Omdat Iridium bougies een lange levensduur zouden hebben (ca. 50.000 km), een betere vonk zouden hebben, vooral goed voor oldtimers op lpg zouden zijn en meer van dat soort voordelen, besloot ik om gisteren Iridium bougies type NGK BR7HIX (à 17,50 euro per stuk) in mijn DSuper5 te schroeven.
Wat een drama! Zowel op lpg als benzine begon de motor na ca. 15 km enorm te stoten en te bokken. Stationair was ook niet mogelijk -sloeg direct af. Vandaag dus maar weer de oude vertrouwde bougies gehaald: NGK R BPR6HS. Erin gedraaid, proefrit gemaakt van 65 km - lopen als een zonnetje, zowel op lpg als benzine, bij elk toerental en ook stationair. Kortom, gratis af te halen: z.g.a.n. 4 stuks Iridium bougies!
Groet, Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Toevallig heb ik ze er gisteren na inspectie weer ingedraaid, ook de NGK BR7HIX, maar had er nooit problemen mee op lpg zowel als benzine (injectie). Dat stoten of bokken lijkt mij niet pas na 15km op te treden als gevolg van de (andere) bougies. Lijkt mij een ander probleem.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nooit gedoe mee gehad. Ik gebruik ze al jaren.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Wel vreemd dat ze met de traditionele NGK R BPR6HS bougies weer als een zonnetje loopt….
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat voor ontsteking heb je?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
123
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
Je moet wel de goede vervangers nemen:
Origineel is BPR6HS, die P staat voor een “projected” = uitstekende center electrode.
Als je dat vervangt door BR7HIX dan heb je bougies die “niet” uitsteken, dan zit je vonk “te ver” in de bougie, dat werkt dus niet, maar dat heb je al gemerkt. Brand niet schoon en vervuilt al na een paar KM.
Dan vraag ik me ten tweede af waarom je een warmtegraad “warmer” gaat , terwijl de “moderne loodvrije” benzine kouder verbrandt dan de oude loodhoudende waarop de oude spec is gebaseerd. Dan vervuilen de bougies sneller als je op lage belasting rijdt.
Ik zou er dus BPR6HIX in zetten als vervangen van de BPR6HS.
In tegenstelling tot wat velen denken heb je voor platinum/yttrium bougies een hogere ontsteekspanning nodig dan voor “originele” koper/nikkel bougies. Het kost meer moeite om de electronen los te krijgen uit platinum/yttrium.
Met een elektrische ontsteking heb je daar geen last vast, maar bij contactpunten is dat wel een punt van belang.
Ze gaan wel langer mee, maar wie rijdt er nou nog zoveel dat dat van invloed is, maar goed, ieder zijn vrije keuze op basis van zijn eigen criteria.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Marcel Gosselink schreef:123
Daar heb je het probleem, zie de uitstekende uitleg van Smgz
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dank voor de reacties. Ik dacht dat ik me redelijk verdiept had in de bougie-materie. Niet dus; toch nog te snel besteld. Ik ga de volgende keer de iridium BPR6HIX (dus warmtegraad 6 en met een P in de code) er in schroeven i.p.v. de traditionele BPR6HS. Benieuwd of die wel werken.
P.S. Zojuist even de twee types naast elkaar gelegd. En inderdaad liggen de elektrodes bij de BP7HIX een stuk dieper dan bij de traditionele BPR6HS. Dat één letter (de P in dit geval) in de code zo’n verschil kan maken.
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
Eerlijkgezegd begrijp dat hele gedoe niet met elektronische ontsteking en moderne bougies op een klassieker.
Zoals ik eerder zei heb ik een Renault Estafette gerestaureerd van 42 jaar oud en alles is nog origineel, verdeler, rotor, verdeelkap, bougies, kabels en bobine en ik rijd er zelden mee, dus staat hij wekenlang stil.
Maar als ik de sleutel in het contactslot omdraai gaat de motor geen hele slag rond of hij loopt al en dan vraag ik me af hoe dat dan nog beter zou kunnen.
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 02-06-2009
- XM 2.0 LPG
- ID/DS DSuper
In een vorig topic https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/239665/ meld je dat je zo blij was met de BRP7HS ivm stotter problemen op LPG bij lage toeren en warme motor. Voldoen die dus ook niet meer?
Ik heb namelijk precies hetzelfde probleem en heb nu die 7 erin gezet , met goed resultaat. Kijken hoe lang het duurt. Misschien moeten we de BPR6HS bougies gewoon wat eerder wisselen bv na 7500 km (advies Bogaard)
Klopt. Die versie met warmtegraad 7 heb ik een poosje terug alweer omgewisseld voor de 6-versie omdat de motor op langere ritten toch weer slechter ging lopen. Het lijkt er sterk op dat bougies gewoon minder lang meegaan. De 10.000 km halen ze bij mij in ieder geval niet probleemloos, zo wordt me steeds duidelijk. Dus de tip om ze vaker te wisselen ga ik zeker opvolgen.
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Han S schreef:Eerlijkgezegd begrijp dat hele gedoe niet met elektronische ontsteking en moderne bougies op een klassieker.
Zoals ik eerder zei heb ik een Renault Estafette gerestaureerd van 42 jaar oud en alles is nog origineel, verdeler, rotor, verdeelkap, bougies, kabels en bobine en ik rijd er zelden mee, dus staat hij wekenlang stil.
Maar als ik de sleutel in het contactslot omdraai gaat de motor geen hele slag rond of hij loopt al en dan vraag ik me af hoe dat dan nog beter zou kunnen.
Han, bij een moderne motor met een modern ontstekingssyteem is het vervangingsinterval voor bougies 60.000 km.
Bij een conventionele ontsteking haal je dat niet.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Klopt Jan, maar ik ben dan 20 euro twijt en daar lig ik geen seconde wakker van.
jantje1948 schreef:Han S schreef:Eerlijkgezegd begrijp dat hele gedoe niet met elektronische ontsteking en moderne bougies op een klassieker.
Zoals ik eerder zei heb ik een Renault Estafette gerestaureerd van 42 jaar oud en alles is nog origineel, verdeler, rotor, verdeelkap, bougies, kabels en bobine en ik rijd er zelden mee, dus staat hij wekenlang stil.
Maar als ik de sleutel in het contactslot omdraai gaat de motor geen hele slag rond of hij loopt al en dan vraag ik me af hoe dat dan nog beter zou kunnen.
Han, bij een moderne motor met een modern ontstekingssyteem is het vervangingsinterval voor bougies 60.000 km.
Bij een conventionele ontsteking haal je dat niet.
Nog even over nagedacht Jan en bij de elektronische ontsteking zal als het goed is de vonk sterker zijn omdat het moment dat de bobine wordt bekrachtigt heel kort is en de bobine primair een kleinere weerstand heeft.
Maar als de vonk sterker is, zou je verwachten dat de elektrode van de bougie sneller slijt, of zie ik dat verkeerd?
Nu is het aan de andere kant ook weer zo dat de moderne bougiekabel een weerstand heeft en de bougiekap en de bougie zelf hebben ook een weerstand. Misschien dat zoiets weer levensverlengend werkt.
Enniewee, mijn oude Renooit start super en als ik nieuwe bougies nodig heb ben ik 20 euro verder en het is vijf minuten werk. Probeer dat eens met een moderne Renooit.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Vroeger monteerden we in onze 2cv’s de platina bougies van Bosch in de jaren 80. Want die zouden ook veel beter zijn en super rijden. Nou, dat was kennelijk destijds al te modern want vooral slecht starten en vaak horten en stoten. Het was teleurstellend. Snel weer terug dus naar de oude techniek van Equem, Ducellier en Marchal.
Vraag is dus of een 123 gemaakt is voor de oude bougies (electronica om de oude techniek beter te ondersteunen met moderne techniek). Of is 123 gemaakt om nieuwe ontwikkelingen toe te laten, zoals bijvoorbeeld high tech bougies.
Ik denk het eerste.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn