Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 15-05-2008
- C5 Aircross 1.2 Business
Al een tijdje heb ik bij onze Berlingo van 2010 last van een vervelende rammel tijdens het rijden. De rammel was vrij lastig te lokaliseren.
Bij de laatste APK is er extra gekeken naar de vering, uitlaat en andere delen aan de onderkant van de auto die de oorzaak zouden kunnen zijn.
‘Helaas’ bleek alles in orde…
Nu dacht ik vandaag, ik controleer de achterklep eens aan de binnenkant. Dat lijkt ongeveer waar de rammel vandaan komt.
Ik heb het kunststof binnenpaneel eraf getrokken. (15 clips kapot natuurlijk )
Alle kabels bleken goed vast te zitten en ik wilde de boel al opgeven totdat ik ineens zag dat er een metalen beugel los zat.
De achterklep bestaat uit een metalen buiten en binnendeel. Het binnendeel steunt onder andere met 3 beugels op het buiten deel. Die beugels zitten vastgelijmd aan de buitenkant.
1 van die beugels blijkt dus los te zitten. Zie foto’s. (1e plaatje is een goede beugel, 2e plaatje is de losse beugel. 3e foto is van 1 van de afgebroken clipjes)
Beugel een klein beetje weg gebogen, proefritje gemaakt en hoera! de rammel is weg!!!
Nu mijn vragen:
Hoe kan ik die beugel het beste weer vast krijgen? Ik dacht zelf aan een dot montagekit. Die heb ik nog wel liggen. Alleen nog even een handige manier uitvogelen om de boel even vast te klemmen…
Al die afgebroken clipjes (lichtblauw). Zijn die dingen een beetje universeel? Kan ik naar een automaterialenzaak? Of moet ik naar de dealer?
Ik was eigenlijk van plan om de panelen van de deuren er ook eens af te halen. Zitten daar dezelfde clipjes in? Of zijn dat andere?
Zowel de dealer als de automaterialenzaak zouden die clips moeten hebben. Die dingen kosten de wereld niet.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 9369
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Paling1 schreef:Alleen nog even een handige manier uitvogelen om de boel even vast te klemmen…
Een spanband om de klep goed strak trekken en dan aan zowel binnen- als buitenkant ter plaatse een klos hout o.i.d. tussen spanband en plaatwerk stoppen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 15-05-2008
- C5 Aircross 1.2 Business
@wimb, @René,
Bedankt voor de antwoorden.
Ik rij vanmiddag even langs een automaterialen zaak.
Ik kwam er gisteren nog achter dat de binnenkant van de achterklep op 5 plaatsen met lijm vast zit aan de buitenkant. Bij mij zijn er in totaal 3 lijmverbindingen los.
Het lijkt te komen door de treklus om de klep te sluiten. Die lus trekt direct aan het metalen deel waar nu de lijmverbindingen los zitten.
Ik ga eens kijken wat de mogelijkheden met een spanband zijn.
Mijn eerste idee was een houten plankje met een balk recht naar beneden en dan een zak kattengrit op de klep zetten om de boel tegen elkaar te drukken.
Nu maar hopen dat montagekit wel blijft zitten.
Ik kwam dit youtube filmpje nog tegen
met een handleiding voor het demonteren van de panelen op de passagiersdeur. De rammel in het filmpje heb ik helaas ook, dus ik moet de deurpanelen er ook afhalen.
Iemand een idee hoeveel clips en welke soort daar in moeten?
Heeft iemand misschien een onderdelentekening?
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 15-05-2008
- C5 Aircross 1.2 Business
Korte update:
Ik heb de clipjes voor de achterklep en de voordeur kunnen vinden bij de automaterialenzaak.
Zie foto in de bijlage.
De blauwe clipjes voor de achterklep hebben een citroen onderdeelnummer 6991Z1 (Achterklep heeft 15 clipjes nodig)
De witte clipjes met rubber ring voor de voordeur hebben nummer 6991Y8 (voordeur heeft 9 clipjes nodig)
Bij mijn passagiersdeur zat het raammechanisme los zoals ook in het filmpje dat ik eerder linkte.
Niet een al te moeilijk klusje.
Bij mij zat alleen de onderste bout los. Ik heb een klein gaatje gesneden in het piepschuim. Er zit ter plaatse van die bout een hobbeltje in het piepschuim. Midden onder in de piepschuim plaat. Makkelijk te vinden dus. Gaatje heb ik met isolatietape weer dicht geplakt. Geen foto’s gemaakt, want het youtube filmpje is heel duidelijk.
De beugels in de achterklep heb ik geprobeerd te lijmen met montagekit.
Een paar metalen rails onder de beugels gezet en een paar zware dingen op de klep gelegd.
Klemmen ging goed, maar ik denk dat mijn kit niet meer helemaal lekker was. Ik kon het vanochtend zonder moeite lostrekken.
Vanmiddag nog maar eens andere kit gaan halen.
Iemand suggesties?
Zou PolyMax werken? Ik had nu montagekit van Soudal, maar die werkt dus niet.
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ik zou 2K Epoxy gebruiken oftewel tweecomponentenlijm voor metaal:
https://www.bol.com/nl/nl/p/bison-twee-componentenlijm-24-ml/9200000010393186
Ik zou ook voor een 2 componenten epoxy gaan. Die montage kit heeft vaak 1 poreus oppervlak nodig om te kunnen uitharden. Werkt prima “in de bouw” en voor van alles anders, maar niet als metaal lijm.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 15-05-2008
- C5 Aircross 1.2 Business
2K epoxy is misschien wel een beter idee dan kit inderdaad… Alhoewel het origineel ook met iets vast zit dat flexibel blijft. Dat doet die epoxy niet toch?
