Paar maanden terug een DS Break uit 1966 aangeschaft en zal mijn werkzaamheden aan de techniek hier beschrijven.
Gezien de staat van de break besloten enkel de techniek aan te pakken en waar nodig te lassen.
Aangevangen met de hydroliek. Wat rubbers vervangen bollen op druk, frisse olie en gaan werd er gemeld.
Dat laatste was niet het geval (ook niet geprobeerd overigens :)) en ga alle delen en leidingwerk vervangen.
De deelbare achterveerbollen zou ik graag demonteren.
Alleen hoe. Drukloos systeem door gebroken leiding.
Is daar speciaal gereedschap (beter dan kettingtang/oliefilter gereedschap)?
Citroen rolls better then a Rolls!!
Ze kunnen goed vastzitten.
Dit is misschien ook een mooie oplossing:
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/208919/#1358300 (even helemaal naar boven)
Ik heb destijds van bandijzer en een paar staven een tang gemaakt, maar met de deelbare bollen heb je weinig ruimte bij het chassis, zelfs bandijzer is dan al gauw teveel (als je er mee bezig gaat merk je vanzelf waar het probleem zit)
Met wat schuin plaatsen van die ring lukt het met een niet al te vast geoxideerde bol altijd wel.
Maar bij een sloper heb ik wel eens een bol ovaal geslagen.
Dat is namelijk ook een methode, koudbeitel een beetje schuin erop en dan rammen. Of met een pneumatische proberen.
Daar houdt de bol wel littekens aan over.
Als ik mij niet vergis kan je de veercilinder met een pijptang vast (laten ) houden, want dat borgplaatje geeft het wel gauw op.
Totaal aantal Berichten: 10307
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Met drukloos systeem zal dat een probleem worden. Het borgplaatje is niet bedoeld om echt krachten op te nemen.
Als het niet op druk kan, de hele veerpoot er af halen en in de bankschroef zetten. Dan een kettingtang om de bol heen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Een grote ( 40-56 cm ) waterpomptang om de cilinder vast te houden en een bahco kettingklemtang om de bol los te draaien.
Even ergens lenen ?
Daar heb ik al van alles mee los kunnen krijgen, zonder met een koudbeitel te moeten werken.
Je kunt aan die Bahco zelfs een pijp zetten met een beetje moeite of een klap op geven met een hamer.
To err is human, not to err is divine.
Dank voor de reacties.
Zal wat grof geschut in huis halen.
@jantje: Helaas kunnen de cilinders uit de carroserie als de veerbollen los zijn. Anders lag hij al in de bankschroef
Citroen rolls better then a Rolls!!
Totaal aantal Berichten: 25596
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
precies. de cylinder sluit zichzelf op als je er druk op zet.
Ik gebruik een bollentester om er druk op te zetten en dan met een midlock kettingsleutel de bol losdraaien.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Zoals Boog zegt: druk op de cilinder zetten, kettingtang of riemtang om de bol en zo trek je hem los.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dank heren.
Opzoek naar een bollentester of iets wat veercilinders op druk kan zetten en benodigde gereedschap.
Inmiddels is leidingwerk van voor naar achteren vernieuwd. Dat kan er weer even tegen.
Citroen rolls better then a Rolls!!
Totaal aantal Berichten: 1357
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
@bull Waarom vernieuw je de gebroken leiding niet als eerste klus. Moet toch een keer. Of lees ik nu dat de gebroken leidingen al gerepareerd zijn. Dan kun je ze op de normale manier vervangen:
- Druk in het systeem en de bol een heel klein slagje losdraaien.
- Daarna druk eraf (secuur want druk is hoog) en dan kun je met de hand de bol eraf halen.
- Nieuwe bol (inclusief nieuwe rubberring) erop handvast draaien, starten, controleren op dichtheid en klaar is het karwei.
Een bollendruktester is te vinden bij een DS specialist, zoals gebroeders Sanders in Mariahout maar ook elders. Er was ook een citroen-systeem om het verschil te meten in LHM tussen hoogste stand-laagste stand olievolume. Maar volgens mij was dat voor de modellen na de DS. Het ging met een maatbeker op de retour in het vat. Een beetje ruwe meting maar we hebben destijds enkele succesvolle, drukbezochte bollentestzaterdagen gehad bij de dealer in Eindhoven. Met heel tevreden klanten die weer comfortabel huiswaarts keerden en heel veel bollen-omzet.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Ben ik mee bezig
Op 1 van veercilinders is leiding net boven nippel afgebroken. Daar zou ik wellicht met wat kunst en vliegwerk een tijdelijke leiding op kunnen knutselen.
Citroen rolls better then a Rolls!!
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Lekzak los, klemband om veercilinder, klemband of dikke waterpomptang om de bol en met een extra hulpje de veercilinder vasthouden en de bol lostrekken, desnoods door de bol eerst een lel met hamer en beitel te geven.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Wel een beetje voorzichtig zijn met je veercilinders, voor een break beginnen ze schaars te worden
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Revisie van veercilinders heb ik hier beschreven:
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/180845/P1815
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
-
Citroen rolls better then a Rolls!!
-
Citroen rolls better then a Rolls!!
Dank voor heldere fotoverslagen van de revisies.
De eerste bol is er af. Zoals al gemeld paste de ketting er niet omheen. Los daarvan zat hij ook goed vast. In de bol zag ik een inkeping waar hij waarschijnlijk met beitel losgetikt was. Goed in de kruipolie en hetzelfde gedaan. Na hem 3/4 rondje te hebben rondgetikt kwam hij dan eindelijk met de hand los.
Veercilinder is niet beschadigd dus die ga ik reviseren. Begreep dat oud type breakcilinders geen revisiesetjes voor te krijgen zijn. Iemand daar ervaring mee.
Citroen rolls better then a Rolls!!