Mijn CX 25 GTI schakelt best goed.
Echter als ik de achteruit selecteert duur het een aantal seconden voordat deze ingrijpt.
Op zich geen groot probleem, maar net niet goed.
Wat kan de oorzaak zijn van dit euvel?
Zit een 3HP22 in van ZF.
Heb je de olie van de automaat regelmatig ververst ? Zo ja, met welke olie ?
Als die olie echt oud wordt dat krijg je schokkerig en langzaam schakelen.
Er moet volgens ZF olie in uit hun groep 11A of 11B of Dexron II, IID of Dexron III.
Een voorbeeld van een 11B olie is de Total Fluide AT 42 .
Spoelen wordt moeilijk, je moet dus een paar keer de olie aftappen en verversen.
Er zit 5.3 liter olie in , en bij aftappen komt er 2 liter uit, dus moet er dan 2 liter bij en dan pijl nakijken.
Volgens voorschrift ELKE 30.000 KM aftappen en bijvullen. Wordt vaak vergeten.
To err is human, not to err is divine.
Ik heb de auto nu een aantal jaar en de olie nog niet ververst.
Waarschijnlijk is dit niet tot weinig gebeurd.
Om te begrijpen wat er gebeurd (niet gebeurd), wordt het schakelen geregeld door interne klepje in de bak zelf?
Deze zijn dan waarschijnlijk vervuild.
Door alleen te verversen krijgt ik de boel dan weer schoon intern.
Of is er ook een reinigingsvloeistof (olie) die troep oplost?
Goed begrepen, in je bak zit een “schakelblok” dat met plunjers ervoor zorgt dat er geschakeld wordt. Dat werkt door het aantrekken van “banden” die de ingang en uitgang van het planetaire tandwielstelsel bepalen.
Ik heb nog nooit gehoord van een reinigingsvloeistof, en zou dat ook geen goed idee vinden, want dat moet er dan ook weer uit. De enige manier om alle olie er uit te krijgen is de bak er uit te halen en gedeeltelijk te demonteren. Winterklusje ? Als je niet echt een geoefende sleutelaar bent zou ik een automaat niet open maken.
Koop 10 liter ATF ( Automatic Transmission Fluid) van de goede spec en begin maar eens met 3-4 keer verversen: Aftappen, bijvullen, eindje rijden om de bak warm te rijden ( gaat sneller als je flink optrekt, een aanhanger trekt of een behoorlijke helling oprijdt ) en dan weer.
Versnellingsbak olie is voor veel mensen echt een zwarte vlek bij het onderhoudt, bij een automaat wreekt zich dat sneller dan bij een handbak.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 25601
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Of ga naar oldenhage en laat de bak spoelen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bedank voor de reply. Ik hou het simpel en begin gewoon met spoelen.
Mocht ik in de winter niets te doen hebben, kan ik er altijd aan beginnen.
Totaal aantal Berichten: 43295
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:Of ga naar oldenhage en laat de bak spoelen.
dat machinaal spoelen zoals oldenghage doet, dat gaat niet bij de oude ZF bakken
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hoe moet je dat bij deze bak meten, bij stilstaande of bij draaiende motor?
Bij latere modellen zoals de de 4HP20 moet dat draaiend, bij warme bak in de stand P.
Maar ik heb zo het vermoeden dat het hier niet het geval is, gezien die indicatie koud en warm.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Volgens ZF voor de 3HP22: Motor stationair lopend, schakelaar in P, met warme olie. Daarom staat er bij de tekening van de pijlstok 190 mm. Bij koude bak controleren doe je alleen maar om te weten of er überhaupt nog olie in zit.
Te weinig olie: Ratelende kleppen, te veel olie “excessieve schuimvorming” en oververhitting bij vol vermogen.
Voor het meermaals verversen kan iets te veel geen kwaad.
To err is human, not to err is divine.
Aha, toch dezelfde procedure als bij de 4HP20.
Is er ook gespecificeerd wat dat “warm” betekent?
Bij de 4HP20 wordt daarvoor 80 gr C vermeld.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Nee, bij de 3HP22 staat alleen “warm”: In de Peugeot manuals staat ” na 5 kilometer rijden”, dat is dus echt “warm, niet heet en geen 80 graden.
De 4HP22 is 2 generaties nieuwer, en niet echt vergelijkbaar: Die heeft al elektronische sturing en een soort van lockup in de 3 en 4. De echte opvolger van de 3HP22 is de 4HP18 die je in vroegere XM’s vindt.
To err is human, not to err is divine.