Ik ga zo even shoppen bij de gamma denk ik.
Thanks voor de tips!
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 15-05-2008
- C5 Aircross 1.2 Business
Net even die 2K epoxy gehaald.
De boel opgeschuurd en schoongemaakt met remmenreiniger.
Net de epoxy erop gesmeerd en nu staat de boel uit te harden.
Ik bijna de hele spuit gebruikt. Na aandrukken nog wel her en der wat druppels weg moeten halen, maar als het goed is zit er nu lekker veel epoxy tussen de verbindingen.
Op de foto’s is te zien dat het een beetje een troep is, maar daar heb je verder geen last van als de boel weer dicht is.
Ook goed te zien dat er aan de achterkant van de beugels ook genoeg epoxy zit.
Hopelijk blijft het nu zitten. De kit die ik eerder had gebruikt hechtte totaal niet aan het metaal van de achterklep.
Wel bijzonder overigens:
De specificaties in het BOL.com linkje hierboven hebben het over een ‘handvast tijd’ van 3 uur.
In de specs op de Bison website is het 12 uur… en moet de boel 10 uur geklemd worden..
Op de verpakking staat dat er 4 uur geklemd moet worden en dat het spul na 10 uur hard is.
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 15-05-2008
- C5 Aircross 1.2 Business
Nou, na een nachtje uitharden lijkt het erop dat alles goed vast zit. Met de hand krijg ik er in ieder geval geen beweging meer in.
De achterklep valt nu ook veel beter dicht. Dat ging al sinds we de auto hebben met een enorme rotklap.
Heel blij met het resultaat!
Ik kwam er trouwens net achter dat er 16 clipjes in het paneel van de achterklep zitten. Was er eentje vergeten bij het ruitenwisser mechaniek.
Dus heb je 16x citroen onderdeelnummer 6991Z1 nodig voor de achterklep.
Ik heb er overigens stiekem een paar van die andere met een rubber ring tussen geduwd. Die had ik toch over en dat zal allicht nog een beetje schelen met trillingen.
Nu moet ik het paneel nog terugzetten, maar twijfel nog even of ik nog wat vlokkenschuim achter prop voor wat extra geluidsdemping. Het is een behoorlijke klankkast die achterklep.
Straks even bij de bouwmarkt langs om eens te kijken wat ze hebben liggen.
Dus als resumé:
Heb je last van rammels in je Berlingo. Check dan de binnenkant van de achterklep en het raammechanisme bij de voordeuren.
De beugels in de achterklep zijn te lijmen met 2K epoxy voor metaal.
16 clipjes (6991Z1) voor de achterklep en 9 clipjes (6991Y8) per voordeur.
Totaal aantal Berichten: 1378
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Het lijkt te komen door de treklus om de klep te sluiten. Die lus trekt direct aan het metalen deel waar nu de lijmverbindingen los zitten.
Ik ben wel benieuwd hoe zich dat houdt in de nabije toekomst.
Die treklus heb je natuurlijk nog steeds daar zitten.
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 15-05-2008
- C5 Aircross 1.2 Business
@JKER,
Het binnenpaneel is nog niet teruggeplaatst, maar als ik dat doe prop ik die lus er denk ik achter.
We hebben hem toch maar zelden gebruikt, want echt praktisch is die lus niet.
Ben wel benieuwd of dit vaker voorkomt.
Gevalletje what’s in a name: Epoxy Metaal bestaat niet meer, heet nu Kombi Metaal, zal wel net anders zijn. Ik vind te site van bol.com onbetrouwbaar op dit gebied: Staan te veel producten op die niet meer bestaan, erop geen door verkopers, niet bol zelf ene r wordt niet regelmatig genoeg schoongemaakt denk ik zo.
Ik kijk altijd naar wat op/in de verpakking staat en ook naar de einde gebruiksdatum, want het ligt vaak lang in een magazijn of winkel.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 15-05-2008
- C5 Aircross 1.2 Business
Net geprobeerd het paneel weer op de achterklep te klikken…..
Wat een grafsysteem is dat zeg…
Van de 16 clips zijn er bij het monteren 8 afgebroken.
Bij het er maar weer afhalen nog een paar.
Bij een 2e poging nog eens 5.en nog weer meer bij het eraf halen…
Wat een gedoe man.
Kan ik weer naar de winkel voor een berg van die overpriced plastic rommel…
Paling1 schreef:Wat een grafsysteem is dat zeg..
Ik ga je geen ongelijk geven, maar ik heb met soortgelijke clips in o.a. de Seat weinig problemen. Eerst de kop in het betreffende paneel schuiven (in een U-vormige uitsparing) en dan het paneel terugplaatsen door rustig en voorzichtig en op gevoel pennetje voor pennetje in het betreffende gat te drukken.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 15-05-2008
- C5 Aircross 1.2 Business
@wimb,
Dat is precies wat ik heb gedaan…:) Zelfs markeringen op de buitenkant gemaakt om aan te geven waar alle clipjes zitten. Handig met aandrukken.
Zie foto voor het resultaat…
Ik heb nu clipjes van een ander merk besteld. Hopelijk zijn die beter.
Op de een of andere manier lijkt het wel alsof het plastic van deze clipjes veel te hard is.
Als ze bij het monteren al uit elkaar spetteren is het gewoon rotzooi.
Bij het monteren van het paneel van de voordeur brak er ook 1 clipje af, maar dat was gelukkig geen hele belangrijke en dat paneel zit verder goed vast.