Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ja, ik doe het wel altijd met die dikke voetpakking, die is ook temperatuur isolator. Ik schuur die wel altijd even vlak, want, zoals een forummer heeft ontdekt; Hij zwelt en trekt dan de voet van de carb krom. Die dus ook even vlak vijlen. Maar ik kan mij zo voorstellen dat het ook prima werkt zonder die dikke voetpakking hoor. Wellicht een testje waard?
Door het inlaatspruitstuk stroomt hete koelvloeistof en de carburateur wordt ijskoud door verdampende benzine. Ik neem aan dat er daarom die dikke pakking tussen zit.
Dank Stef. Carburateur ondertussen schoon en netjes voorzien van frisse pakkingen en sproeiers.
Voetpakking ga ik vlakken. Bij de Franzose hadden ze voor de weber pakkingen voor onder en boven de dikke voetpakking. Zal geen kwaad kunnen die te monteren.
De aanslagrubbers rondom ook vervangen. Oude rubbers waren vergaan. Achter zijn ze per rubber te monteren met 2 moeren. Ging prima.
De voorste daarentegen waren een echte uitdaging. Demontage van vooral de bovenste is met uitkappen rubber en doorboren van grondplaat gelukt. Montage was eveneens een heel gedoe. Namaak leek wel een fractie dikker. Heb ze met de vijl rondom bewerkt en toen met een laag vet gemonteerd. Had ik met bovenste ook moeten doen
Op naar de volgende klussen en af en toe leuke uitdagingen.
Citroen rolls better then a Rolls!!
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Aanslagrubbers-monteer-pro-tip; (Heb ik geleerd op dit forum) Slangenklem om de nieuwe rubbers, die stevig aandraaien zodat de diameter een stuk kleiner wordt. Die in de diepvries gooien en een biertje drinken. De volgende dag haal je ze uit de vriezer, snel de slangenklem eraf en je legt de bevroren misvormde rubbers zo in het schoteltje. Daar even houden tot ze ontdooien en ze zo vastgroeien in het schoteltje. Fluitje van een cent!
Iedere Break heeft, in tegenstelling tot de ronde van de Berline, vierkante aanslagrubbers, zowel aan voor- als aan achterzijde.
De- en montage aan achterzijde is eenvoudig d.m.v. moeren.
De- en montage aan voorzijde is eenvoudig d.m.v. borgpennen/veren, die via een trekoog (bovenste en onderste verschillend) via achterzijde te verwijderen zijn. Bij demontage zal je kunnen waarnemen dat de onderste en bovenste rubbers verschillende diktes hebben:
33 mm bij de functie “debattement”.
27 mm bij de functie “contra-debattement”.
De montage achter is eenvoudig inderdaad.
De voorste waren lastiger. Althans als de pennen de juiste diktemaat hebben als de gaten van het aluminium schuiven ze er zo in. Dit was niet het geval. Wellicht had daar nachtje vriezer bij geholpen. Uiteindelijk onderste fractie afgedraaid en met dikke dot vet waren ze zo gemonteerd. Wellicht dat reproductie ene fractie dikker is dan het origineel.
Diktes heb ik dan juist gemonteerd
Citroen rolls better then a Rolls!!
Vandaag de brandstoftank maar eens gedemonteerd.
Brandstof zag er door het gat van de vlotter nog aardig transparant uit. Gebruiken ga ik het niet uiteraard.z
Zit er immers alweer 30 jaar in.
Eenmaal geleegd was het geen overbodige klus.
Plek waar de tank komt meteen maar schoongemaakt en behandeld tegen roest.
Weet iemand nog een goed adres voor reinigen (en behandelen?) Tank? Nieuwe is ook een optie maar is voor een Familiale een lastige.
Citroen rolls better then a Rolls!!
ik heb nog een familiale benzine tank liggen moest je willen.Ligt in de weg, dus mag zo weg
Acadiane Mixta maar dan anders
DS21 IE Pallas 1972 dagelijks
la DSla Projectje
Nog wel wat andere cits in verschillende staten van ontbinding
Pieter, zou ik wel mee geholpen zijn.
Stuur je een berichtje.
Inmiddels weer wat onderdelen onderweg. O.a. nieuwe radiateur en slangen. Kan er weer koelwater in. Hopelijk hebben de paar druppels water waar blok deze zomer mee gespoeld is niet bevroren afgelopen weekend en schade veroorzaakt. Brandstofsysteem weer op orde brengen en proefdraaien na 30 jaar.
Citroen rolls better then a Rolls!!
-
Citroen rolls better then a Rolls!!
Koelsysteem weer gemonteerd en netjes dicht.
Hydroliek bijna op orde. Enkel nog hydroliekvat aansluiten en de stangetjes van de voorste veercilinders onder juiste hoek monteren.
Bij montage van het hydroliekvaatje viel op dat de kilometertellerkabel wel erg losjes naar voren loopt. Die gaat langs de accubak. Hoe en waar loopt deze origineel langs? Zo losjes langs de stuurkolom lijkt me niet de bedoeling
Citroen rolls better then a Rolls!!
Bij mij zit er een klein beugeltje linksonder (van bovenaf gezien) aan de accubak, of zit de accu bij jouw auto aan de rechterkant?
Dank dat beugeltje heb ik inderdaad aan de accu bak gezien. Gebruik die om voorste deel te bevestigen.
Hangt hij vanaf het schutbord tot aan dat beugeltje vrij tegen de ronddraaiende stuurkolom aan?
Citroen rolls better then a Rolls!!
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 19-03-2021
- GS/GSA club C-matic
- ID/DS super
- CX 25 prestige automatic
Volgens mij wel, zo hard draait die stuurbuis nu ook weer niet.
Aan de stuurbuis zitten wat zaken die bij het draaien de kabel mee kunnen trekken.
Op foto’s die ik tegen kom lijkt hij eveneens om de veerbol te lopen.
Citroen rolls better then a Rolls!!
Ik heb bij mijn auto gekeken en zie ook dat beugeltje aan de accuhouder waar de kabel doorheen steekt. Maar rechts van de bobine zit ook nog een beugeltje waar de km kabel op z’n plek gehouden wordt.
Dsuper ‘73
Eerder DS 23IE Pallas ‘73 18-29-XK