Goedendag,
Vandaag trok mijn 1.8 Xantia 1998 een botenwagen en na loskoppelen zette ik de Xantia even aan de kant.
Op t moment van weer opstarten liep de motor pruttelend en t stonk naar onverbrande mengsels. Ik keek onder de Xantia en daar waar de demper begint drupte benzine. Motor uit gedaan en dan weer aan en nu drupte die niet meer. Met wegrijden zag ik veel rook uit de uitlaat komen.
Een tijdje later, 50 km/ uur weg naar 80 km/uur en de rook was weg. Ik heb bij thuiskomst nog 10 liter getankt, en er lekt niets meer.
Nu is mijn vraag, wat gebeurde er nu? Toch geen benzinelekkage?
Ik durf nu niet meer te rijden, behalve naar een garage om naar de benzineleidingen te kijken.
Wie weet wat er nu aan de hand was. Ik heb slechts 1x meegemaakt dat de Xantia ook slecht startte en rook produceerde en na 10 km ging dat ook over. In het Xantia boek staat wel iets dat de ECU opnieuw een afstelling kan maken na een accu loskoppeling…..
Gegroet,
Wim
Totaal aantal Berichten: 1345
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Om ergens te beginnen: Stonk het naar benzine of koelvloeistof?
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Hallo,
Het rook echt naar benzine!
Wim
misschien toch lekke koppakking?
Dat kan wel het roken verklaren en ook de lucht van onverbrande brandstof.
Maar die druppende benzine is wel raar.
Heb je onder de auto gekeken zoals je schrijft of ook onder de kap?
Hallo,
Ik zal morgen nog eens starten en kijken of er benzine lekt of dat de motor hapert.
Ik heb de motorkap wel open gehad en merkte niets bijzonders.
Bij een lekkende koppakking zou dan niet constant rook ontstaan?
Gegroet,
Wim
Nou, als het een klein lekje is hoeft dat niet.
Even een aanname:
Als je na behoorlijke belasting (zoals snelweg of een boot slepen) de motor stil zet loopt de temperatuur in de cilinderkop vaak nog even op.
Dan heb je ook iets overdruk in het koelsysteem waardoor er een paar druppels in een cilinder kunnen lopen.
Koelt de boel dan weer wat af dan stopt dat lekken.
Bij het starten zit er ook wat koelwater in de verbrandingsruimte en dat geeft dan “rook” (is eigenlijk damp)
Als de motor bij normaal gebruik niet al te warm wordt treedt dat lekken misschien niet meer op.
Alleen is een klein lekje vaak het begin van het einde van de koppakking…
Waarschijnlijk kan een garage dat wel meten in de koelvloeistof of met afpersen van het koelsysteem.
Bijtijds vervangen van de koppakking kan een complete revisie van de kop voorkomen…
Hoeveel heeft je auto gereden?
Bij veel motoren gaat een koppakking ongeveer 200000km mee, met uitschieters naar beide kanten…
Ik zeg niet dat het zo is hoor, maar het is wel een reële mogelijkheid
Hoi,
Bedankt voor je reactie! 111000 km op de teller. De Xantia moet binnenkort toch naar de apk, dan kan er naar gekeken worden, koppakking en leidingen.
Gegroet,
Wim
Hallo,
Vandaag is de Xantia door de APK en geen problemen. Ik heb t niveau van kwv gemeten en geen noemenswaardige daling bemerkt. Ook bleek t geen benzine, t druppelt uit de demper vd uitlaat, daar ergens aan t begin vd demper.
Wat H@ns zei is aannemelijk, mbt een botenwagen trekken.
Kortom we toeren verder met de Xantia!
Gegroet,
Wim
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Na een koude start is er vaak condens aanwezig in de uitlaat, vooral na korte ritten. Dat kan het druppelen verklaren.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.