1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
loopt een beetje warm
Dimitri Schiedam
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 13-03-2022

Gepost: 17 juni 2022 04:46 PM

Hoi,

eerste warme dag vandaag en mijn CX 2.5 GTI Turbo loopt een beetje warm.
De KVS blijft tijdens het rijden iets over het midden, maar vooral de olie temperatuur loopt op richting de 150 graden.
Wat zou dat kunnen zijn?

Mvg Dimitri (en al middels 3000 km verder sinds aanschaf, zelfs met huidige benzineprijzen)

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4849
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 17 juni 2022 06:43 PM
  [ # 1 ]

Dus je blok zelf wordt gewoon goed gekoeld, maar je temperatuurmeter geeft deze hoge temperatuur aan.
Het eerste wat ik zou controleren: is die temperatuur daadwerkelijk zo hoog? Al een controle meting gedaan met een andere sensor / methode?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 17 juni 2022 06:58 PM
  [ # 2 ]

Zit er de juiste motorolie in en in welke staat verkeert de oliekoeler?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43253
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 17 juni 2022 07:00 PM
  [ # 3 ]

De CX heeft een warmtewisselaar onder het oliefilter, maar geen klassieke oliekoeler.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 17 juni 2022 07:03 PM
  [ # 4 ]

Weet ik, zit ook op mijn TD.
De olie wordt gekoeld door de koelvloeistof.
Maar ook die kan inwendig vervuild zijn.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43253
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 17 juni 2022 07:42 PM
  [ # 5 ]

Dan weet je ook dat het ding twee functies heeft:

1) sneller opwarmen van de motorolie, immers de koelvloeistof warmt sneller op dan olie en gaat dan warmte afgeven aan de nog koele olie.
2) koelen van de olie. Dat laatste is van ondergeschikt belang en minder effectief dan met een klassieke oliekoeler die in de rijwind zit.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Dimitri Schiedam
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 13-03-2022

Gepost: 18 juni 2022 01:46 AM
  [ # 6 ]
René Jongejan schreef:

Zit er de juiste motorolie in en in welke staat verkeert de oliekoeler?

Weet ik niet, dus ga motorolie en filter vervangen. De staat van de oliekoeler weet ik dus ook niet. Maar de olie is aardig zwart, dus kan wel vervangen worden.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43253
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 18 juni 2022 05:28 AM
  [ # 7 ]

De warmtewisselaar, die dus onder het oliefilter zit, kun je vrij eenvoudig demonteren en reinigen. Oliefilter er af, waterslangen er af, de centrale bout losdraaien en je hebt hem in je handen. Schoonmaken in een bak met diesel o..i.d.  Wel ff de rubber ring er uit halen voor je gaat schoonmaken.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Dimitri Schiedam
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 13-03-2022

Gepost: 18 juni 2022 09:53 AM
  [ # 8 ]

Denk dat het hele oliesysteem even gespoeld en vervangen moet worden. Goed doorspoelen, leeg laten lopen en de de warmtewisselaar schoonmaken en nieuwe olie en filter.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43253
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 18 juni 2022 10:08 AM
  [ # 9 ]

Overigens, motorolie kan bij een vlotte rit zomaar 140 graden worden. Ga je echt lopen trappen dan is die 150 graden ook vlot gehaald.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Dimitri Schiedam
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 13-03-2022

Gepost: 18 juni 2022 10:45 AM
  [ # 10 ]

Dat haal ik wel uit mijn hoofd. Deze auto rijdt het lekkerst rond de 100 km/u. Ga zo’n auto echt niet extra belasten bij 30 graden en rijdend op warm asfalt.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43253
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 18 juni 2022 10:50 AM
  [ # 11 ]
Dimitri Schiedam schreef:

.. Deze auto rijdt het lekkerst rond de 100 km/u..

We hebben het over een GTI Turbo toch? Geen 2500 Diesel? Zo’n GTI turbo is gemaakt voor vlammen. Ik heb ze nooit gespaard. Goed warm rijden, goed onderhoud en dan het gas er op. Kruissnelheid van 180 km/h tot 200 km/h kan ie makkelijk aan, 160 is heel fijn. Als jouw auto bij 100 het lekkerste rijdt, gaat er dan iets niet goed misschien?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Dimitri Schiedam
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 13-03-2022

Gepost: 18 juni 2022 11:04 AM
  [ # 12 ]

Heb ik wel gereden, kan het makkelijk aan. Maar in Nederland lukt dat echt niet zonder naheffing of dat je uiteindelijk voor de rechter voor behouden van je rijbewijs moet smeken.
Als de turbo gaat fluiten, de achterkant doorzakt zit je zo aan de 180 km/u. 
Ik ben gewoon een rustige genieter..

Profiel  
 
bibberkip
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 580
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 18 juni 2022 12:21 PM
  [ # 13 ]

Volgens mij kan zo’n ding (indien GOED onderhouden en WARM gedraaid) inderdaad gewoon de hele reis voluit. Als je twijfelt, of niet durft, dan doe je het niet, maar de cx moet het gewoon aankunnen, en een olietemp. van 150 graden is echt niks spannends hoor, de meeste wagens hebben géén olietemp. meter, en die mensen rijden met veel plezier volgas.  Maar laat zo’n cx eens bij een kenner bekijken, dan weet je waar je mee rijd, na 30+ jaren kan iets ook gewoon aan slijtage onderhevig zijn, zoals een radiateur, of je fan’s , laat het ding een keer schouwen bij een kenner, die zijn er wel. succes.
.
ps; rijden met zo’n opgevoerd monster is een belevenis, en als je uitsluitend 100 rijdt, is dat misschien slechter voor hem dan lekker föhnen.

yesterday = history

tomorrow = a mistery

today   = (a) present

Profiel  
 
Dimitri Schiedam
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 13-03-2022

Gepost: 18 juni 2022 12:29 PM
  [ # 14 ]

Rij ook nog in een opgevoerde Saab 9-3 coupe turbo uit 2000 met 260 pk.
Maar met de CX fluit ik ook wel eens flink door. Moet ff 2 banden vervangen want die zijn uitgedroogd en zitten scheurtjes in. En ik wil niet dat er iets mis gaat bij 150+.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43253
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 18 juni 2022 12:32 PM
  [ # 15 ]

Nee, met ranzige banden kun je idd geen enkel risico nemen. Verstandig om voor nieuw te gaan. Is ff bloeden maar dan heb je wel wat.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook