Hoe kan de auto gekeurd zijn zonder lopende motor?
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Kenteken aanvragen is niet hetzelfde als een APK keuring. Alles voor een kenteken is dus ok.
APK keuring kan later, al zal dat wellicht niet eens verplicht zijn want de auto is ouder dan 50 jaar.
Soms wil je gewoon eerst de zekerheid van een kenteken voordat je gaat restaureren of technisch in orde maken, dat gebeurt zo wel vaker.
sorry, ik dacht dat het om een APK ging. Voor een NL registratie zijn er inderdaad heel andere eisen.
Dat was inderdaad en gelukkig niet nodig
Volgende hindernis is het motorblok uitbouwen, reviseren en inbouwen.
Versnellingsbak ook meteen controleren nu alles er naast ligt. Zijn er personen die een testbank of opstelling hebben staan?
Citroen rolls better then a Rolls!!
De motorruimte wordt steeds leger. Enkel kale onderblok en bak steken nog in de auto. Als de aandrijfassen los zijn kunnen ze er uit.
Overdenking is wat te doen met het blok en aanpak. Er zit origineel een DY blok in. Volgens een DS specialist staan de DV en DY blokken bekend om scheurende onderblokken. Met dit in het achterhoofd zou het opbouwen en scheuren in de toekomst (vaak was aantrekken kopbouten al voldoende) niet een florissant vooruitzicht.
Wat zijn hier de ervaring en advies. Originaliteit los laten en voor latere DY2, DY3 (of DX) blok gaan en die volledig reviseren. Ander blok is 1 maar daar naast zal er dan ook andere bak in moeten en wellicht past de 123 onsteking die nu achterop zit niet meer vooraan.
Zaterdagavond overdenking
Citroen rolls better then a Rolls!!
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
DV, DY, DX: alles van ca 06-65 tot ca 06-1968 scheurt. Pas vanaf DV2, DY2 en DX2 is het gedaan met het scheuren van het onderblok. Al mijn D-types met een eerste generatie motor hebben uiteindelijk een scheur in het blok gekregen.
Echter, zoals je al schreef een break 19 heeft de verdeler achterop. Pak je nu een motor met de verdeler voor op dan moet je ook het koppelingshuis van de versnellingsbak wisselen, niet de hele bak. Anders past het niet. Of je moet de boel zo ombouwen dat je de verdeler weer achter op het blok kunt zetten. Dan ziet het er ook weer origineel uit.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
@Waterman,
Waaraan kun je een DY2 herkennen (los van op het typeplaatje kijken)? Is de layout met de ontsteking achter op het blok hetzelfde als bij de DY?
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een DY2 heeft de ontsteking al voorop.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Dank je!
Totaal aantal Berichten: 1339
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
“ DV, DY, DX: alles van ca 06-65 tot ca 06-1968 scheurt. Pas vanaf DV2, DY2 en DX2 is het gedaan met het scheuren van het onderblok. Al mijn D-types met een eerste generatie motor hebben uiteindelijk een scheur in het blok gekregen.”
Zat de scheur dan bij de aftapplug of oliefilter? Of -willekeurig- ergens anders?
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 10241
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Oliefilter? Dat zit bij een DS in de carterpan.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dank voor de reacties en bevestiging van de scheuren. Helaas gaat originele blok in de opslag en ga ik opzoek naar een ander onderblok. Wellicht dat ik hem dam kwa uiterlijk gelijk hou aan het origineel. Of zou een 123 zonder de bevestigingsbeugel ook passend zijn voor ontsteking aan voorzijde blok. Nog niet uitgezocht of curves gelijk zijn en/of blijven bij latere types dy2, dy3 bijvoorbeeld.
Citroen rolls better then a Rolls!!
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De motorblokken scheuren aan de rechterzijde (uitlaatkant) in de lengte door, zeg maar op de hoogte van de startmotor en dan naar het schutbord toe. Meestal ergens tussen cilinder 2 en 3
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Weet iemand of een 123 die nu achterop geplaats is (bij schutbord) zonder beugel ook op de jongere motoren aan de voorzijde past?
Mocht iemand nog een donorset hebben liggen doe gerust een berichtje.
Vooralsnog nog wat uren nodig voor de uitbouw van de huidige combinatie.
Citroen rolls better then a Rolls!!
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik zou je niet blind staren op de 123, met al het werk dat je gaat doen.
Indien nodig kan je toch passende 123 kopen en deze verkopen, die heeft nog wel wat waarde. Je zal iets moeten bijleggen, maar gezien de rest van het werk lijkt me dat te overzien.
Goed tenzij die echt blijkt te passen, dan heb je idd geen andere nodig.