Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Lucas schreef:Of zoals K3 waar ook geen ‘bandlid’ origineel meer van is.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Ik had ooit als student voor mijn dagelijks vervoer een BMW R60 uit 1963 met een zogenaamde “berenlul” als achterlicht. Glaasje was kapot maar in Griekenland off all places een replica op de kop getikt, apetrots dat ik dat gevonden had. Bij het eerste beste motortreffen stonden twee heren (met hun showroom motoren op een trailer) mijn achterlicht af te zeiken omdat dat niet origineel was. Dikke vinger dacht ik toen, mijn fiets.
Totdat je gaat verkopen, dan gaan andere zaken tellen. Waterman vindt de auto gewoon te duur, helder en waarschijnlijk terecht. Voor de koper gaat het erom wat voor plezier hij /zij er aan heeft tegen een redelijke prijs. Iedereen op dit forum weet dat je voor 20k geen harde, goed rijdende originele ID of DS kan kopen.
Ik heb vandaag het genoegen gehad om proef te mogen rijden in de ds21 pallas halfautomaat van Willem (Ramrod) leuke auto die denk ik goed past bij mijn wensen.
Het enige waar ik niet helemaal mee uitkom gevoelsmatig was de remmerij. De auto heeft de paddestoel remknop. Ik heb me ingelezen en deze zou super gevoelig en mega direct moeten voelen voor een onervaren DS rijder. Ik vond hem erg slap. Is dit een misvatting in de literatuur dat dit overdreven krachtig moet zijn. Of is hier spraken van een mankement. Heeft iemand hier ervaring mee?
Een “champignon” heeft een apart remgedrag: Je hebt nauwelijks pedaalslag en je drukt tegen een “veer” want je bedient een ventiel dat vloeistof onder hoge druk naar de remmen doet stromen. Een erg “oude” champignon is soms een beetje “week” geworden en dat voel je.
Als je het gevoel had dat je “vertraging” had bij het begin van remmen dan zit er nog lucht in.
Ja, dat moet goed remmen, dus als je flink drukt dan remt het echt flink. Als dat niet het geval is dan kun je vettige schijven en of blokken hebben.
Je moet het ook zien in z’n tijd: “Moderne” auto’s hebben allemaal rembekrachtiging en die werken ook echt goed mee en vrijwel onmerkbaar.
In de tijd van de DS hadden alleen zware en of dure auto’s rembekrachtiging en die voelde je goed meewerken. Bij “gewone” auto’s moest je nog echt hard drukken op het pedaal. Dat was reden om nog heel lang trommelremmen te gebruiken: Die zijn enigszins “zelfbekrachtigend”. Bij sommige auto’s moest je toen bij wijze van spreken “twee voeten op het rempedaal” zetten om snel te stoppen.
Ter info: een ID heeft nog een gewoon rempedaal, makkelijk om een verbouwde ID te herkennen.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Als je de DS 1op1 gaat vergelijken met hedendaagse auto’s zul je bijna altijd teleurgesteld worden. De DS was destijds haar tijd ver vooruit en kan zelfs nu nog goed met het verkeer mee. Beter dan veel tijdsgenoten. Voor die tijd was ook het comfort ongeëvenaard.
Maar de ontwikkeling heeft natuurlijk niet stil gestaan. Bijvoorbeeld: In een Cactus kun je bijna zonder inspanning rijden, een DS vraagt toch wel bediening en meer aandacht.
Wat Citroensmgz ook al aangeeft, een systeem waar wat aan mankeert werkt natuurlijk nooit zoals het bedoeld is. Dat geldt door alle tijden heen.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Dat omgebouwde hok heb ik dus in nederweert bekeken. Ik schok me kapot. Echt werkelijk elkd hoek van die auto is verbeund. Kapotgelast en de kokers waren hartstikke rot. Vinger krokant. Lekzakken lek. Stofhoezen verrot. Echt werkelijkwaar verschrikkelijk. Volgens verkoper een mooie technische goeie harde auto. Echt onzin. Hij heeft ook nog een zogenaamde gerestaureerde pallas vor 35k. Zelf samengesteld. Er klopte niets van. Ik vertrouw deze verkoper voor geen meter! Bespaar jezelf de energie en teleurstelling en ga er niet kijken…
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ilja Runia schreef:
Het enige waar ik niet helemaal mee uitkom gevoelsmatig was de remmerij. De auto heeft de paddestoel remknop. Ik heb me ingelezen en deze zou super gevoelig en mega direct moeten voelen voor een onervaren DS rijder. Ik vond hem erg slap. Is dit een misvatting in de literatuur dat dit overdreven krachtig moet zijn. Of is hier spraken van een mankement. Heeft iemand hier ervaring mee?
Blijft lastig, diagnose zonder auto. Maar:
Een DS met een remknop “champignon of paddestoel” moet gewoon sterk en strak remmen bij lichte aanraking. Er moet geen sprake zijn van het moeten “intrappen” van de remknop, lichte druk moet tot sterke remwerking leiden anders klopt er iets niet. Ik zou zo’n auto niet laten staan maar wel aanbieden voor een aankoopkeuring bij een ds specialist. Een verkoper met vertrouwen in zijn auto doet daar vast niet moeilijk over.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ilja Runia schreef:Dat omgebouwde hok heb ik dus in nederweert bekeken. Ik schok me kapot. Echt werkelijk elkd hoek van die auto is verbeund. Kapotgelast en de kokers waren hartstikke rot. Vinger krokant. Lekzakken lek. Stofhoezen verrot. Echt werkelijkwaar verschrikkelijk. Volgens verkoper een mooie technische goeie harde auto. Echt onzin. Hij heeft ook nog een zogenaamde gerestaureerde pallas vor 35k. Zelf samengesteld. Er klopte niets van. Ik vertrouw deze verkoper voor geen meter! Bespaar jezelf de energie en teleurstelling en ga er niet kijken…
Waarvan akte.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Qua remmen ben ik een CX gewent, eigenlijk vind ik deze stapje agressiever remmen dan een DS.
Bij een DS vind ik wel dat je snel kan voelen of er iets niet klopt met remmen. Zo kan je bijvoorbeeld hebben dat de achterkant inzakt bij het remmen of dat het even duurt voordat je echt flink gaat vertragen.
Kan eenvoudig zijn als lucht in het systeem of slecht afgesteld/vastzittende achterremmen.
Ander kwaaltje is trillende voorremmen, schijven vervangen is een hoop werk.
Mijn ID19 Break, 2e neus groen systeem, had dat verschijnsel dat hij achter iets omlaag trok als je remde.
Ik was daar juist blij mee, daardoor dook hij niet naar voren bij het remmen, iets wat de meeste andere DS’en wél doen. Zoals mijn latere ID20 Berline (met gewoon rempedaal) en DS23 Inj dat deden.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Mijn DS remde juist vrij vlak, een soort squat waarbij de hele auto de neiging had iets te zakken. Als je echt hard remde wel wat meer nadruk in de neus en zeer serieuze remvertraging, maar een neusduik zou ik het nooit durven noemen. Ik had natuurlijk een wel heel andere setup met nog zwevende remplateaus die anders is dan bij de latere types.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Lucas schreef:Mijn DS remde juist vrij vlak, een soort squat waarbij de hele auto de neiging had iets te zakken. Als je echt hard remde wel wat meer nadruk in de neus en zeer serieuze remvertraging.
Zo hoort het.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Lucas schreef:Mijn DS remde juist vrij vlak, een soort squat waarbij de hele auto de neiging had iets te zakken. Als je echt hard remde wel wat meer nadruk in de neus en zeer serieuze remvertraging, maar een neusduik zou ik het nooit durven noemen. Ik had natuurlijk een wel heel andere setup met nog zwevende remplateaus die anders is dan bij de latere types.
Precies zo remt de mijne ook, dat remt ook het fijnst.
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ik vind ook dat die verhalen ‘in de media’ over de slechts doseerbaarheid van een remknop nogal overdreven zijn. Het is de eerste paar kilometer misschien wat wennen, maar daarna is het als je een beetje gevoel in je lijf hebt echt prima.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Feit is wel dat een Ds over een paar enorm sterke remmen beschikt als het systeem goed in orde. Het zaakje moet echt DIRECT aangrijpen, sterk vertragen en met geringe druk van je voet tot een noodstop in staat zijn. Dus om de vraag van de Ts nog even te beantwoorden: het moet zeker niet “slap” aanvoelen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste