Goeden dag , ik bezit een Labourier tractor die af fabriek is voorzien van een Citroën herstel Peugeot 203 benzine motor , ik heb t ding gerestaureerd en nu zit ik eraan te denken een LPG installatie in te bouwen gezien de benzine na een half jaar verouderd en problemen geeft; echter loop ik bij de inbouw van een LPG installatie tegen problemen aan namelijk t monteren van de verdampen , ik heb hier een afhaalpunt voor warm water nodig , deze aftakpunten kan ik zo 123 niet van de motor of waterpomp afhalen, wie weet hier een oplossing voor zodat ik een slang naar en van dr verdampen kan leggen om t warm water te kunnen laten circuleren bij voorbaat dank
Totaal aantal Berichten: 43285
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Heb je een foto van die motor?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Een Peugeot 203 ken ik wel… Of een Citroën U23… Of een DS23 of of ...
Je hebt gelijk t is idd een Peugeot
Heb al herhaaldelijk geprobeerd foto’s als bijlage toe te voegen helaas lukt dit niet vanwege t te grote MB van 2.5 toegestaan is 500kb , helaas lukt t me niet de foto’s te verkleinen
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Blijft natuurlijk de vraag om een foto. Je zult waarschijnlijk aftakkingen moeten maken in de aan- en afvoerslang van de radiateur. In de 203 zit volgens mij wel een kachel, maar of die aansluiting ook op de uitvoering van de motor in jouw tractor zit…
Dat is een Peugeot TM motor. In en uitlaat aan dezelfde kant, heeft al een waterpomp. Maar ik weet niet hoe ze die “geadapteerd” hebben voor een tractor.
je zoekt eigenlijk de aansluitingen van de kachelradiator in de 203: Dan moet VOOR de thermostaat zijn. Als je die niet kunt vinden zul je T-stukken moeten monteren tussen het blok en de thermostaat.
LPG: Waarom gooi je er geen “98” im, die verouderd minder snel? En als je echte weinig gebruikt “synthetische” benzine, zoals die van “Aspen” die is er ook voor 4-takt.
Daar zit al een aluminium kop op: Zou zomaar kunnen dat die klepzittingen van dat blok LPG niet leuk vinden.
To err is human, not to err is divine.
Meende dat TM de dieseluitvoering was , maar goed deze motor heeft idd de inlaat en uitlaat aan dezelfde kant , en idd een aluminium kop , weet niet wat voor zittingen hier in zitten ik neem aan dat de kleppen niet direct op t aluminium komen, goed idee vind ik de opmerking een adapterplaat met t stukke6te maken en deze tussen motor en thermostaathuis te plaatsen , ik zou ook t stuk aan de radiatorslang kunnen maken maar dit is minder stabiel lees meer storingsgevoelig en t zit dan ook achter de thermostaat ,dit is onwenselijk daar je zo rapide mogelijk warm water wilt hebben.
Verouderde benzine kun je ook voorkomen door benzine te gebruiken die minder snel (98) of helemaal niet (Aspen) veroudert. Dat laatste gebruik ik al jaren rond het erf (tuinmachines en aanhangmotor), nooit problemen mee gehad. Natuurlijk is het duurder dan Euro95, maar als je benzine in de tank bederft verwacht ik dat je verbruik niet zo groot is.
ok Aspen of 98 is dan ook een optie m bij t lange staan is niet alleen t verouderen een probleem maar ook t verdampen een prbleem , zet je m in de nazomer met 50 liter weg heb je in t volgend voorjaar nog maar 15 liter over in de tank m daarom dacht ik aan LPG.nu weet ik niet van welk materiaal de zittingen zijn in de kop.
Daar zitten zeker “stalen” zittingen in, want kleppen direct in een alu/Alpax kop dat deed niemand.
In het slechtste geval: als je die tractor ieder jaar 40 uur laat draaien dan zul je naar mijn inschatting iedere 5 jaar de kleppen moeten stellen en gaat je kop minstens 25 jaar mee. Kun je alvast op zoek naar een reserve kop en pakkingen: Die vind je in Frankrijk nog wel.
Maar ik 98 gebruiken, en de tank aan het eind van het seizoen legen en de benzine bewaren in een afgesloten jerrycan of zo: Dan verdampt er niks. Of de tankontluchting en afvoer afsluiten.
To err is human, not to err is divine.
Heb je dat zelf vastgesteld dat er zóóveel benzine verdampt in een half jaar
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Ja met 40 draaiuren per jaar houdt t wel op , ik overleg even wat ik doe , had 20 jaar geleden al LPG in willen bouwen maar is er nooit van gekomen ,teveel projecten, ben inmiddels de 50 gepasseerd , heb DE tank al wel liggen , heb ook al vastgesteld dat gebruikte cilindertanks steeds moeilijker te vinden zijn.
JW schreef:Heb je dat zelf vastgesteld dat er zóóveel benzine verdampt in een half jaar
Groet,
JW
is een typfout die 50 liter moet zijn 20 liter
Totaal aantal Berichten: 43285
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Tank 98 en gooi er een flesje toevoeging bij. Probleem opgelost. Doe ik met mijn 57-er diesel tractor ook, veel gezeik met bacteriën in de tank gehad. Met toevoeging geen problemen meer. Heb je al een kenteken op je trekker?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ja heb 9-gv-963 kenteken kunnen behouden