Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 21-01-2016
- Berlingo MF
- ID/DS ID
- ID/DS DS 21
Beste snoekvrienden, is er een truc om de voorraadbol te verwijderen zonder het hele blok eruit te heisen? Ik heb wel een krik onder het carter gezet maar dat geeft onvoldoende ruimte. Het gaat om een deelbare bol.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Jazeker. Je kunt de hele unit met bol en al eruit sleutelen en na vervanging op de werkbank alles er weer in sleutelen. Je kunt ook de motorsteunmoeren lossen en dan de motor een beertje liften. Je hebt dan net wat meer ruimte om de bol te kunnen verwijderen en de andere te plaatsen. Volgens mijn herinnering kan dat laatste het beste op een brug want dan kun je er van onder bij (20 jaar geleden heb ik dat laatste scenario gevolgd).
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Heb dat recent van boven af gedaan door de unit te demonteren.
Citroen rolls better then a Rolls!!
Moeren van beide motorsteunen losmaken (hoeven er niet helemaal af !!), blok opkrikken aan oliecarterblok en dan vanaf 7min50…...
https://www.youtube.com/watch?v=f-zj92ADQg4&t=661s
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 21-01-2016
- Berlingo MF
- ID/DS ID
- ID/DS DS 21
Dank voor jullie suggesties. Blok ca 8 cm opgekrikt na losmaken steunen. Ik krijg het ding er desondanks niet uit. Heeft iemand er op deze manier wel eens een deelbare bol uitgevist? Die is nl. wat dikker. Naar boven gaat bij een DS bvh ook minder makkelijk. Ik zie anders maar 1 optie: de voorkant van het blok optillen.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Bedoel je dat de bol wel los is maar dat je hem niet tussen alle aanbouw (zoals spruitstuk, accubak), stangen en slangen eruit kunt halen (vissen) ? Dan moet je misschien meer verwijderen, dat weet ik niet. Ik heb een ID 19b met handbak, daar zit natuurlijk minder onder kap dan de complexere types. Misschien even laten weten of het je ID of de 21 betreft. Foto?
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 21-01-2016
- Berlingo MF
- ID/DS ID
- ID/DS DS 21
Het is een DS 21 hydraulische versnellingsbak
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 24-12-2016
- C5 Tourer 2.0 HdiF Confort
- ID/DS DS21 BVH '67 Pallas
Precies waarvoor heb je te weinig ruimte?
Hier een 21 hydr uit ‘67, nooit van bovenaf geprobeerd maar van onderen ging goed. Bol van regelaar lossen was eventjes lastig, bol vervolgens over traverse jongleren viel mee. Maar zoals al opgemerkt kan je daarvoor de motor iets moeten opkrikken. Heb even niet de bandbreedte, maar als linkje boven het filmpje is dat ik vermoed dan geeft dat de stappen goed aan.
Bij voorkeur op de brug, maar voldoende hoog en degelijk opgebokt kan ook.
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 21-01-2016
- Berlingo MF
- ID/DS ID
- ID/DS DS 21
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat is het bouwjaar en wel type hogedrukregelaar zit er onder? Een stalen of een aluminium?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 21-01-2016
- Berlingo MF
- ID/DS ID
- ID/DS DS 21
1970 en de regelaar is van staal
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dan kun je er beter een gelaste bol op zetten, die heeft meer volume en werkt op een hogere druk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 21-01-2016
- Berlingo MF
- ID/DS ID
- ID/DS DS 21
eerst moet de oude eruit!
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
In het wphb D.391-4 staat het verwijderen van de hogedrukregelaar en de voorraadbol in 1 en dezelfde actie, vanaf april 1969: hogedrukregelaar met de bol naar boven uit de auto nemen.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Foto is te groot, sorry
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
klinkenbijl schreef:eerst moet de oude eruit!
Geweldig!! Bij mijn XM werd hij losgeslagen met een hamer en beitel.