stoelen zitten goed, comfortabel voor lange mensen op lange stukken. Veercomfort is duidelijk minder dan een Citroën, maar dit merk ik vooral in de straatjes met drempels. Op de snelweg comfortabele auto, geschikt voor lange afstanden. Kleiner dan een XM Break, maar dat is elke andere stationwagen denk ik. Uiteindelijk is de V70 een goed compromis tussen ruimte en betaalbaar rijden, even vergeleken met bv stationwagens van BMW of Mercedes. Ik praat overigens over auto’s van 15+ jaar oud.
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Tja, ik ben toch een beetje verliefd op de C6 geworden, alleen het onderhoud….. en de kofferbak….. Inderdaad, het zal een compromis moeten worden denk ik.
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Mijn Xm mag naar een liefhebber die er belang bij heeft (met pijn in mijn hart, ze heeft zeven jaar trouwe dienst gedaan). Er is laswerk voor nodig om hem door de APK te krijgen.
Uitlaat is een jaar oud, motor loopt goed, koelvloeistoflekkage (ik vermoed bij de nieuwe waterpomp langs), geen luchtbellen in het reservoir, dus ik denk geen koppakking, nauwelijks olieverbruik, verder rijdt ze eigenlijk prima. Remschijven voor en blokken zijn een paar jaar geleden vernieuwd, handremkabels ook, de remleidingen ook en er zitten ook twee nieuwe radiateurs in. Airco (climate control)doet het ook naar behoren.
De twee displays zijn niet zo fraai meer, karakter zullen we maar zeggen.
Interieur is verder netjes, elektrisch bedienbare stoelen voor.
Zelf denk dat ze het beste ingezet kan worden als donor of voor iemand die er tijd en zin in heeft om haar helemaal weer netjes te maken.
Totaal aantal Berichten: 626
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Treurig.
Wat voor opvolger komt er?
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Tja, het is niet anders. Ik ben er eigenlijk wel aan gehecht maar zie het niet meer zitten om haar nog verder op te lappen.
Ik ben er nog niet uit wat haar opvolger wordt, C6 misschien, of (sorry, vloeken in de kerk) BMW 525 of 530 toering, of Volvo V70. De BMW moet dan wel luchtvering hebben natuurlijk….
Ik heb eigenlijk altijd een troen gehad als eigen auto, wel eens een Laguna en Mondeo station als leasebak maar als eigen auto BX of XM. Op de 204 na dan, dat was mijn eerste auto, die was al oldtimer toen ik haar kocht, die wacht nu in stukjes in de garage op het weer in elkaar zetten en rijdbaar maken.
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb een Duitse station met luchtvering gekocht van die andere grote Duitse fabriek met de ster en die auto rijdt en veert echt fantastisch comfortabel. Het hele ding is afgestemd op comfort, gemak en is een ontzettend goeie cruiser. Dikke aanrader vooral omdat ie ook nog eens gigantisch groot is, veel groter dan die 5-serie. En zuinig, terwijl het gewoon een benzinemotor is en ie 1650 kg weegt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Het is toch een C6 geworden
Foto’s en info volgen als ze hier thuis staat. Volgende week.
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Niemand belang bij mijn XM? Ik vind het zo jammer als ze verschrot wordt.
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Ze is verkocht, ik heb een liefhebber gevonden. Ze gaat niet in de pers! Hoera!
Totaal aantal Berichten: 10307
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.