Laat de RDW toch lekker zitten. Gewoon lekker genieten!
(weet je zeker dat je stuurhuis lekt?)
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971
Jaaa, heb er geen nachtmerries van hoor, wat die lekkage betreft, ik heb een groen zwembad op de bak en de achterzijde gaat vrij snel naar beneden, pomp slaat elke 9 seconden aan, ga het onderzoeken.
Stuurhuis is gereviseerd in 2006 maar weet niet door wie
En wat is de inslagfrequentie bij volledige stuuruitslag? Blijft het dan 9 seconden?
Voor goede diagnose van de interne moet je een stappenplan doorlopen. Anders ben je lukraak maar wat aan het vervangen. Een externe lekkage is makkelijker op te sporen.
Had je deze al bekeken ook?
https://www.youtube.com/watch?v=3Wug469ulGY&t=13s
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971
Totaal aantal Berichten: 10254
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als hij boven de bak lekt is het hoogst waarschijnlijk niet het beruchte commando wat je met het stuurwiel bedient.
Het zal dan de afdichting van de tandheugel/zuiger zijn.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Frans&Inge; schreef:De originele motor van onze auto was idd een DX2, is nu een DY3, nog even geen idee of dat een verbetering is ja of nee, er zit bij alle papieren een uitgebreid revisieverslag van de DY3 en dat is ‘slechts’ 30k geleden.
Ik kreeg geen mailtjes meer dat dit onderwerp nog actief is, iedereen bedankt voor alle opheldering, nu eens informeren of het bij de rdw nog aangepast kan worden maar heel belangrijk vindt ik dat niet, is gewoon een mooie keihard gerestaureerde auto met nieuwe lak en een gereviseerde motor, nu alleen nog de lekkage aan het stuurhuis zien op te lossen maar dat is een bekend euvel
Naar mijn idee is de DX2 een stuk gewilder dan een DY3.
Vaak zie je reviews waar wordt beweerd de motor en performance te kort komen.
Uiteraard hebben ze daar een punt, maar met de invoering van de DX2, DX3 en later DX4, DX5 zijn de prestaties prima.
Natuurlijk geen dikke V8 performance maar voldoende om comfortabel te rijden.
Een DY3 is een prima motor hoor, zuiniger en stiller dan een DX.
Vermogen scheelt niet eens zoveel, maar het koppel is wel merkbaar iets hoger bij de DX.
Maar inmiddels zijn de motoren zo oud dat je makkelijk een goede DY3 kan treffen die beter presteert dan een dichtgeslibte DX
Als je meer vermogen zoekt moet je naar injectie, liefst een 21IE
rvdb20 schreef:En wat is de inslagfrequentie bij volledige stuuruitslag? Blijft het dan 9 seconden?
Voor goede diagnose van de interne moet je een stappenplan doorlopen. Anders ben je lukraak maar wat aan het vervangen. Een externe lekkage is makkelijker op te sporen.
Had je deze al bekeken ook?
https://www.youtube.com/watch?v=3Wug469ulGY&t=13s
Aanstaande zaterdag ben ik op de sleuteldag van de club voor controle van al de bollen en de gezelligheid natuurlijk, zal dan even proberen met stuur naar links en rechts wat de pompfrequentie dan doet.
Heb denk ik nooit met een DX gereden maar deze is zeker met de tweede trap aan lekker vlot hoor doet wel een beetje ‘rijk’ ruiken tijdens het rijden, heb de basisafstelling gedaan maar las dat er ergens nog iets te doen was met een klein gaatje dat uitkomt op de carterventilatie en mogelijk verstopt zit?
charlesdegaulle21 schreef:Is het kleurplaatje niet een beetje bekrast?
