Totaal aantal Berichten: 1339
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
@ansarin. Er zijn heel veel startadviezen gegeven. Als het wat langer duurt voor de auto zeker wel aanslaat, je een sportieve accu hebt en je de bijvangst van goede smering krijgt, dan zou ik me geen zorgen maken dat het (eenmalig) starten langer duurt. Je zou het karakter van de auto kunnen noemen. Tenzij je een onbekende technische oorzaak vermoedt/vreest en daar naar op zoek bent.
Ik ben een beetje kwijt wat je vraag daarom is. De auto start wel maar voor je gevoel duurt het te lang voordat de oude godin aanslaat? En wat is je technische vraag/ punt van zorg dan.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
De vraag is waarom het zo lang duurt voordat ze aanslaat.
Mocht er een technische reden voor zijn probeer ik die te vinden.
Er zijn door de forumleden verschillende redenen aangegeven en die probeer ik stap voor stap te checken.
Nu is er al gebleken dat de acceleratiepomp vast zat.
Dus wat je nou precies bedoelt weet ik niet maar de technische inbreng van het forum is voor mij al heel waardevol.
Of moet ik het maar laten zoals het is?
Dat zit niet in mijn karakter.
Dsuper ‘73
Eerder DS 23IE Pallas ‘73 18-29-XK
Ik heb twaalf keer een DS gehad, allemaal met carburateur, maar startproblemen heb ik niet gehad, dus zij moet gewoon vlot kunnen starten.
Bijvoorbeeld: ik heb een Renault Estafette gerestaureerd, is 42 jaar oud en heeft net als de DS een simpele carburateur, contactpuntjes, verdeler en een 42 jaar oude bobine.
Als die een week niet heeft gelopen en ik ga er mee rijden dan gaat de motor geen hele slag rond of hij loopt al.
En zo hoort het ook. Als alles in orde is betreffende carburatie, ontsteking, dus geen rotte bougies, bougiekabels etc, moet hij gewoon in no time lopen.
Het is al eerder genoemd: heb je in het donker met lopende motor al eens onder de motorkap gekeken of je blauw vuurwerk ziet? Hoe is de verdeelkap? Haarscheurtjes? En zet er gewoon een nieuwe rotor in, kost minder dan een glas bier in Volendam en het effect kan verbluffend zijn.
En vergeet de condensator niet, een slechte condensator is killing voor het vonkenwerk. Maar misschien heb je dat al allemaal vernieuwd.
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik denk dat je die 3-4 seconden echt uit het hoofd moet zetten in ieder geval.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Een nieuwe 123 met verdelerkap en rotor. Een nieuwe weerstandloze bobine. Om de eventuele vonkenregen kunnen constateren zal het donker moeten zijn en dat is het nu pas na half 11 en dan ben ik al onder de wol. Alles op z’n tijd.
Ik kan niet de hele dag aan het zoeken blijven. Ik werk daarbij ook nog en als ik even tijd heb doe ik wat aan de wagen. En stap voor stap.
Jullie inbreng wordt heel erg gewaardeerd.
Wordt vervolgd.
Dsuper ‘73
Eerder DS 23IE Pallas ‘73 18-29-XK
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hoewel ik 123 een mooi systeem vind ben ik helemaal niet onder de indruk van de vonk bij starten. Ik krijg uit m’n conventionele ontsteking met contactpunten en een velleman transistor een beduidend betere vonk dan met een 123 in dezelfde auto.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De oude verdeler gaf met een stroboscooplamp een heel gevarieerd beeld op het gradenboogje.
Mijn idee voor de 123 was dat het een stabielere onsteking geeft maar niet aan een conventionele verdelen gedacht. Zijn die er nog wel die niet helemaal uitgewoond zijn? De check met een losse bougie ben ik benieuwd naar de vonk.
Dsuper ‘73
Eerder DS 23IE Pallas ‘73 18-29-XK
Zoals ik eerder zei heeft mijn oude Renault nog de originele ontsteking met puntjes, condensator, rotor, verdeelkap, originele kabels en bobine en beter starten is onmogelijk.
Ik zie dus niet in hoe het met een dure elektronische set beter zou kunnen zijn.
En wat waterman zegt: een Velleman kitje kost een paar tientjes en werkt uitstekend. Bij de Velleman ontsteking worden nog steeds de contactpunten gebruikt, maar daar loopt geen stroomsterkte van betekenis meer overheen want dat wordt overgenomen door de schakelende transistor en die is ook een betere en snellere schakelaar dan de contactpunten.
Dat zou in sommige gevallen een verbetering kunnen betekenen, maar in mijn geval dus niet en dat geldt ook voor de nu 53 jaar oude Jaguar. Die heeft ook nog de originele ontsteking en loopt uitsluitend op LPG, staat maanden stil, maar start altijd probleemloos.
Totaal aantal Berichten: 25563
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
LPG is weer een heel ander verhaal. O.T. !
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Dat slechte starten na een dag of twee herken ik ook. Oorzaak; lege vlotterkamer. De motor moet eerst lang draaien om de benzinepomp weer de vlotterkamer te laten vullen. Ik weet niet zeker waarom de vlotterkamer leeg raakt, maar het moet verdamping zijn; door warmte onder de motorkap na parkeren?
Oplossing; electrische benzinepomp ipv de mechanische. Die even de vlotterkamer te laten vullen, en hij start meteen.
Ben je ook meteen van die vrij ongelukkige mechanische benzinepomp af.
Bij mij start hij nu elke keer heel snel. (gewoon meteen; een slag van de motor)
Inderdaad; je moet wel de choke gioed volgens wph afstellen. Leuk werkje!
Dat was ook een van de ideeën die ik had.
Maar de vlotterkamer is niet leeg na 2 dagen stilstand en de benzinepomp pompt meteen een goede slobber benzine eruit.
Mocht het benzine niveau zover terugzakken dat de pomp in lucht pompt zal het wel langer duren voor dat er benzine opgepompt wordt. Denk ik tenminste. Met een nieuwe pomp zou het terugzakken eigenlijk niet kunnen omdat de pomp over een terugslagklep beschikt.
En ik heb er al een nieuwe erop gezet.
Al wel vaker gezien die elektrische pompjes.
Dsuper ‘73
Eerder DS 23IE Pallas ‘73 18-29-XK
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die pompjes hebben een groot nadeel. Als je ze niet via een veiligheidsrelais aansluit en doet zich een incident voor waarbij de motor afslaat maar het contact aan blijft staan dan pompen ze net zo lang door tot de tank leeg is. Ook bij een losse benzineslang of dikke benzinelekkage. Daarom zit de elektrische pomp van een sm met carburateur aan een veiligheidsrelais, net als de elektrische pompen van de injectiemodellen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 19-03-2021
- GS/GSA club C-matic
- ID/DS super
- CX 25 prestige automatic
Ik heb die elektrische pomp, en gebruik die vanaf een stilstand van een kleine week, gewoon bekrachtigen onder de motorkap, eventjes laten oppompen en dan terug uit, ze staat gewoon in serie voor de mechanische pomp. Hierdoor heb je dan een onmiddellijke start zelfs na x maanden stilstand. Starten en rijden doen we met de mechanische pomp. Ik wil niet vervelend overkomen, maar sluit die chokeklep wel helemaal? Tot tegen de aanslag??
De chokeklep heb ik bekeken. En als de chokeknop helemaal is uitgetrokken en dan sluit het goed langs de randen tegen de inlaatbuis.
Dsuper ‘73
Eerder DS 23IE Pallas ‘73 18-29-XK
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En hoe ver wordt de gasklep opengetrokken bij vol choken?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste