Heren,
Wat een heerlijk weer, en dus veel tochtjes maken met de dame! Mijn klein probleempje is waarschijnlijk iets wat ik zou moeten weten, maar waar ik dus even niet op kom. Ik heb m’n motor en bak (BVH) een keer of 1000 afgesteld volgens boek en Youtube (https://www.youtube.com/watch?v=SknDPwLIaT8, very good!) en ze loopt prachtig, ook stationair. Zuipt wel nog steeds, zie maar eerdere posts, 1 op 6,5), en stoot een hoop zwarte zooi uit bij koude start. Te rijk. Al veel aan gedaan en geprobeerd, next phase is een 4-gas tester. Alle koppeling-gerelateerde zaken ook mooi afgesteld, ze rijdt kortom heerlijk. Maar, als ik moet afremmen, en helemaal bij harder afremmen, heeft de dame de neiging om af te slaan. Slaat ook meteen weer aan bij starten, en loopt dan ook mooi op een toerental waarbij ze niet zou moeten kunnen afslaan. Bougies en alles nieuw. 123 ontsteking, ook op tijd. Carb revisie done. Ook de goede carb inmiddels. DS19A Pallas, 1967. DY3.
Welk regelschroefje zie ik over het hoofd? De CO2 heeft maar weinig slag over om mooi lopen te verzekeren. Of een kwestie van net te laat ontkoppelen?
Dank! Ik ga weer even des routes francais op (ik woon in La France, maar ken maar 2 andere DS-en hier in de buurt (78))!
Groeten,
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019
En wat als je die dikke messing stelschroef aan de onderkant van de carburateur nou eens minder ver indraait ? Dus in de huidige situatie bijv. een hele slag uitdraait. blijft ze dan wel draaien bij remmen ?
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 02-09-2017
- ID/DS Dsuper 1970 met 5 bak
- Traction Avant 11BN Camionnette 1954
Als er een tweetraps carburateur op zit, kan het zijn dat de stationair-sproeier aan de kant van het klepdeksel er uit gevallen is. Ik heb dat gehad en had dezelfde symptomen: afslaan bij afremmen en een bult zwarte troep uit de uitlaat bij koude start.
Dank allemaal! Die sproeier zit erin, en die dikke stelschroef laat ‘m nou juist zo mooi lopen stationair. Al ietsje verhoogd, loopt zo rond de 800 rpm geloof ik. We blijven zoeken!
Groet,
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij de hydraulique moet het stationair met ingetrapte rem 650 zijn en met de rem losgelaten 900. In het laatste geval dient de koppeling net aan te grijpen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die 650 was leuk bij een nieuwe auto maar werkt tegenwoordig niet echt. 700-750 is een prima “remtoerental”.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
En ik denk dat in verband met dat afslaan ook die 900 belangrijk is.
Bij de injectie wordt dat verschil in toerental geregeld door een extra luchtschuif. Hoe gaat dat bij een carbu?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Op de carbu zit een hydraulisch aangedreven klep die extra lucht doorlaat en die afknijpt bij remmen. Je ontlucht de rechter voorrem ook daar!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hilko Schmitt schreef:Zuipt wel nog steeds, zie maar eerdere posts, 1 op 6,5
Even zijsprong: hoe meet je het verbruik? Weet je bv of de km teller het aantal gereden kms wel goed aangeeft en niet veel te weinig telt?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Mijn DS23 carb deed hetzelfde nadat ik de carburateur had afgesteld; Mooi lopen, maar na gas los sloeg hij af. De stationair mengselschroef een kwartslag verder uitgedraaid, en het was over.
Dank Allen!
Ik heb het stationair toerental via de secundaire gasklep een tikje verhoogd; andere veranderingen brachten geen soelaas. Loopt OK nu, ik moet nog wel even de zwarte zooi in de gaten houden. Dat was minder aan het worden, waarschijnlijk nog een uitlaatsysteem vol met roet!
Verbruik hebben we het al eens over gehad en heb ik geijkt mbv gps. Ik zit nu op 1 op 6.8 ofzo.
Naja, eerst maar eens genieten!
Groet,
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Even informatief ter overweging https://www.speedcentre.nl/benzinemengselafstellen.htm
Doe er je voordeel mee om een loop-probleem ook van deze kant te bekijken.
Ik heb mijn Ami op de vermogensbak van Burton gehad en toen zijn er ruimere sproeiers geplaatst. Het verbruik (in Ami geval 1:17, tja het is comfort van de DS voor de prijs van een 2CV, nietwaar?) is niet toegenomen, hangen aan het gas wel.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
1 op 6.8 ( gemengd verbruik ? ) is gewoon weg niet goed. Ik heb in mijn draadje een uitgebreid exposé geschreven hoe je je motor zeer fijn kunt afstellen. Daar zou ik mee beginnen. De motor moet echt goed afgesteld zijn op de motor remtoerental rond 700rpm.
Draai je bougies eruit en na bvb een langere rit en post eens een foto aub
Ik zit nu op 1:10 ( of 1 op 8 in stad ), zelf met deze afstelling - hoe stevig ik ook rem - slaagt de motor niet af.
Choke gebruik ik enkel bij koud starten, na enkele minuten draait ie zonder choke op ralenti.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige