Beste Liefhebbers: ik zit al een tijdje met de volgende puzzel. Op mijn dashboard geeft de prestige turbo vrij snel 115 graden (na 10 minuten stationair draaien) aan en gaat het stoplampje branden. Soms brandt ook het niveau lampje van de radiator terwijl het systeem vol zit. Met behulp van een thermometer (zo’n apparaat voor op je voorhoofd maar dan voor autoslangen) meet ik overal 85 graden. Het expansievat kookt niet. De fans slaan aan (wel in de hogere snelheid?) Ook het motormanagement geeft 85 graden aan! Beide slangen vanaf de waterpomp worden warm (na verloop van tijd). De motor is net gereviseerd. Wat heb ik al gedaan:
- alle sensoren inclusief thermostaat vervangen
- radiator laten controleren
- meerdere keren ontlucht
- alle stekkers gecontroleerd en ingespoten met contactspray (ook die onder het reservewiel)
Weet iemand waar de massapunten zitten voor het elektrisch systeem? Iemand een idee wat het kan zijn?
Groet Johan
Totaal aantal Berichten: 27926
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Even simpele vraag en check, alle 3 de ontluchtingspunten meegenomen?
Ja!
radiateur
op de waterpomp
en achter op het blok
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Je meet overal 80 graden, maar de meter in je dashboard zegt 115. Al eens een ander metertje geprobeerd?
Totaal aantal Berichten: 10316
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Of een andere sensor?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 27926
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zover ik weet zijn er 2 temp sensoren en 1 contact.
1 sensor voor de ECU.
1 sensor voor het digitale display.
Het contact op de radiator om de fans in serie op halve snelheid te laten draaien. Als het nog warmer wordt komt de 2de trap welke ervoor zorgt dat de fans op volle snelheid parallel draaien.
Als ik het bericht goed begrijp is er sprake van een hoge temp op het digitale display en fans die op hoge snelheid draaien. Oftewel op 2 plekken een meting waar de temp te hoog is.
De fans horen eigenlijk altijd eerst op lage snelheid te draaien, op hoge snelheid maakt flink meer herrie dan op lage snelheid dat hoor je wel.
Als de lage snelheid niet werk is er best kans dat er ergens een contact slecht is dan kan de lage stand overgeslagen worden.
De contacten bij de relais onder de koplamp voor de accu zijn een beruchte plek. Maar ook de stekkers bij de fans kunnen vervelend doen, al draait er vaak dan 1 fan helemaal niet en de andere op hoge snelheid.
graddus schreef:Je meet overal 80 graden, maar de meter in je dashboard zegt 115. Al eens een ander metertje geprobeerd?
ander display uitgeprobeerd! zelfde probleem
jantje1948 schreef:Of een andere sensor?
: alles vervangen!
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik heb ooit de thermostaat verkeerdom gemonteerd - dat gaf een effect dat erg lijkt op wat jij beschrijft.