1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
CX 25 GTI turbo (overgangsmodel)
Dwalf
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 92
Geregistreerd: 07-03-2020

- BX DIGIT
Gepost: 16 oktober 2022 08:14 PM

Heyhoi

Na wat met bx’en gespeeld te hebben, heb ik de sprong naar cx gemaakt.
Ik ben blij met de bx(en) die ik heb, maar kon het niet laten naar cx’en te kijken.
Bij een bezoekje aan een cx kon ik het niet laten een bod te doen…
En nu heb ik een cx om aan de vloot toe te voegen!
Heel blij natuurlijk, de CX staat hoog op mijn lijstje van droomauto’s.

Even de CX voorstellen :
CX 25 GTI Turbo
bouw: december 1984—> overgangsmodel
kleur: bleu romantique
km’s: 120367
Duitse afkomst, blijft belgisch onder mijn naam

En wat meer datails:
-schuifdak
-origineel geen airco, later ingebouwd maar niet functioneel
-stoffen interieur
-meegespoten bumpers (eigenschap overgangsmodel)
-electrisch gedeeltelijk herbouwd
-nieuwe rvs uitlaat
-hier en daar wat blutsjes
-geen roest
-en wat geknoei met hotglue
-2de motor meegekocht (vorige eigenaar wou zekerheid in onderdelen)

De wagen is niet de allermooiste (verre van), maar dat verwacht ik ook niet van een auto.

Binnenkort ga ik de CX ophalen en keuren, maar eerst moet ik nieuwe banden kopen.
En daar komt mijn vraag: TRX is duur! Ik wil dus meer gangbare banden op de CX.
Ik heb gekeken en gestuurd naar de 16 inch replica velgen, maar ik ben nog niet overtuigd.
Ik zou binnen de 2 weken nieuwe banden (en velgen) moeten hebben.
Iemand ervaring met die 16 inch replica’s? Of 14 inch velgen beschikbaar?
Ik was ook aan het kijken voor Alfa romeo 147 velgen om even de tijd te overbruggen
maar ik heb schrik dat die ET waarde (41 van alfa, 47 van citroen) niet goed gaan komen.

Alvast bedankt, hierbij wat foto’s:

Citroen CX eerste indruk
by Dwalf, on Flickr


onder de motorkap
by Dwalf, on Flickr


vooraan interieur
by Dwalf, on Flickr


RVS uitlaat
by Dwalf, on Flickr

CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 16 oktober 2022 09:12 PM
  [ # 1 ]

Alfa-velgen passen, zitten ook onder de mijne.
Als de ET-waarde kleiner is zit het wiel meer naar buiten, de spoorbreedte wordt groter.
In de achterschermen ook geen probleem.
De ET-waarde van de stalen CX-velg is overigens 45 mm.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
András
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 19-03-2021

- GS/GSA club C-matic
- ID/DS super
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 17 oktober 2022 07:53 AM
  [ # 2 ]

kopt helemaal, droom van een auto, mooi mooi, veel plezier ermee. Bandenadvies laat ik over aan de TRX deskundigen.

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4892
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 17 oktober 2022 08:24 AM
  [ # 3 ]

Ik zie dat het een Belgische auto is: daar hebben ze toch van die strenge eisen dat de originele bandenmaat waarmee de auto geleverd is destijds eronder moet zitten voor keuring?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3723
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 17 oktober 2022 11:03 AM
  [ # 4 ]

De bandeneisen zijn heel duidelijk in Belgie:
Afrolomtrek mag je maximaal +1.5% en -2% afwijken.
Spoorbreedte mag je niet veranderen. Bij breedte aanpassen mag de band niets raken, ook niet bij maximal stuuruitslag en invoeren.
Spatborden uitkloppen mag niet tenzij je daarvoor een goedkeuring op de aanpassing krijgt en dat is inderdaad niet makkelijk. 
Vroeger moest de band dezelfde snelheidsindex hebben, tegenwoordig staat de maximum snelheid in je COC/autopapieren, dus dan moet de snelheidsindex hoger zijn dan de maximum snelheid. Draagkracht moet ruim groter zijn dan de helft van de maximale aslast.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 17 oktober 2022 11:07 AM
  [ # 5 ]
Citroensmgz schreef:

Spoorbreedte mag je niet veranderen.

Velgen met een andere ET-waarde zijn dus niet toegestaan.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2315
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 17 oktober 2022 01:45 PM
  [ # 6 ]

Geldt dat in België voor alle auto’s? En wordt dat dan specifiek voor een bepaalde auto opgegeven in de voertuigpapieren?

