4 van de 7
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
   
een leuke gs gekocht van 74.
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 21 oktober 2022 07:38 AM
  [ # 46 ]

Heb je hem wel in de hoogste stand gezet?
Alleen dan staat er druk op de achterremmen als je hem heb opgekrikt.

O iemand was mij voor Wink

Profiel  
 
bibberkip
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 596
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 21 oktober 2022 07:55 AM
  [ # 47 ]

En? ben je op de hoogte, dat je met lopende motor moet ontluchten? dus motor aan, hoogste stand dan moet het lukken. en; Ga er niet onder liggen ! !  liever op de brug, of op bokken. succes ! en rustig aan met ontluchten, als je de pedaal flink indrukt, KAN er best veel olie uitkomen, dus relax !

airfryer=luchtbakker.

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 21 oktober 2022 09:21 AM
  [ # 48 ]

Bij het ontluchten hoef je ook alleen maar je voet op het pedaal te houden. Rustig doderen, niet pompen. De motor is de pomp. Je bedient alleen de servo.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 21 oktober 2022 09:36 AM
  [ # 49 ]

Ontluchten kan gewoon in je eentje.

Een passend stuk hout tussen rempedaal en zitting stoel, zodat de remservo iets opent.
Motor starten en daarna de achterremmen ontluchten.

Daarvoor hoeft de auto niet persé in de hoogste stand te staan, in de normale rijstand lukt het ook.
Als het betreffende wiel maar belast is.
Ik realiseer dat door de draagarm op een pootje af te steunen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
zweefie
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 13-09-2012

Gepost: 21 oktober 2022 07:44 PM
  [ # 50 ]

Zal morgen nog even wat proberen ,had voor zo ver ik wet het wel al geprobeerd met druk op de wielen ,zo ik het zien kan gaat er een leiding naar voren die dan het signaal van last moet geven maar heb er ook mee gereden en geremd maar cilindertjes staan nog in zelfde positie ,heb ze allemaal gangbaar gemaakt ,zaten allemaal vast van de achterste cilinders ,voor waren mooi gangbaar .
Het staat me ook nog bij dat je bij een bx ook gewoon de nippel los kunt draaien en dan pedaal intrappen en dan blijft er olie komen ,het is een heel ander systeem dan bij normale remmen dan pomp je de olie die in de hoofdremcilinder zit weg ,bij dit systeem stuur je als het ware de olie van de pomp en voorraadbol door naar de cilinders.
zal vast goed komen

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 22 oktober 2022 07:53 AM
  [ # 51 ]

De voeding van de achteremmen komt uit het achterveercircuit.
De remservo heef 4 aansluitingen, 1x in en 1x uit voor de voorremmen en hetzelfde voor de achterremmen.
Vanaf de leidingen naar de achterveercilinders loopt een leiding naar de servo en vandaar weer terug naar de achterremmen.
Hiermee zijn deze lastafhankelijk, meer belading is meer druk in de veercilinders en daarmee ook meer remdruk.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
zweefie
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 13-09-2012

Gepost: 22 oktober 2022 08:18 AM
  [ # 52 ]

Door allen goed uitgelegd ,ja Hollanders gaan eerst proberen ,lukt het niet dan vragen of bellen alvorens in een boekje te kijken .
In het instructieboekje staat ook een eenvoudige maar duidelijke uitleg over de werking van het hele hydraulische systeem en dus ook zoals jullie het uitleggen , wel een heel simpel maar goedwerkend systeem om de druk uit de veerbol te gebruiken ,die is zeer goed lastafhankelijk en zo blijft hij dus bij uitval van de motor nog net zo lang doorremmen op de achterwielen als dat er nog druk in de veerbollen zit , zal straks kijken wat er niet goed is ,voorzichtig de leiding vanaf de veerbollen van achteraf bij de remservo maar eens bekijken of daar olie komt en dan de andere leiding ,gaat goed komen en uiteraard bedankt voor de reactie,s en het meedenken.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1345
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 22 oktober 2022 06:42 PM
  [ # 53 ]

Hollanders is ongelijk aan Nederlanders, zweefie Wink maar nu terug naar jouw vraag.
Kijk nog even goed naar jouw conclusie want het gaat bij voorkomen van remverlies meestal om druk voor de voorremmen. De achterremmen remmen maar voor 20% en als die als enige (of teveel) remmen trekt de auto zijn kont om. Daarom is de achterremdruk vaak lastafhankelijk. Amper remmen tenzij er veel gewicht in het voertuig zit.
Berucht waren de C15’ met vastzittende achterremdrukbegrenzers. Remmend op een rotonde ringen ze meteen de binnenbocht in.

VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
zweefie
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 13-09-2012

Gepost: 22 oktober 2022 09:37 PM
  [ # 54 ]

Oke Nederlanders dan maar ik ben er vandaag even mee verder gegaan , ik had de remcilinders de kant waar de leiding aan zit ook met vet uit elkaar geperst evenals de andere kant van de cilinders maar omdat de leiding nog keurig was maar niet meer wilde draaien besloten om met de vetspuit via de leiding de zuigertjes er uit te persen wat ook heel goed ging.
Het vet zat nog in de leidingen en ik had verwacht dat de remdruk genoeg was om dit er uit te persen maar blijkbaar niet ,hele achterkant op de hydraulische steunpoot gezet maar nog geen beweging in de cilinder ,nu wel de nodige olie uit de remleiding van voren af dat was dus wel goed.
Uiteindelijk de vetspuit gevuld met een klein beetje lhm olie en zo de leiding doorgespoeld en de cilinders weer schoon gemaakt en alles gemonteerd en stukje gereden en remt nu wel op de achterkant ,had niet verwacht dat hij het vet er zelf niet uit zou krijgen maar weer een stapje verder .
Moet wel zeggen dat hij ondanks dat hij nog beetje stottert wel erg goed rijd ,veert super ,stuurt goed en ook nog vrij stil ,dus gaat vast een fijne auto worden.

