Hoi allemaal, ik krijg bij de C5 aircross hybride een melding bij het opstarten ‘Brandstof te oud. Verbrandingsmotor wordt gestart’. En dan kan ik vervolgens niet meer hybride of elektrisch kiezen en/of rijden.
Heeft iemand hier uberhaupt ooit van gehoord dat de brandstof te oud kan zijn?
C5 Aircross SUV Hybrid 225 ë-EAT8 Shine
Totaal aantal Berichten: 10268
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Fijn he, die zelfdenkende auto’s. Ik had nog nooit van die melding gehoord.
Wanneer heb je voor het laatst getankt?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ongeveer 4 maanden geleden maar niet een volle tank. Dus een deel is ouder…
C5 Aircross SUV Hybrid 225 ë-EAT8 Shine
Totaal aantal Berichten: 10268
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik heb geen idee of alleen gekeken wordt naar de laatste tankbeurt. Het lijkt me wel erg ver gaan om het systeem een laboratoriumtest te laten doen.
Staat er niets over in het instructieboekje?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Het is bij deze auto een bekend verschijnsel, met name op het Franse Planete wordt er met enige regelmaat melding van gemaakt.
Hij meet niet de brandstofkwaliteit, maar houdt de tijd en de hoeveelheden in de gaten.
Als ik me goed herinner staat er ergens iets over de minimale hoeveelheid die je moet (bij)tanken.
Zelf ben ik er nog niet tegenaan gelopen, af en toe maak ik wat grotere ritten waardoor er dan weer benzine gebruikt wordt. En als de tank de kwart nadert, gooi ik ‘m weer vol.
Dat doe ik overigens met alcohol vrije 98, zie eerdere discussies daarover.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
JW schreef:
Als ik me goed herinner staat er ergens iets over de minimale hoeveelheid die je moet (bij)tanken.
Groet,
JW
Bedankt voor je reactie hoor en er staat in het instructieboek inderdaad dat je minimaal 10 ltr. moet tanken anders wordt dat door het systeem niet opgemerkt.
Ik rij redelijk veel korte stukjes hier in en rondom Amsterdam en gebruik bijna alleen de batterij maar ik zal hem nu tot een kwart gaan leegrijden en dan maar steeds tot de helft vullen zodat ik wat vaker tank. Hopelijk lost dat die vreemde melding op. Die krijg ik trouwens alleen te zien als ik de auto start maar als ik op de storingsknop druk zie ik geen enkele storing terwijl de verbrandingsmotor toch wordt gestart en het niet mogelijk is om elektrisch te rijden.
C5 Aircross SUV Hybrid 225 ë-EAT8 Shine
Totaal aantal Berichten: 10268
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat is nou net het vreemde! Logischerwijs zou je denken dat hij wel elektrisch wil rijden, maar niet op benzine.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Goeie tip van de auto. Met te oude brandstof vervuil je je brandstofsysteem mogelijk ernstig met o.a. gum. Het is net als met het nieuwe rijden. Heel zuinig maar alles (EGR) gaat vastzitten.
Je moet dus af en toe de brandstof opmaken en af en toe de boel flink oppoken (langer hoog in de toeren of even een rondje Autobahn/circuit).
Er is zelfs ook verschil tussen zomer en winter benzine. Zie:
https://topgear.nl/autonieuws/winterbenzine-en-zomerbenzine-bestaan-echt/
Leuke ondertitel, trouwens. De winter komt er weer aan…..
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Dat verouderen van de benzine, met name dat van de E10 waarbij er in de tijd een scheiding van alcohol en benzine kan plaatsvinden waardoor er meer water opgenomen wordt in de brandstof, is voor mij de reden om 98 zonder alcohol te tanken.
De 98 is dan iets duurder, maar zeker als de brandstof lang in de tank blijft, loop je minder risico.
En de motor loopt er lekker op
Die 98 zonder alcohol is te vinden bij Shell en BP, wellicht ook bij anderen. Maar daar heb ik geen bevestiging van gevonden.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
jantje1948 schreef:Dat is nou net het vreemde! Logischerwijs zou je denken dat hij wel elektrisch wil rijden, maar niet op benzine.
Ik vind het toch wel logisch: op deze manier word je gedwongen het ouwe spul op te rijden en verse te tanken.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 10268
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Er zijn duidelijk meerdere vormen van logica!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dat is altijd al zo geweest.
Kijk maar naar het verschil tussen mannen- en vrouwen logica
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
JW schreef:
Die 98 zonder alcohol is te vinden bij Shell en BP, wellicht ook bij anderen. Maar daar heb ik geen bevestiging van gevonden.
Groet,
JW
Shel en BP hebben geen 98 zonder “alcohol”. Dus V-power en Ultimate bevat max. 5% bio-ethanol, helaas. Het is dus wel verstandig deze te gebruiken ipv van de E10 troep, vooral bij een hybrid die korte afstanden rijdt.
Betere brandstoffen zijn de 102 van Aral in Duitsland. Bevat geen bio-ethanol. De Racing Power 100+ (voorheen competition 102) bij sommige Argos tankstations bevat helemaal geen bio.
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Ze zijn verplicht die vermelding E5 erop te plakken, dus maximaal 5% alcohol er in.
Maar op hun beider websites is te vinden dat die 5% max in werkelijkheid 0% is.
Ik ga er vanuit dat die info klopt
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
E5 vermelding is idd verplicht. Op de website van BP Ultimate staat dat ze max. 5% bij mengen.
Ben benieuwd waar dat staat op de websites. V-power is onlangs vernieuwd, maar heb niet vernomen dat het nu 0% is.
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Nou gaat de E discussie weer oplaaien. Die is elders (ook op dit forum) al uit den treuren gevoerd. Ik heb eerder voor o.a Peter H enige praktische tips ter overweging voor een hybride en moderne peutmotor gepost. Doe er je voordeel mee of niet als je dat niet wilt
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn