Correctie; wagenhoogte stabiliseren geldt voor voor en achterkant. Dus aan de voorkant wordt ook het drukverschil opgeheven.
Juriaan schreef:
De auto knalt heel af en toe naar beneden als de motor niet loopt en ik na een aantal minuten een portier of achterklep open, die kan voor de 5 minuten soms zijn.
Nu heb ik de VN05 relais en de diodes om te beveiligen alleen ben ik zelf erg slecht met de soldeerbout. Iemand waar ik langs kan komen die het voor me zou willen doen? Zou top zijn!
Dit herken ik ook bij mijn Xantia 16V! Mag ik vragen waar je de VN05 hebt gevonden? Is jouw idee ook om de diodes te (laten) vervangen?
Deze modificatie zou ik ook graag aanbrengen . Solderen zal weer even oefenen zijn, moet goed komen!
Die diodes zitten er standaard niet in, toch?
Ze zijn juist bedoeld om schade te voorkomen, ze werken dan als “blusdiode”.
Daarmee wordt de overspanning die ontstaat door het afschakelen van een spoel (L*di/dt) weg gedempt.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Zitten standaard in de hydractiefkleppen, de electr aansluiting daar. Maar gaan blijkbaar snel kapot.
Blusdiode idd
Aha, zitten ze dáár.
Hebben die er altijd ingezeten? Of is dat pas bij latere series gedaan?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Ik weet iig bij Type 2, maar het onderdelenboek vermeldt maar 1 type, dus zal vanaf t begin zo zijn geweest
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Ze zitten standaard bij de electro klep maar willen wel eens kapot gaan, vervolgens is er geen blusdiode meer over de spoel en begeeft de VN05 het. De optie is om diodes in de veercomputer te zetten, dan staan ze parallel aan de diodes in de spoel. Zijn de diodes in de spoel kapot dan heb je in ieder geval de diode in de veercomputer. Zijn ze niet kapot, dan staan er twee parallel, niks niet erg niet.
In de veercomputer diodes monteren is veel makkelijker dan onder de auto in een spoel bij de elektroklep. Vandaar deze optie dus.
Maar deze diodes gaan het probleem niet oplossen van de harde vering. Ze zijn puur ter bescherming van de VN05, als de VN05 kapot is zal die echt eerst vervangen moeten worden.
Als ik me goed herinner staat de HA klep bij de Xantia zonder bekrachtiging in de NC positie, maar bij de C5 in de NO positie.
Dat laatste heeft mij verrast, ik zou denken dat het uit veiligheidsoverwegingen beter is ‘m in de NC te hebben als er iets mis is met de aansturing.
Als ‘ie bij de Xantia in de NC positie staat, en de aansturing is defect, blijft de vering op hard staan als er bij het kapotgaan van de transistor geen sluiting ontstaan is. Dat laatste is niet waarschijnlijk, naar ik denk.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor