We hebben een saxo van 2002 (15D) die we nog rijvaardig aan het houden zijn zodat onze zonen deze kunnen gebruiken om te leren rijden en als wagen kunnen gebruiken. Maar doordat deze onze derde auto is wordt deze amper gebruikt. Hij staat geparkeerd bij mijn schoonmoeder. Om de paar weken ga ik er mee rijden. Het is uiteraard al regelmatig voorgevallen dat de batterij leeg was maar even de startkabels gebruiken en dat probleem is opgelost. Maar een hele tijd geleden viel het me op dat hij slechter starte. En de keer erop starte hij helemaal niet meer. Er is duidelijk stroom. Alles werkt. Maar als ik de contactsleutel draai gebeurt er niets….
Wat zou het probleem kunnen zijn? Startmotor vastgelopen? Of is er nog een andere reden waarom dit zou kunnen gebeuren.
Batterij echt leeg of defect ? Dan helpen startkabels niet meer. Gaan de controlelampjes nog aan? Zet de verlichting eens aan en start dan, lampen uit, batterij leeg. Misschien eens een acculader er aan hangen ? Als hij neit meer laadt is hij defect. Als je een lege batterij langere tijd laat staan…. dan heb je een groot risico dat hij kapotgaat. Een volle kun je wel langer laten staan.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Accupool los? Dan is er meestal wel stroom voor bijvoorbeeld verlichting maar niet om te starten. Soms hoor je dan alleen een klik als je de sleutel omdraait.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Zoals vermeld in de op. Alles werkt. Verlichting, radio etc. De voorgloeing werkt. Als het lampje uitgaat wil ik starten maar er gebeurt gewoon niets. De batterij is vorig jaar vervangen omdat hij niet meer laadde.
Als je start hoor je een klik van het start relais? Startmotor issieu..
Als je start gaan dan alle lampjes zwak branden. Aardings probleem startmotor.
Als er helemaal niks gebeurt kan het het contactslot zijn of kabel breuk nasr startmotor contact…
Of ..
Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels.
Er is geen klik te horen. Dus kans is groot dat het startrelais de geest gegeven heeft denk ik dan. Tijdens de laatste keren dat hij wel startte leek het ook alsof de batterij bijna dood was. De startmotor draaide heel traag. Zou het dus kunnen dat het startrelais doorgebrand is omdat de startmotor vast aan het lopen was?
Waar zit dat relais precies? Dan vervang ik het. Als ik daarmee de motor gestart krijg kan ik de wagen ten minste verplaatsen naar ergens waar ik beter onder aan de wagen kan werken en een nieuwe startmotor kan plaatsen.
Met startrelais bedoelt men het relais dat direct op de startmotor zit en dat meestal en de startstroom schakelt en het rondsel in de starterkrans duwt. Tegenwoordig kun je dat meestal niet demonteren van de startmotor.
Geef eens een klap met een hamer op de startmotor, misschien zit het rondsel wel vast of beweegt het relais slecht.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
deathdealer schreef:Waar zit dat relais precies?
Op de startmotor, is daar onderdeel van.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
In de CitDB is te zien dat er meer dan 10 verschillende startmotoren gebruikt werden op de 1.5D, van Bosch, Valeo en Mitsubishi.
Die hebben ook grotendeels verschillende startrelais/solenoids, gemonteerd op de startmotor.
Op zich zijn die los verkrijgbaar, maar ze staan allemaal op NFP, niet meer leverbaar dus.
De complete startmotor heeft artikelnummer 5802EG, die staat ook op NFP, incl. z’n ruildeel 5802ER.
Maar er is nog wel een ruildeel beschikbaar met artikelnummer 16 381 242 80, dat heet dan E-ruildeel AM. Hij staat daar voor € 266,52 genoteerd, incl. BTW
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Citroensmgz schreef:Met startrelais bedoelt men het relais dat direct op de startmotor zit en dat meestal en de startstroom schakelt en het rondsel in de starterkrans duwt. Tegenwoordig kun je dat meestal niet demonteren van de startmotor.
Geef eens een klap met een hamer op de startmotor, misschien zit het rondsel wel vast of beweegt het relais slecht.
Ok. Dan moet ik de auto op een plaats krijgen waar ik er onder kan. Waar waar hij nu staat kan ik er niet onder. Hij staat in een garage. Ik zal proberen hem eruit te slepen en dan van langs opzij eens een poging wagen om tegen de startmotor te kloppen.
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Nogmaals de vraag: als je de sleutel omdraait om te starten, hoe fel blijven dan de controlelampjes op het dashboard branden?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels.
De lampjes blijven op volle sterkte branden. Ik heb al meermaals meegemaakt dat de batterij leeg was. En dan zie je duidelijk de lampjes dimmen. Dat doen ze in dit geval zeker niet. Alles lijkt perfect normaal. Maar na het draaien van de sleutel gebeurt er dus niets.
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dan is het of het contactslot of het relais boven op de startmotor. Bij het laatste wil een gerichte klap met een hamer idd wel eens werken.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Wat old fashion maar een klap met de hamer op de startmotor wil ook wel eens helpen. Maar eigenlijk alleen als het start relais werkt. Of als er een contact probleem is en je kunt erbij… contact draad en plus pool op de startmotor doorverbinden door er effe een schroevendraaier er tegenaan te houden