Vraag van een volstrekte leek met een door Citroën niet te traceren probleem aan een C3 specialist.
Sinds 5 maanden wonend in Zweden heb ik ineens een probleem met mijn C3 Picasso.
Mijn Citroën C3 Picasso 1.4 VTi Exclusive Bouwjaar 2015, KM circa 50.000, (2-ZHH-28) verder altijd PCA onderhouden heeft sinds enkele maanden een probleem dat geen enkele Citroën-specialist tot op heden heeft kunnen traceren. Ik heb er jaren probleemloos mee gereden.
Al enige tijd werkte de verwarming aan de passagierskant niet of nauwelijks.
In december 2021 kwam er voor het eerst een vreemde storingsmelding deze deed zich voor toen we de verwarming extra hoog gezet hadden omdat de auto binnen koud was.
Tijdens het rijden kwam er om onbekende oorzaak ineens een waarschuwing op het scherm: Motor oververhit!! Stop direkt!!.
Het motorwaarschuwingslampje rechts gaat branden en vaak gaat ook de grote ventilator onder de motorkap hard blazen. De auto is via ANWB naar de Citroën werkplaats in Linköping gebracht. Daar heeft de monteur geen probleem kunnen vinden. “Alles prima in orde”.
Toen we de auto in Januari in Linköping gingen ophalen en net op de autoweg reden (motor nog koud) kwam direkt weer de storingsmelding. We hebben de CruiseControl én de verwarming uitgezet, waarna de melding verdween.
In de maanden daarna is de storing nog diverse keren opgetreden.
Ook in die situaties verdween de melding na uitzetten van CruiseControl, verwarming/airco en soms verlichting.
Het probleem blijft zich dus op willekeurige momenten voordoen.
Is dit op te lossen met de BSI zekering er uit; 10 minuten wachten en de zekering er weer in?
Zo iets lees ik op Internet (Engels).
Citroën C3 Picasso 1.4 VTi Exclusive, Cruise, Climate, 2015
Totaal aantal Berichten: 6311
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
@Oldy, je had je bericht in het topic van iemand anders geplaatst. We hebben het even afgesplitst naar een eigen topic.
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Die storing zal ergens vandaan komen. De dealer kan met Diagbox (Citroën diagnose software) kijken wat voor een foutcodes er in het geheugen staan, van daaruit ga je verder met diagnose stellen. Resetten is leuk maar in dit geval geen oplossing van het probleem. Heb je misschien foutcodes of iets dergelijks van de garagebezoekjes, want van achter een computer is het moeilijk om nu iets zinnigs verder hierover te zeggen.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Mijn probleem is opgelost !!!!
In mijn C3 Picasso (1.4 VTi Exclusive 2015) is een productiefout ontdekt.
Die fout kwam pas naar boven met rijden in echt koud weer hier in Zweden.
Aan de rechterzijde achter het naar voren gerichte verwarmingsrooster zat een compleet verkeerde aansluiting.
Ik had al eens eerder gemerkt dat er weinig “verwarming” uit dat rooster kwam, maar in Nederland reed ik nooit in echte koude winterperiodes.
De foutstoring kwam dus pas naar boven tijdens koud weer en de verwarming hoog.
De warmte uitvoer liep niet naar het dahboardrooster maar naar de verkeerde kant.
Die warmte gaf storing op een sensor, waardoor steeds de melding ontstond dat de motor oververhit was en ook de fan hard ging draaien.
Wel heel apart dat een grote Citroëndealer in Linköping het niet kon vinden en een veel kleinere Citroëngarage het wel heeft ontdekt. Er is een ander onderdeel in het verwarmingssysteem gezet waarbij de buizen wél goed zijn aangesloten. Deze (kleinere) Citroëngarage wist mij te melden dat deze verwisseling van dat verwarmingsonderdeel soms meer voorkomt.
Na de reparatie kon de Picasso ingevoerd worden. Ik rijd nu met een Zweeds kenteken.
Citroën C3 Picasso 1.4 VTi Exclusive, Cruise, Climate, 2015