Profiel  
 
zweefie
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 13-09-2012

Gepost: 27 oktober 2022 11:17 AM
  [ # 55 ]

De afgelopen dagen al weer de nodige dingen aan de gs gedaan en vandaag de andere van 78 even op de brug gezet om te kijken hoe het daar mee staat ,lekte veel hydraliek en motorolie ,hydrauliek kwam bij de persleiding van de pomp weg ,dat netjes gemonteerd en was dat weer over en bij de onderste klepdeksels ook veel ,nu alleen nog bij de retourpijpjes.
Weet iemand ook zo de maat van die o ringen , ik kan ze makkelijk op mijn werk bestellen vandaar en dan ook in viton.
Verder valt dat eigenlijk niet tegen , de voor veerbollen wil ik nog andere op ,uitlaat beter monteren , nieuwe accu er op ,tank leeghalen en verse benzine er in dan ben ik al een heel eind op weg naar de apk.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 27 oktober 2022 11:30 AM
  [ # 56 ]
zweefie schreef:

Had niet verwacht dat hij het vet er zelf niet uit zou krijgen.

Dat komt omdat de auto geen last voelt op de achteras, waardoor de remdruk laag blijft.

Gooi maar eens een paar zakken zand o.i.d. achterin, dan was het wel gelukt.

Ik heb al meerdere keren op de trekhaak van mijn CX gestaan, wanneer de auto wegens APK met de achteras op de remmentestbank stond.
Anders onvoldoende vertraging door een lage remdruk en dus afkeur.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 27 oktober 2022 11:44 AM
  [ # 57 ]
zweefie schreef:

De afgelopen dagen al weer de nodige dingen aan de gs gedaan en vandaag de andere van 78 even op de brug gezet om te kijken hoe het daar mee staat ,lekte veel hydraliek en motorolie ,hydrauliek kwam bij de persleiding van de pomp weg ,dat netjes gemonteerd en was dat weer over en bij de onderste klepdeksels ook veel ,nu alleen nog bij de retourpijpjes.
Weet iemand ook zo de maat van die o ringen , ik kan ze makkelijk op mijn werk bestellen vandaar en dan ook in viton.
Verder valt dat eigenlijk niet tegen , de voor veerbollen wil ik nog andere op ,uitlaat beter monteren , nieuwe accu er op ,tank leeghalen en verse benzine er in dan ben ik al een heel eind op weg naar de apk.

De officiële maat die Citroën opgeeft is 30,7x23,5x3,6. Dat komt goed overeen met de maten die ik opmeet.

Bij de pompleiding komt het vaak voor dat de wartel losloopt omdat hij niet voldoende borgt. De borging gebeurt doordat de leiding iets scheef voor aansluiting zit waardoor de wartel zwaar draait. Heb je daar op gelet bij opnieuw vastzetten? Leidingsteuntje los, wartel op zijn plek zetten en vervolgens de leiding loslaten en kijken hoe zwaar de wartel draait. Het kan nu wel goed afdichten, maar als de borging niet goed is ben je over 1000km weer aan de beurt. Mogelijk de oorzaak ook van de lekkage. Je kunt de leiding iets bijbuigen als het niet goed borgt. Leiding zit iets naar achteren voor de borging.

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 27 oktober 2022 11:55 AM
  [ # 58 ]

De rubbers waarmee de oliekoeler afdicht op het carter zijn ook een bron van lekkage. Kun je eenvoudig vervangen van boven af, nadat je het inlaatspruitstuk hebt verwijderd.

Profiel  
 
zweefie
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 13-09-2012

Gepost: 27 oktober 2022 05:39 PM
  [ # 59 ]

Wel een speciale maat dus van de o ringen ,toch maar beter originele bestellen want het is te veel werk om 2 keer te moeten doen .
Volgens mij zweet de 74iger ook iets bij de oliekoeler maar zou de koeler zelf kunnen zijn maar is wel minimaal .
Leiding van de HD pomp zat wel vast en goed er in gedraaid maar volgens mij zat het rubber niet goed op zijn plaats , t stukje is wel mooi zacht maar ook heel iets zweterig , maar kijken wat ik daar aan doe.
Loopt in ieder geval weer op zijn eigen tank, zat vuil in het zuigbuisje dus weer schoon gemaakt en weer werkend.
langzamerhand dus 2 rijdende gsen ,rustig door doen ,het is hobby en natuurlijk een erg leuk model .

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 27 oktober 2022 06:23 PM
  [ # 60 ]

Ik zou geen originele O ringen zoeken maar ringen van Viton gebruiken. Dat deden wij 20 jaar geleden al en blijft echt beter lekvrij.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
4 van de 7
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook