Goedendag,
Ik ben mij aan het oriënteren op een C4 Grand Picasso.
Die ik op het oog heb zijn jonger dan 2016.
Behalve het normale, onderhoudshistorie enz, waar kan of moet ik rekening mee houden volgens jullie?
Alvast bedankt!
Totaal aantal Berichten: 1283
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Op het forum hier staat in diverse topics al heel veel geschreven, met name de 1.2 PureTech en 1.6 THP, google maar eens dan vind je de belangrijkste punten wel.
klik Kijk hier maar eens.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Zijn die problemen niet voorbij met de motoren na 2014?
Verbeterd: ja
100% opgelost: nee, maar olieverbruik en interne vervuiling is tegenwoordig redelijk normaal bij moderne motoren met het nieuwe rijden, turbo’s, EGR kleppen, directe injectie en krappe toleranties om de broodnodige efficientie te halen die nodig is om aan de uitstootnormen te voldoen.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 1283
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
PatjeOost schreef:Zijn die problemen niet voorbij met de motoren na 2014?
Sommige modificaties zijn doorgevoerd, blijft inderdaad zoals FastFred al aangeeft dat de huidige generatie DI motoren nogal wat problemen hebben. Dus dit ga je ook bij VAG groep etc aantreffen. Als je op veilig wilt spelen koop je een Mazda, Toyota of Subaru.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Overigens zijn de driecilinders wel wat minder problematisch dan de 1.6 turbo. Bij de 1.2 kan de distributieriem beschadigd raken doordat ethanol uit de brandstof in de motorolie terecht komt. Deeltjes van de riem verstoppen de oliezeef met allerhande gevolgschade.
De riem van de 1.2 puretech wordt daarom bij elke beurt gecontroleerd en bij twijfel vervangen. De interval is ook van 200 duizend kilometer naar 100 duizend kilometer gegaan. Verder is het advies om (vooral als je veel korte stukken rijdt) 98 te tanken én sowieso elk jaar de olie te verversen (advies is 25 duizend kilometer of 2 jaar).
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!