Hallo,
heeft iemand ervaring met het laden van een Aircross C5 2020 aan een stopcontact. Is een nacht voldoende voor een maximale lading?
Geen enkel probleem om dat op dei manier te doen. Er even vanuitgaand dat je een stopcontact hebt dat die stroom kan hebben, gedurende langere tijd.
Als je dat dan met 10A doet, gaat er 2,3 kWh pr uur in. Voor een volle lading heb je tegen de 12 kWh nodig, dus binnen de 6 uur is ‘ie dan weer vol.
Bij mij thuis heb ik een wallbox, waarmee ik mijn C5AC-Hy met 10A laad gedurende de nacht. Dat begint om 11 uur als de “nachtstroom” in gaat.
Ruim binnen de 6 uur is hij dan weer maximaal opgeladen.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je moet er wel rekening mee houden dat laden via een ordinair stopcontact tot forse verliezen kan lijden. Een wallbox heeft daar veel en veel minder last van.
https://www.autoblog.nl/nieuws/kostbare-stroom-verloren-bij-thuis-opladen-elektrische-auto-3393367
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/elektromobilitaet/laden/ladeverluste-elektroauto-studie/
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Dank je Waterman, ik heb de artikelen met grote interesse gelezen!
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…
Ja, die moet je echt ‘voorgeschoteld’ krijgen. Dus eventueel toch maar een wallbox. Al zal het even duren voordat je die er uit hebt, denk ik.
Die verhalen zijn lezenswaardig en interessant.
Nog interessanter zou het geweest zijn als er ook nog gegevens beschikbaar kwamen van laden met een éénfase wallbox, gebruikelijk bij plug-in hybrides zoals de mijne, waarbij met 2,3 of 3,7 kW geladen wordt.
Op die manier laad ik thuis op.
Zou het verlies dan anders zijn dan laden via het stopcontact met 10 A (2,3 kW)?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
waterman schreef:https://www.autoblog.nl/nieuws/kostbare-stroom-verloren-bij-thuis-opladen-elektrische-auto-3393367
Als een artikel over laden het over stroomverlies heeft, dan ben ik al afgehaakt. Sorry. Het ADAC-artikel is wel correct: vermogensverlies. En dat vermogensverlies is het gevolg van spanningsverlies; je raakt nergens onderweg stroom kwijt.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
het artikel van autoblog suggereert dat het verlies door de kabel komt, maar is daar niet echt duidelijk in.
Wordt de draad dan heet of zo? En dat merkt niemand?
Dat Autblokartikel is erg popejopie geschreven, maar voor wat de kabel betreft klopt het wel. Het koper in de kabel heeft een weerstand. Daardoor is de spanning aan het einde van de kabel iets minder als aan het begin. Vrijwel verwaarloosbaar. Dat spanningsverlies is feitelijk vermogensverlies en het elektrisch vermogen wordt omgezet in warmte. Echter, ook de mate van opwarming is verwaarloosbaar.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 25578
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nou is dat niet geheel waar . Verwaarloosbaar is relatief. Bij grote stromen wordt het verlies navenant. V=I*I*R…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Nou is dat niet geheel waar . Verwaarloosbaar is relatief. Bij grote stromen wordt het verlies navenant. V=I*I*R…
Wat is dat voor formule?
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Wat daar staat is dat het V(erlies) in Watt in een draad gelijk is aan I².R over de lengte van die draad.
Daarbij is R de weerstand van de draad over die lengte waar doorheen die stroom I loopt.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Weet wel wat hij bedoelt, maar de notatie van de formule is niet goed.
Moet dus Pv=I² x R zijn.
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Totaal aantal Berichten: 25578
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ja en dat is DUS HET ZELFDE als I x I x R!
In de elektrotechniek en andere tech studies is * gebruikelijk om “maal” of “keer” weer te geven ipv de x
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Het gaat mij om Pv. Dit is de juiste grootheid voor vermogensverlies.
Als docent M&T en PIE kan ik je vertellen dat op ons instituut * niet mag.
Schreeuwen met hoofdletters en ! is bij ons een verwijdering uit de les.
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Offtopic, maar wat onhandig dat je de * niet mag gebruiken.
Overstappen van x naar * (digitaal) of . (maar dan hoog, geen zin om de juiste ASCI te zoeken) heeft mij al voor heel veel vergissingen met de letter x behoed.