Na het vervangen van de veerbollen (kan ook toeval zijn natuurlijk) lekt mijn BX uit 1991 LHM. Het lijkt bovenop de achteras te komen en loopt zo langzaam naar beneden. Het gekke is dat ik nergens boven de achteras kan zien waar het wegkomt.
Bij de C5 komt daar de ontluchtingleiding van de stofzak van de veercilinder uit.
Als de veercilinder gaat lekken op z’n tweede afdichting, komt er veel LHM in de stofzak.
Bij het inveren wordt dat dan naar die plek geperst.
Ik ken de details niet van de BX, maar ik veronderstel dat het daarbij ook zó zit.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Zijn de lekslang en de ontluchtingsslang op de lekzak mogelijk onderling gewisseld?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 10241
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat zou best kunnen want bij mijn weten moet de hele poot er bij een BX uit als je de bollen wil vervangen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Slangen zijn niet los geweest. De bollen konden vervangen worden zonder verder iets de demonteren.
JW schreef:Bij de C5 komt daar de ontluchtingleiding van de stofzak van de veercilinder uit.
Als de veercilinder gaat lekken op z’n tweede afdichting, komt er veel LHM in de stofzak.
Bij het inveren wordt dat dan naar die plek geperst.Ik ken de details niet van de BX, maar ik veronderstel dat het daarbij ook zó zit.
Groet,
JW
Klinkt logisch. Kun je de slangetjes voorzichtig uit de stofzak/lekzak trekken? Op die manier zou ik kunnen controleren of er heel veel LHM uit loopt.
Ik zag dat er revisiesetjes voor de achterste veercilinders te koop zijn. Is dit te doen door iemand met sleutelervaring? Of is er speciaal gereedschap voor nodig? Kan nergens een How to vinden voor het reviseren van en demonteren van de veercilinders van een BX.
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Check toch vooral eerst even of de afdichtring tussen de veerbol en de veercilinder goed zit en niet stuk is. Daarnaast, kijk naar de conditie van de hydraulische leidingen. Die zijn dun en gaan als er wat roest op zit best snel lek als ze verbogen raken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Die zal ik morgen nog even een keer goed nakijken.
Vrijdagavond heb ik de auto op het werk op de brug gezet, alles schoon gespoten en toen ik zaterdagmorgen keek trof ik de LHM aan zoals op de foto. Dit is dus van een nachtje stilstaan en zakken. Er is niet meer gereden na het schoonmaken. Ook heeft de motor niet meer gelopen.
Dan zou het nog steeds een lekke afdichting tussen bol en veercilinder kunnen zijn (rubber ring vervangen?), want de druk blijft lang aanwezig, behalve als je hem in de laagste stand zet.
Ik heb zelf een lekke remleiding achter gehad, niet door roest, maar door een leiding die tegen het subframe lag.
In de loop van de jaren schuurt dat kennelijk door…
Maar als je niet gereden hebt heb je waarschijnlijk ook niet geremd.
Maar misschien toch wel goed om even te kijken of er een leiding ergens aanligt waar dat niet hoort.
Ik heb de auto bewust in de rijhoogte laten staan. Remleiding heb ik niet echt naar gekeken. Ga ik morgen ook even doen.
Totaal aantal Berichten: 25563
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
zet het ding op de brug met een hulpje erin. Dan starten en remmen in de hoogste stand. Kijk eronder of er ergens iets lekt.
Ja? dan is het teen drukleiding.
Nee? Dan laat je hulpje de auto zakken (met de hoogte regeling, niet met de brug) en kijk je of er nu iets lekt = retourleidingen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dat ga ik morgen gelijk even proberen. Heb vanochtend nog even gekeken maar zie echt nergens anders lekkage dan op de achteras.
Bovenop die achteras komen beide retourleidingen samen in een rubber T-stuk. Het duurt even maar deze verdroogd langzaam. Op zich een simpele vervanging die je op gevoel moet doen omdat je deze niet ziet. Het rubber is bij Citroen erg duur.
Roulez LHM, quoi d’autre?
Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Het zijn geen retourleidingen, maar lekslangen.
De retour van de veercilinders is dezelfde stalen leiding als de aanvoer, dat regelt de hoogteregelaar.
De LHM stroomt daarin dus heen en terug.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Er lopen idd lekleidingen, of eigenlijk plastic slangen. De komen vanaf de lekzak die rond de veercilinder zit. In de kraag van deze lekzak zit de plastic lekleiding gedrukt alsmede een plastic beluchtingsslang.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Vanochtend wat vroeger naar het werk. Auto op de brug, hoogste stand, draaiende motor en op de rem trappen. Een monteur gevraagd of hij wilde kijken of hij lekkage zag. Niks. Auto in laagste stand. Geen lekkage. Toen de auto in de rijstand, draaiende motor en de aan de trekhaak de kont een tijdje heftig in en uit geveerd. Nog niks te zien. Auto buiten gezet in rijstand en vanmiddag nog een keer op de brug en gekeken. Weer niks.
Dat is toch raar. Het spoortje dat op de foto over de achteras loopt is niet meer te zien en er hangt geen druppel meer aan.
Maar als ik het dus goed begrijp gaat de aanvoer en afvoer van LHM naar de veercilinder via de zelfde stalen leiding. Via de kunststof retourleidingen/slangen, met het beruchte t-stukje, loopt dus alleen LHM retour dat door lekkage uit de veercilinder in de lekzak terecht is gekomen.