Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 01-06-2013
- ID/DS D Special
- CX Prestige
- (Grand) C4 Picasso Grand C4 Picasso Ligne Business eHDi
- C3 1.4i Ligne Prestige
Voor mij een groot raadsel: De motor slaat opeens af onder het rijden, al na 1 km. Na een paar minuten stil staan start hij weer. Inmiddels van alles vervangen: bobine, bougiekabels, bougies, rotor en kap (niet de puntjes). Blijft lang (>45min) stationair lopen.
Is een D Special uit 1972, dus niet injectie, geen 123 ontsteking, Solex carburateur.
Ik vermoed iets met de warmte, maar ik weet niet meer waar te zoeken. Wie heeft er ideeën?
Ik zou ook de condensator vervangen, kost weinig en is een klein klusje.
En ik heb twijfels over de benzinepomp. Stationair hoeft die weinig te doen, maar tijdens het rijden heeft die het drukker.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
contactpunten? condensator?
Zit er lpg in?
Lang stationair lopen vervuilt je bougies. na starten snel afslaan kan komen door te lang op de choke rijden.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 01-06-2013
- ID/DS D Special
- CX Prestige
- (Grand) C4 Picasso Grand C4 Picasso Ligne Business eHDi
- C3 1.4i Ligne Prestige
Vergeten op te merken: condensator ook vervangen.
Geen LPG. Eigenlijk geen choke nodig. Carburateur volledig gereinigd.
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Probeer eens te rijden zonder tankdop?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Filter onder in de tank al schoongemaakt?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 01-06-2013
- ID/DS D Special
- CX Prestige
- (Grand) C4 Picasso Grand C4 Picasso Ligne Business eHDi
- C3 1.4i Ligne Prestige
Zonder tankdop helpt niet. Net geprobeerd.
Filter kan het eigenlijk niet zijn omdat hij na een minuutje stil staan meteen weer start.
Zat nog te denken: vapour lock maar dat kan niet bij een ritje van 1km.
-Bobine maar die heb je al vervangen. Heb je dezelfde voorschakelweerstand gebruikt of ook vervangen?
-Slecht contact of draadbreuk in het ontstekingscircuit. Bij rijden beweegt de motor behoorlijk en dat zou dan kunnen verklaren dat hij stationair wel blijft lopen.
Misschien ver gezocht, maar Egbert heeft iets vreemds meegemaakt met de toerenteller in het dashboard.
Die bleek kortsluiting te maken.
Moet je even kijken welk stekkertje dat is en dan lostrekken.
Valt je toerenteller ook meteen naar nul als de auto stopt?
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Misschien: Is de vlotter goed gangbaar en juist afgesteld?
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Je kan wel een beetje schatten of het een benzineprobleem is of een ontstekingsprobleem
Als ie eerst vermogen verliest en sputterend tot stilstand komt krijgt de motor waarschijnlijk te weinig benzine (suffe benzinepomp of hangende vlotter).
Als de vlotter de toevoer niet afsluit stikt ie langzaam (alsof de choke aan blijft), tevens ruikt ie dan erg naar benzine.
Maar je schrijft dat hij plotseling uitvalt. Dat lijkt dan meer op een ontstekingsprobleem.
De toerenteller kan dan wel informatief zijn.
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 01-06-2013
- ID/DS D Special
- CX Prestige
- (Grand) C4 Picasso Grand C4 Picasso Ligne Business eHDi
- C3 1.4i Ligne Prestige
Toerenteller is iets waar ik niet aan zou denken. Volgens mij werkt deze naar behoren. En ja, zakt (met de motor) gelijk maar 0.
Vlotter is goed gangbaar maar weer niet of deze goed is afgesteld; zou moeten kijken of dat eigenlijk wel kan.
De motor valt inderdaad ineens af, daarom zoek ik het in iets elektrisch. Ook omdat hij na een minuut of zo weer start.
Nadat hij afgeslagen is…........trek dan eens een bougiekabel los en houd deze tegen het blok : heb je dan ook een (krachtige) vonk ? trek het aanzuig rubber boven de carburateur eens los en ga dan rijden. Blijft hij nu wel lopen ? luchtfilter bij een ds wordt meestal niks aan gedaan. Zit olie in welke na verloop van tijd wel eens als een smoorfilter zou kunnen werken = te weinig lucht de carburateur in. Na afslaan motor spuit dan eens remmenschijreiniger in de carburateur : slaat hij nu wel gelijk weer aan ?
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Volgens mij moet het haast wel de ontsteking zijn.
Probeer eens bij stationair draaien aan de bedrading van de ontsteking te rammelen.
De toerenteller zit ook met een stekkertje op de bobine aangesloten.
Dus die loshalen is heel simpel. Ik zou er ook niet aan denken, maar Egbert heeft dat een keer bij de hand gehad (misschien meldt hij zich binnenkort)
Verder schrijf je dat je de puntjes niet hebt vervangen. Staan die goed afgesteld (juiste contacthoek)?
Geef ook eens een paar keer gas terwijl je stil staat, misschien doet de centrifugaalvervroeger ook iets raars.
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 01-06-2013
- ID/DS D Special
- CX Prestige
- (Grand) C4 Picasso Grand C4 Picasso Ligne Business eHDi
- C3 1.4i Ligne Prestige
Dank voor de tips. Bij stationair een dot gas geven gaat al eigenlijk nooit echt omdat hij dan afslaat; met beleid gaat goed.
Ga ook stekkertje loshalen proberen.
Als je bij stationair flink gas geeft en hij smoort, dan verdenk ik de acceleratiepomp. Je moet als je in de ingang van de carburateur kijkt een straaltje benzine kunnen zien als je gas geeft.
O, dat maakt het verhaal iets anders.
Ik bedoelde eigenlijk met de vraag of de toerenteller naar 0 zakt of dat gebeurt met nog uitrollen in een versnelling (ingeschakeld dus).
Dan draait je motor nog, ook al levert ie geen kracht meer. Als de ontsteking stroom krijgt blijft de toerenteller het motortoerental weergeven en zal dus langzaam terugzakken, niet ineens naar 0
Als je de koppeling intrapt terwijl je nog rijdt slaat de motor af en staat de teller gelijk op 0 natuurlijk.
Zoals je nu beschrijft komt de motor moeilijk op toeren en kan geen vermogen leveren.
Dat zou goed aan de brandstoftoevoer kunnen liggen.
Brandstofpomp? verstopt filter? (in de carburateur zit er ook een bij een solex dacht ik)
Verstopte sproeier?
Lekke benzine aanzuigslang?
waterman schreef:Filter onder in de tank al schoongemaakt?
Dat maakt het lijstje dus wel langer…