Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Het gaat optie 2 worden, afspraak gemaakt en binnenkort komen ze er op.
Vandaag een stukje gereden, even de ruitensproeiers aan om de ruit schoon te maken, wat een lekker wolk kwam er op, ruit lekker nat en, oh, uhhh, gaan we nog wissen? Daarom is de ruit zo lekker nat, lukt anders nooit, de wissers doen niks, de BSI geeft wel aan dat ze aan zijn (als ik standje automatisch inschakel) maar geen bewegende wissers. Best wel waardeloos op de snelweg met een ingesopte voorruit..
Thuisgekomen, zekering eruit, ok, zekering is heel, zekering erin, motor starten en ze doen het weer.
Het zelfherstellend vermogen van een Citroën blijft gigantisch.
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Binnenkort de remschijven en blokken voor vervangen. Ik heb Ferodo schijven en blokken gekocht en zie dat er aan de buitenzijde van het remblok een kunststof plaat is bevestigd. Ik veronderstel dat dit is tegen piepende remmen en neem aan dat ik daar nu geen koperpasta of keramisch vet meer op hoef op te smeren?
Is er iemand die dit kan bevestigen?
N.B. Het zelfherstellend vermogen was toch niet zo groot als gehoopt, de ruitenwissers weigerden weer, straks maar even kijken als ze weer terug is, ik hoop op een slecht contact ergens. Ze wordt momenteel voorzien van 3 nieuwe ventielen, ik heb geen zin om weer een keer met een stuk ventiel in mijn hand te staan als ik de banden op spanning wil brengen of nog erger, dat het ventiel het begeeft op de snelweg.
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Vandaag en gisteren aan het sleutelen gegaan met de ruitenwissers.
Motoren uitgebouwd, wat gedonder om de wisserarmen er af te krijgen wat niet lukte en bruut geweld durfde ik niet, google is je vriend dus het volgende filmpje gevonden. Niet te geloven maar het werkt echt perfect, het ging net zo simpel als in het filmpje.
https://www.youtube.com/watch?v=JT_5ekE8sWM
Contacten gereinigd, behuizing voorzichtig geopend en geen sporen van oxidatie gezien. Motoren er weer in gezet maar niks. Geen ruitenwisser die op wou starten.
Lexia er aan gehangen en die geeft storingsmelding “F02F, geen communicatie met de computer van de ruitenwissers voor”.
Daarnaast ook nog een storing “FF1B, storing onbekend”. Of die er wat mee te maken heeft.
Als ik verder puzzel in de Lexia op test op functies en ik test de ruitenwisser dan geeft die aan, “storing meesterruitnwisser motor” zonder enige verdere codes.
Tja, en nu? De master ruitenwisser motor vervangen? Kan dat zonder deze te herprogrammeren? Of toch op basis van storing F02F de BSM onder de motorkap vervangen?
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Er is wel communicatie met de BSI, als ik de automatische stand inschakel verschijnt op het display de melding dat ik dat heb gedaan.
Het mechanisme is goed, heb ik los gehad, loopt soepel. Ik heb de behuizing open gehad van de master motor, ik kan de motor makkelijk draaien, koolborstels lijken ook ok, weinig stof van de koolborstels. Wel iets vocht in de behuizing maar dat merkte ik pas toen ik de boel met perslucht doorblies.
Ik kan de storingen niet wissen, ik heb de storing “FF1B Master wiper motor arm jammed fault” ook nog ergens gevonden op de site van C6owners. Motor arm jammed… dat zou betekenen dat die vast zit? Dat was dus niet het geval.
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Je zal het zelf vast ook al wel eens tegengekomen zijn op French car forum denk ik. Heb dacht ik daar wel eens gelezen dat de magneten van de motor los gaan zitten waardoor de boel niet goed meer werkt.
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Dit is nieuwe informatie voor mij.
Dit verklaart wel een vastzittende motor maar niet dat er geen verbinding met de BSM kan worden gemaakt en ik zou dan ook verwachten dat de zekering van de motor doorslaat en dat was niet het geval.
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Volgens de documentatie moet ik hem ook nog inprogrammeren? Anders ziet de BSI hem niet?
Ik heb ondertussen even gezocht op het French Car forum, de motor met losse magneet is van een C5, je kunt het deksel er af schroeven.
Mijn deksel zit met een stuk of 7 klemmen vast. En als je het deksel los hebt blijft die nog met twee draden aan de koolborstels hangen en ik zie zo niet hoe ik die met deksel en al los kan halen.
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
De wissers doen het weer, het was inderdaad de master ruitenwisser. Vrijdag besteld bij De Vos, zaterdag binnen, monteren en klaar. Niks programmeren of instellen, ik heb het mezelf weer moeilijker gemaakt dan nodig was. Echt wat zitten piekeren of ik e.e.a. weer aan de praat zou krijgen. Het is mijn dagelijkse auto dus ik moet wel weg kunnen als dat nodig is, ook bij regenachtig weer.
Tegelijkertijd de as van beide wissers maar even gedemonteerd en in het vet gezet, dat was geen overbodige luxe. Ook de kunststof doppen van de stangen van een dot vaseline voorzien, die stonden ook zo goed als droog. Ik had de ruitenwisser armen al in de kruipolie staan en die met een hobbymesje ribbel voor ribbel schoongemaakt, de assen had ik al schoon. De assen zijn van staal maar die aluminium armen is toch een voorzichtig gepriegel. En omdat het spul toch los lag ook de paravan bak maar eens gezogen en ontdaan van alle zooi. Ook dat was geen overbodige luxe, ik vermoed 20 jaar zooi wat zich had verzameld in de bak en in de slangen.
Totaal aantal Berichten: 43285
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mooi opgelost zo. En zelf sleutelen houdt zo’n wagen ook nog een beetje leuk te betalen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Thanks Waterman. Ach, ik ben het type dat denkt dat die het netter doet dan bij de garage, dat is ook logisch, want die kunnen niet aankomen met een torenhoge rekening vanwege een paravan schoonzuigen, assen in het vet zetten van een motor die eigenlijk voor het oplossen van de storing niet gedemonteerd hoeft te worden, paravan oppoetsen enz..
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Vandaag na een aantal kilometers geen vermogen meer, wat later in de noodloop.
Uitgelezen storingscodes.
Het gaat een beetje boven mijn pet maar ik vermoed problemen met de mechanische of elektrische aansturing van de turbo.
Heeft iemand tips voor mij?
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD