Goedemiddag,
Heeft er iemand ervaring met deze motorsteunen misschien? (polyurethaan)
https://polypro.com.ua/en/katalog/citroen/cx/1974-1991/
Mvg, Cees
Interessante site! Ik heb geen ervaring met deze onderdelen.
Ik maak voor de CX club stuurkogelhoesjes en een kachelbalg na in polyurethaan (PU). De oudste hoesjes zijn ondertussen enkele jaren oud. Tot nu toe heb ik nog niet gehoord dat de PU stuurkogelhoesjes het begeven. Het lijkt erop dat PU een bruikbaar materiaal is. Ook exemplaren die ik buiten in weer, wind en zon heb liggen blijven vooralsnog goed.
Ik hoop dat de flexibiliteit van de motorsteun en versnellingsbaksteun e.d. overeen komen met originele. Als ze stugger zijn zal je meer trillingen voelen. Ik denk dat uitproberen de enige manier is.
Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980
Goedemiddag,
Het is wel iets voor de Cx club misschien.
Vraag me eigenlijk af of je van pu ook lekzakken kunt maken voor bijvoorbeeld de Ds.
Nog een leuke link. Ik heb er mijn veerschotels voor de xantia laten reviseren
https://elastomer.eu/index.php/en/citroen-strut-mounts
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Dat is inderdaad een leuke link, ziet er goed uit.
Even een oud topic naar boven halen. Ik was benieuwd of er intussen meer mensen de stap gemaakt hebben naar polyurethaan motor- of baksteunen?
De aanleiding is dat ik in mijn voorraadje gebruikte baksteunen ook geen 100% exemplaar meer had zitten toen ik gisteren een andere wilde monteren.
Eerder was er door Nielsje al melding gemaakt van slechte kwaliteit after market baksteunen.
Mn bij de gti turbo krijgen de steunen het wel voor de kiezen.
De baksteun lijkt in de keten de zwakste schakel.
Mijn bovenste motorsteun is een VDL exemplaar, in principe goed voor vele jaren. Voor vervanging van de onderste motorsteun heb ik om te proberen een gebruikte polyurethaan versie liggen.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Goedemorgen,
De onderste steun heb ik besteld en gemonteerd, en dat gaat goed.
De bovenste heb ik ook liggen, maar nog niet gemonteerd, de afwerking van de poly steunen zijn heel netjes.
De baksteun heb ik ook gemonteerd en prima.
Groeten Cees
Mooi om te horen!
Omdat ik toch wat moet heb ik inmiddels een insert voor de baksteun bij Polypro besteld. De afhandeling verloopt prettig en vlot.
Op termijn lijkt het me leuk om zelf wat te klooien met PUR gietingen, maar de prioriteiten liggen elders voorlopig.
Wat ik me nog afvraag: heb je gemerkt dat de nieuwe motorsteun meer trillingen doorgeeft?
Dat was namelijk wat de vorige eigenaar van mijn gebruikte onderste motorsteun aangaf, bij gebruik in een diesel CX. Ik hoop dat het in mijn (benzine) CX meevalt.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Poly is denk ik wel wat harder, maar bij een benzine gaat het goed.
Bij het bestellen is een zachtere versie ook wel mogelijk misschien.

Totaal aantal Berichten: 27953
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Waren er niet klachten dat het teveel trilde? Ik dacht dat zulke projectjes al meerdere keren geprobeerd waren.
Enige tijd geleden gesproken met een bedrijf wat polyuretane steunen en aanverwant produceert. Zij vertelden mij, zijn geschikt in stationaire installaties om een klap op te vangen. Een auto is een dynamisch proces van trillingen en schokken, klapjes, klappen en daar is dit materiaal niet voor geschikt en absorbeert slecht trillingen.
Het zal wel. Inmiddels zit er al ruim 8000 km een PU baksteun in m’n wagen, en dat is dus ruim 7700 km dan de vorige ‘gewone’ steun het uitgehouden heeft. Ik heb inderdaad wel het idee dat m’n rechter motorsteun iets meer trillingen moet verwerken, maar ik ondervind geen nadelige additionele trillingen in de auto zelf.
Ik wil voor Citro Classica de olie nog vervangen van het hok, dus als ‘ie op de brug staat zal ik de steunen eens inspecteren.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Totaal aantal Berichten: 3843
- CX 2200
- CX 2200
Ik heb zo’n 5000 km gereden met een baksteun van Theo Kerger en ik heb niet het idee meer trillingen te voelen. Maar de oude was natuurlijk ook niet meer nieuw toen ik in deze CX ging rijden.

Totaal aantal Berichten: 7834
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Nielsje schreef:dus als ‘ie op de brug staat zal ik de steunen eens inspecteren.
Dan zal blijken of de PU steunen ook geschikt zijn voor off-roadgebruik.
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ja, mooi was dat! Ik moet over de heenweg nog eens een verslag schrijven.
Polyurethaan heeft in de Volvo 960 kringen een slechte naam gekregen. Daar zijn een jaar of 5 geleden PU bussensets gemaakt voor de achteras (onafhankelijk geveerd met een enkele bladveer constructie), die PU bussen zijn vervolgens na pakweg een jaar of 5 compleet uitgelubberd. In ernstigere mate dan dat een ouderwets rubber zou uitslijten.
Nu wil ik niet beweren dat het toepassen van een PU bus in de motorsteun een slecht idee is. Waar ik op doel is dat de ene kwaliteit PU niet de andere zal zijn en dat enige voorzichtigheid op zijn plaats is. Dus geen monteren en vergeten.
Er zijn overigens veel verschillende samenstellingen in hardheid ook, wat ook verschil zal maken in de toepassing.
ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Acadiane
Nu
2cv Scharrelston (bouwpakket 1 op 1 schaal)