Ja!! heb de kleurpastille vandaag even bestudeerd en de 1 van 521 is met een stift oid over de onderliggende 7 geschreven, kleur is origineel dus AC527 AS, past ook weer beter bij 1973. (eigenlijk ook de kleur die ik graag wilde maar dat terzijde)
Wat ik niet begrijp is dat iemand wel alles heeft gedaan om de auto te verpallassen, inclusief stripjes op het dashboard, ontgrendelgreepjes van de motorkap en zelfs contactslotverlichting en vervolgens de auto in een niet-pallas kleur laat spuiten voor een klein kapitaal
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Over smaak valt niet te twisten…
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Frans&Inge; schreef:charlesdegaulle21 schreef:Is het kleurplaatje niet een beetje bekrast?
Ja!! heb de kleurpastille vandaag even bestudeerd en de 1 van 521 is met een stift oid over de onderliggende 7 geschreven, kleur is origineel dus AC527 AS, past ook weer beter bij 1973. (eigenlijk ook de kleur die ik graag wilde maar dat terzijde)
Wat ik niet begrijp is dat iemand wel alles heeft gedaan om de auto te verpallassen, inclusief stripjes op het dashboard, ontgrendelgreepjes van de motorkap en zelfs contactslotverlichting en vervolgens de auto in een niet-pallas kleur laat spuiten voor een klein kapitaal
Dacht al zoiets te zien op de foto;)
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
Frans&Inge; schreef:rvdb20 schreef:En wat is de inslagfrequentie bij volledige stuuruitslag? Blijft het dan 9 seconden?
Voor goede diagnose van de interne moet je een stappenplan doorlopen. Anders ben je lukraak maar wat aan het vervangen. Een externe lekkage is makkelijker op te sporen.
Had je deze al bekeken ook?
https://www.youtube.com/watch?v=3Wug469ulGY&t=13sGoed, afgelopen zaterdag op de sleuteldag van de ID/DS club geweest, wat een verbazingwekkende fijne groep mensen is dat zeg!!
Kon na de koffie met stroopwafel direct op de brug terecht en samen met Harry en Max zijn alle bollen gecontroleerd en gevuld.
De achterveerbollen hadden nog maar 10 bar van de 26, de voor veerbollen ‘slechts’ 30 bar van de 59 en de voorraadbol deed helemaal niks meer, die is vervangen (daar moet je wel houdini voor heten zeg!!) zat tot de ellebogen onder de zwarte smeer
Vervolgens heeft Wim de auto nog verder afgesteld m.b.t. het zgn appeltje, de remmen ontlucht en de ruitenwissers goed gezet naast allerlei advies en tips en truuks, mijn hoofd tolde aan het einde van de middag van alle informatie.
Heb door alle werkzaamheden een heel anders rijdende auto terug gekregen, zachter, fijner sturen.
Het resultaat i.v.m. het stuurhuis is als volgt: stilstaand met het stuur in de rechtuitstand is de pompfrequentie 26 seconden, met het stuur geheel rechts 27 seconden en met het stuur geheel links 31 seconden.Als ik de info hier op her forum juist gedestilleerd heb zou dat betekenen dat het stuurhuis in de buis zelf lekt, correct? advies ter plaatse was algehele vervanging….jaartje geduld dus
Mannen van de ID/DS club, alvast bedankt voor een geweldige ervaring en graag tot de volgende keer!!
vriendelijke groet,
Frans
Totaal aantal Berichten: 10254
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik vind die pompfrequentie nog wel meevallen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die pompfrequentie is prima hoor.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ben daar ook wel gelukkig mee, maar niet met dat kleine plasje LHM wat onder de auto ligt na een rit, heb ondertussen een stuurhuis gevonden dat recent getest en afgesteld is (Citrotech) en niet lekt, is echter wel nog helemaal origineel, is de vraag; liever origineel en goed dicht of gereviseerd?
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Origineel goed is prima, en als een stuurhuis GOED gereviseerd is dan is dat helemaal mooi. Citrotech kan heel goed stuurhuizen reviseren, van de kunsten van andere partijen ben ik minder onder de indruk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste