Ik zit niet vaak op het forum maar wil dit toch posten ,ik heb dus een 74iger gs special gekocht in baby blauw ,van oorsprong afkomstig uit belgie .
Komt gewoon van marktplaats af maar dat mag de pret niet drukken .
er waren 2 motoren bij , er zat geen motor in maar ik heb eerst de originele motor weer terug geplaatst om te kijken wat dat nog was ,loopt op zich mooi maar volgens mij zijn de klepseals op ,tenminste ik ga er van uit dat die er in zitten ,
Ik heb de uitlaten er nog niet aan dus zo is goed zichtbaar dat de 1ste cilinder warm een beetje begint te roken , iemand hier ervaring mee?
Verder werkt de rest wel ondanks dat hij volgens vorige eigenaar 20 jaar binnen stil heeft gestaan .
Vering werkt inmiddels ,remmen ook en komen ook goed vrij , wat ik ook tegenkwam dat is dat de elastieken van de bekleding gaar zijn ,is daar een set voor of los te krijgen of alternatief ?
zo zal er nog wel het een en ander te vragen zijn ,heb hem vrijdag pas opgehaald dus nu al een heel verschil nu hij rijdend is .
Is verder ook heel mooi gaaf ,staat 32dkm op ,zou niet eens onmogelijk zijn maar heb er geen documentatie bij dus geen idee of dat echt is .
Ik had een Simca Matra bagheera waar nog redelijk wat werk aan zat en ik er eigenlijk ook niet echt wat mee had en zodoende die kunnen verkopen en deze weer terug ,vroeger heeft mijn vader ook een tijdje een gehad dus beetje nostalgie en hij voelt zich vast thuis bij mijn U 23 van 55 .
Foto zal ik proberen te plaatsen vanaf de telefoon.
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Mijn ervaring is dat een gs niet snel last heeft van slechte klepseals.
Wat wel eens voorkomt is dat door ouderdom en door het reservewiel de verwarmingslang inzakt en daardoor de doorgang van de koellucht belemmert.
Cilinder 1 kan daardoor mogelijk wat schade hebben opgelopen.
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ha kijk, daar is mijn auto gebleven Leuk dat er eindelijk wat mee gaat gebeuren.
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Als ik me niet vergis is het deze. Hier op de foto genomen toen ik de auto op 9 mei 2008 ophaalde in België...
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Die 32.000 km zouden overigens echt moeten zijn…
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Eerste cilinder warm begint te roken? Als het lekkende klepseals zijn verdwijnt de rook in de uitlaat, dan kun je niet zien welke cilinder lekt. Daarom mijn volgende vraag.
Bedoel je dat er rook van de eerste cilinder afkomt als de motor warm wordt?
Ik denk dan eerder aan een (kleine) lekkage van het klepdeksel (of de klepdekselpakking) op de uitlaat van de eerste cilinder waardoor er rook vanaf komt. Of er is gemorst met olie bijvullen. Zou ook nog de betreffende nokkenaskeering kunnen zijn die wat lekt op het uitlaatspruitstuk via de koeltunnel.
Hopelijk heb je hier iets aan voor onderzoek naar de oorzaak.
Verder heb je een leuke auto op de kop getikt. Heel veel plezier ermee.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Leuk om wat meer geschiedenis van deze auto te weet te komen en uiteraard zou ik er nog wel meer over willen weten ,zoals waar hij vandaan kwam in Belgie en verder daar de geschiedenis , het garage stickertje is er af gehaald dat is wel jammer en er zijn ook geen boekjes of iets dergelijks bij ,de kenteken papieren gelukkig nog wel .
Ik heb laatst van mijn moeder nog een stapeltje boekjes gekregen ,daar zat een instruktie boekje bij in het Nederelands van een zelfde auto dat is wel leuk en zo doende toch al de nodige technische informatie.
Wat het roken van de motor betreft , ik heb bewust de uitlaat spruitstukken er niet op gezet ,wilde eerst weten wat de motor nog was en zodoende de koelingskappen er ook niet op gezet dus zo is het zichtbaar dat het de eerste cilinder is .
Heb net de uitlaatpoorten bekeken ,3 zijn er droog maar de eerste is vet.
Mischien de kop er maar af en gelijk de zuiger en cilinderwand bekijken ,hij loopt verder wel goed en is goed fel op het gas ondanks dat ik gewoon de oude carburateur er op gezet heb zonder schoon maken .
Is dit forum trouwens ook via tapatalk te bekijken op de telefoon ,zo kan ik makkelijker foto,s plaatsen al is die ene foto gewoon zoals de auto nu ook nog steeds is , ik heb hem trouwens uit Veendam van een Citroen handelaar.
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
zweefie schreef:Is dit forum trouwens ook via tapatalk te bekijken op de telefoon
Nope, dat gaat niet.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
@Zweefie. Oké. Als de motor er zo bijstaat kun je een inwendige lekkage zien. Er kan dan ook een gebroken olieschraapveer de oorzaak van roken zijn. Of een combinatie van slijtage en een (groten-)deelsverstopte carterventilatie. Ik noem wat onderzoeksrichtingen. Fijn dat het blok goed loopt.
Oja, Als je toch gaat sleutelen aan het blok en je gaat het gebruiken zou ik meteen de o-ringen van de olieretourpijpjes (L+R) vervangen (door viton) uit voorzorg.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Slijtage zou gezien de km stand toch nog niet aan de orde kunnen zijn ,alleen natuurlijk wel door een niet goed werkende koeling ,dat zou dus voor de hand liggen ,ben zelf monteur en ook ruime ervaring met motoren en versnellingsbakken maar dan in de landbouw dus altijd diesels en thuis wel in benzine motoren maar meestal Peugeot dus op het gebied van dit type Citroen nog geen ervaring ,Peugeot onderdelen daar weet ik de weg wel maar bij deze dus ook nog niet ,ja internet is tegenwoordig wel erg makkelijk als je iets zoekt of moet weten maar ik vind het ook leuk om de vorderingen van deze auto te delen met anderen ,nu nog eens kijken of ik wat handiger kan worden met foto,s plaatsen want dat zijn dingen waar ik weer net niks van weet.
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
zweefie schreef:ik heb hem trouwens uit Veendam van een Citroen handelaar.
Coen heeft hem inderdaad hier bij mij in Zeeuws-Vlaanderen weggehaald eind 2020. Ik weet ook niet zo heel veel van de voorgeschiedenis, behalve dat ik hem van de tweede eigenaar heb gekocht, een jonge snaak die het ding heel voortvarend uit elkaar had gesleuteld om de motor te voorzien van nieuwe dichtingen en riemen, maar er nooit aan toe was gekomen om de boel weer in elkaar te bouwen. Een paar verhuizingen verder was hij ook wel wat spullen kwijt. Helaas is het er bij mij ook nooit van gekomen om de auto op de weg te brengen, voornamelijk omdat ik er geen papieren bij had en de RDW destijds alleen auto’s van voor 1974 in behandeling nam indien ze geen papieren voorgeschoteld kregen. Dat laatste is op een gegeven moment veranderd, maar daar ben ik verder nooit meer echt mee aan de slag gegaan. Destijds ook nog contact gehad met de eerste eigenaar, die gaf aan dat de papieren kwijt waren geraakt, wilde daar wel aangifte van doen bij de politie, zodat je in België een duplicaat kon aanvragen, maar puntje bij paaltje kwam dat er niet van en was er op een gegeven moment geen contact meer. Destijds kwam de auto ergens uit Vlaams Brabant, ik heb hem opgehaald in het Gentse, maar precieze gegevens heb ik daar ook niet meer van. Wat de motor betreft, die zou dus voorzien moeten zijn van nieuwe keerringen en riemen, maar let op, wel voor 2008. Waarschijnlijk nooit mee gedraaid (bij mij lag de motor al die tijd onder de werkbank), dus wel nieuw, maar ook alweer oud, zeg maar.
Wel apart wat die papieren betreft ,ik heb er wel papieren bij , normaal controleer ik het niet maar heb het chassis nummer nog gecontroleerd en dat klopte .
Lag in een envelop in de auto dus ga er van uit dat het verder ook klopt aangezien hij er ook mee adverteerde dat er papieren bij waren maar zal het tzt wel zien ,mischien beter zorgen dat ik nog een rekening van hem krijg dan krijg ik hem altijd op kenteken ,al vaker gedaan alleen dan moet de apk bij de rdw .
Ik zit vlak bij Heerenveen dus kan wel even met de betreffende papieren bij de rdw langs dan weet ik het zeker en is handiger om dat van te voren zeker te weten.
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Volgens mij zitten er alleen oude keuringsformulieren bij, geen roze kaart zoals ze het kentekenbewijs in België noemen. Die envelop komt meer dan waarschijnlijk hier uit de la. Staat er ‘papieren GS’ opgekrabbeld?
Zal dan wel zo zijn ,ik heb wel eens een auto met belgiese papieren gehad maar kan het mij niet meer herrinneren maar zal Coen dan even vragen of hij mij nog een aankoop bon wil sturen dan weet ik zeker dat ik hem op kenteken krijg alleen dan moet de apk wel bij de rdw al ben ik daar niet zo bang voor .
Heb Coen nog even om een rekening gevraagd en die heb ik nu dus kenteken gaat vast lukken .
Verder nu even de spruitstukken er op gezet en fan voor in ieder geval een klein beetje koeling , het lijkt alsof hij minder begint te roken zeker veel minder dan de eerste keer dat hij liep dat dus nog maar even aanzien ,loopt verder echt wel vrij netjes ,had op alles veel klepspeling en dat heb ik nu weliswaar even op gevoel vluchtig bijgesteld waar hij ook stiller van werd.
Hij heeft totaal geen carterdruk dus zuigerveren zouden goed moeten zijn ,denk zeker geen krassen in de cilinder anders heb je toch echt wel carterdruk.
verder nu even op de brug gehad ,is echt goed gaaf ,uiteraard wel wat vliegroest hier en daar.
Wat ik toch ook wel bijzonder vind dat is dat de rubbers van de hydrauliek van de veerpoten allemaal nog heel zijn en er ook best goed uit zien ,denk mede ook door de tectiel die er ruim op zit overal .
Ashoes rechts buiten gescheurd , rechts zat de bout van de draagarm los waardoor er speling op zat maar na aandraaien is dat volledig weg, verder nog iets ruimte op de linker axiaal stuurkogel , en uiteraard moeten er nieuwe banden om en de achterste wiellagers zijn aardig hoorbaar ,geprobeerd met de remklauw er af om een goed beeld te krijgen dus die moeten ook nieuw maar die heb ik op internet nog niet kunnen vinden .
Zoo zal er nog wel het nodige aan het lijstje voor de apk bij komen maar toch niet schokkend voor een auto van deze leeftijd .
Tips voor onderdelen zijn uiteraard hartelijk welkom ,ik zal niet de enige en of eerste zijn die delen nodig heeft en ze zo niet direct vinden kan ,al vind ik de zoektocht er ook een beetje bij horen met het klaar maken van een oude auto , soms kun je alles krijgen en net als bij deze auto kan het ook moeilijk zijn .