Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Wat doet de temperatuurmeter?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 12-09-2022
- 2CV AZA
- ID/DS DS 20 Pallas
- Overig Volvo 66
- Overig Renault 4F4
Even een foto van het internet geplukt, deze is dus niet van mij (ik heb een half automaat).
Het rode streepje is bij stilstand en het groene streepje bij rijden. Het gaat beide iets omhoog, maar ik zou verwachten dat de temperatuur-meter toch wel iets hoger zou komen. En een volle tank trouwens ook.
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Maarten71 schreef:Na twee weken vakantie vandaag weer een stuk gereden en misschien moet ik ook gewoon wennen aan de auto en de versnellingen , maar het gaat steeds beter. Vandaag dan ook maar eens het gezin meegenomen voor een kort ritje.
Ik schakel nu bij de 20 km naar zijn 2, 40 km naar zijn 3 en bij 60 km naar zijn 4, ik weet dan ook niet of dit de bedoeling is, maar met een beetje gas pompen gaat ze dan wel lekker. Wegrijden in zijn 1 bij het stoplicht duurt soms wel wat langer.
Gewoon door een specialist laten afstellen, valt onder normaal onderhoud. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er geen winst valt te behalen. Je zal er wellicht ook aan moeten wennen, maar dat zal een stuk makkelijker zijn als de boel optimaal werkt.
Wat je benzine en temp meter betreft zou je, als je de mogelijkheid hebt, een ander tellerblok erin aan te sluiten. Op zich niet veel werk en maakt meteen een boel duidelijk. Ik had het met diverse indicatielampjes die onverklaarbaar uitvielen. Dus van alles gecheckt en uiteindelijk bleek er iets mis met de printplaat, die op de achterkant van het tellerblok zit, te zijn. Alleen heb ik nu nog een niet werkende benzinemeter en dat zou alleen nog aan de bedrading kunnen liggen. De rest is al uitgesloten. Maar dat is mijn verhaal. Succes
Dsuper ‘73
Eerder DS 23IE Pallas ‘73 18-29-XK
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 12-09-2022
- 2CV AZA
- ID/DS DS 20 Pallas
- Overig Volvo 66
- Overig Renault 4F4
Volgende week ga ik Le Citron Pressé rijden en het is nogal kort dag .
Voor de half-automaat afstelling ga ik donderdag naar de garage en die gaat ook nog even goed naar de afstelling van de ontsteking kijken. Dit weekend leek het erop alsof er om de zoveel tijd geklapper van blikjes uit de uitlaat komt, het zal wel een backfire zijn.
De tijdelijke oplossing voor de benzine meter is weer een ouderwetse handmatige dagteller. Ik verwacht dat ik op een volle tank wel zo’n 300 km zou moeten kunnen rijden. En verder nemen we natuurlijk extra brandstof mee.
En voor de temperatuur ga ik net als 15 jaar geleden op mijn Volvo 66 aka DAF een temperatuurmeter op de koelslang monteren. Dan kun je al eerder zien of deze begint op te lopen en dan kan ik de kachel aan doen. Lekker warm, maar daarmee konden we wel Route Napoléon rijden terwijl er langzaamaan een file ontstond (niet achter ons) maar voor ons.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
litertje of 60 benzine rijd je makkelijk 600 km…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Arjan Verkade schreef:Maarten71 schreef:Na twee weken vakantie vandaag weer een stuk gereden en misschien moet ik ook gewoon wennen aan de auto en de versnellingen , maar het gaat steeds beter. Vandaag dan ook maar eens het gezin meegenomen voor een kort ritje.
Ik schakel nu bij de 20 km naar zijn 2, 40 km naar zijn 3 en bij 60 km naar zijn 4, ik weet dan ook niet of dit de bedoeling is, maar met een beetje gas pompen gaat ze dan wel lekker. Wegrijden in zijn 1 bij het stoplicht duurt soms wel wat langer.Gewoon door een specialist laten afstellen, valt onder normaal onderhoud. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er geen winst valt te behalen. Je zal er wellicht ook aan moeten wennen, maar dat zal een stuk makkelijker zijn als de boel optimaal werkt.
Je rijdt op je toeren. niet snelheid. Schakelen na 3000 en voor 4500. afhankelijk van je weggedrag.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Het afstellen van een halfautomaat is op het forum vaak genoeg beschreven. Ik zou de moeite nemen het zelf te leren, het is geen rocket science. Het geeft veel voldoening om een lekker rijdende auto te hebben. En je kan dan ook een beetje leren te spelen met het aangrijpmoment. Mijn ervaring is dat als de auto heel warm wordt, bv op vakantie na een lange rit, je het aangrijpmoment soms net even anders moet stellen dan bij relatief korte ritten in de winter in Nederland. En ik denk dat je relatief vroeg schakelt, de wagen rijdt naar mijn mening beter als deze een beetje mer toeren maakt krijgt als hij warm is. Dan gaat het schakelen het lekkerst.
Je schrijft:
Ik schakel nu bij de 20 km naar zijn 2, 40 km naar zijn 3 en bij 60 km naar zijn 4, ik weet dan ook niet of dit de bedoeling is, maar met een beetje gas pompen gaat ze dan wel lekker. Wegrijden in zijn 1 bij het stoplicht duurt soms wel wat langer.
En boog zegt: Schakelen na 3000 en voor 4500.
Je kunt met een oude carburateur auto beter niet zo vroeg schakelen en “het nieuwe rijden” even vergeten.
Je schakel naar de 2 bij 20 km/uur dan loopt je motor amper 1500 tpm in de 2, en idem als je naar de 3 en 4 schakelt.
Natuurlijk loopt je motor dan niet “soepel” als je gas geeft, want het moet allemaal “perfect” zijn omdat te kunnen, en ik ken maar weinig perfecte DS’s vooral als die al 50 jaar oud zij of meer en een paar de aarde rond geweest zijn.
Wat je wilt is dat wanneer je opschakelt je in de volgende versnelling zeker boven de 2000 tpm blijft, en liefst nog iets meer.
Dan moet je dus boven de 30 naar de 2 overschakelen en dat maak je al rond de 3300 tpm in de 1. En dan bij minstens 45 naar de 3 en bij voorkeur pas boven 70 naar de 4.
In de tijd van de DS noemden ze zo vroeg schakelen de motor “afwurgen”.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Precies wat citroensmgz zegt!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 12-09-2022
- 2CV AZA
- ID/DS DS 20 Pallas
- Overig Volvo 66
- Overig Renault 4F4
Dank voor alle reacties en tips! Ik heb totaal nog geen ervaring met het rijden van de DS, maar met het ‘afwurgen’ en de hogere toeren kan ik zeker wat mee. Ik ga daar ook tijdens mijn volgende rit op letten.
Vanavond ga ik de LHM vervangen en ik wil zeker leren om zelf de halfautomaat af te stellen alleen zit ik nu met tijddruk. En misschien is het dus helemaal niet nodig en moet ik gewoon ‘het oude rijden’ toepassen.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
LHM vervangen. Vergeet dan niet ook de remmen te spoelen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 12-09-2022
- 2CV AZA
- ID/DS DS 20 Pallas
- Overig Volvo 66
- Overig Renault 4F4
Nee, ik heb het het DS-TT filmpje een paar keer bekeken
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 12-09-2022
- 2CV AZA
- ID/DS DS 20 Pallas
- Overig Volvo 66
- Overig Renault 4F4
Vanavond de LHM vervangen en dat was ook wel nodig ook. Wie nog de kleur groen ziet, mag het zeggen. Ik weet ook niet hoelang deze olie erin heeft gezeten. Het kan zijn vanaf 1996 of 2004, geen idee.
Het spoelen van de achterremmen is gelukt, maar de nippel van de voorremmen konden we niet vinden. Ook niet na een aantal keer het DS-TT filmpje te bekijken. Dit hebben we dan ook maar even gelaten.
Nu zit er Total LHM Plus olie in mag je dit mengen met Kroon Oil of is het beter om dezelfde te gebruiken. Ik vraag dit omdat ik wat reserve LHM mee wil nemen.
Na het vervangen ben ik nog naar de garage gereden om daar de DS neer te zetten, zodat ze er morgen mee aan de slag kunnen. En het schakelen tussen de 3000 en 4500 toeren was wel echt een nieuwe rij ervaring. Volgens mij is er dan toch niet zoveel mis mee behalve mijn rijstijl .
Voorremmen ontluchten : 1 nippel op de centrifugaalregelaar a en de ander op de gasklepafslag b.
DS-TT werkt vaak met een BVM i.p.v. BVH. BVH dan zitten de ontluchtingsnippels dus op een andere plek.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.