Reden voor mijn vraag: bij veel auto’s worden, afhankelijk van de bandenmaat, andere velgen gebruikt.
Bekend voorbeeld is de Xantia 2, bij 5,5J-15 heeft die ET8, als er 6J-15 velgen onder zitten is de ET15.
Ook bij de C5 PH1 en 2 zie je dat, de ET wordt groter bij 16"velgen dan bij de 15”. Daarmee wordt de spoorbreedte kleiner, maar de rijeigenschappen en de stabiliteit worden heel veel beter. Dat laatste met name door de verandering in schuurstraal.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 17 oktober 2022 02:39 PM
  [ # 7 ]

Mooie auto - en zo’n turbo rijdt erg leuk.
Ik heb nog stalen alfa-wielen (ik dacht voor een 156) met winterbanden liggen (staan hier ook in markt: https://www.citroen-forum.nl/markt/advertentie/11305) maar die banden hebben voor een turbo niet de goede snelheidskwalificatie. In Nederland en Duitsland geen probleem (wie gaat er nou in wintertijd harder rijden dan 190) maar ik heb begrepen dat het in Belgie wel een probleem is. In elk geval is een setje 15” alfa-staal (of lichtmetaal als je er toevallig tegenaanloopt) van het goede type waarschijnlijk de goedkoopste oplossing.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 17 oktober 2022 04:55 PM
  [ # 8 ]
Dwalf schreef:

Binnenkort ga ik de CX ophalen en keuren, maar eerst moet ik nieuwe banden kopen.
En daar komt mijn vraag: TRX is duur! Ik wil dus meer gangbare banden op de CX.
Ik heb gekeken en gestuurd naar de 16 inch replica velgen, maar ik ben nog niet overtuigd.
Ik zou binnen de 2 weken nieuwe banden (en velgen) moeten hebben.
Iemand ervaring met die 16 inch replica’s? Of 14 inch velgen beschikbaar?
Ik was ook aan het kijken voor Alfa romeo 147 velgen om even de tijd te overbruggen
maar ik heb schrik dat die ET waarde (41 van alfa, 47 van citroen) niet goed gaan komen.

Waarom ben je niet overtuigd van de 16” replica’s?
De velgen zijn erg mooi en Duitse Tüv gekeurd.

Ik heb mijn set toen nog opgehaald bij de man die ze ontwikkeld heeft.
Overigens was er toen iemand uit België die ook een set kwam ophalen, de details hoe dat met de Belgische regelgeving zit weet ik niet maar. Maar zover ik begreep waren daar wel mogelijkheden.

Ik vermoed dat je nog weinig kms ervaring heb met een CX.
Maar de replica’s in vergelijking met TRX banden:
- Betere wegligging
- Meer grip en in natte condities veel meer grip gezien TRXen in het nat erg matig zijn
- Veel stiller, TRXen zingen nogal
- Comfortabeler, TRXen hebben een vrij stugge wang

Looks zijn kwestie van smaak, dat mag ieder voor zichzelf bepalen.

Set is geheel compleet met alle materialen incl nieuwe wielbouten

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 17 oktober 2022 05:02 PM
  [ # 9 ]

Als je niet te veel geld wilt uitgeven: mijn eerste Turbo stond op de lichtmetalen 14” velgen die onder ‘normale’ CX-en worden toegepast. Da’s in België wellicht ook gewoon toegestaan. En Arjan heeft helemaal gelijk: de 16” replica’s zien er fantastisch uit en er genoeg keus in banden.  (Overigens ben ik wel een fan van de TRX-banden, al was het maar omwille van de originaliteit.)

Profiel  
 
Dwalf
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 92
Geregistreerd: 07-03-2020

- BX DIGIT
Gepost: 17 oktober 2022 07:22 PM
  [ # 10 ]

Ik heb mij tijdens de zoektocht naar velgen en banden verdiept in alles wat met benden, wetgeving, maten,... te maken heeft.

210/55/390 (trx) is 1950,9 mm in omtrek, terwijl 205/55/16 (de replica’s) 1985,2mm is. Dit is 1,76% groter voor de replica’s. Naar mijn ervaring controleren ze alleen slijtage en staat van de banden. Al is het inderdaad max 1,5% groter, 2% kleiner volgens de Belgische wetgeving. Ook over spoorbreedte is er een regelement, maar dat is zeer moeilijk en gedetailleerd. Maar zoals al gezegd, probeer zo dicht mogenlijk bij de originele spoorbreedte te blijven.

De reden dat ik twijfel bij de replia’s is omdat ik 2000 euro zou uitgeven aan velgen en banden voor de CX, nog voor ik eigenlijk weet of het wel mijn type wagen is. Ik heb nu een BX Digit, en dat is een lichte snelle wagen.
Daarom zoek ik een (tijdelijke) oplossing om de wagen gekeurd te krijgen, en dan op het gemak een opinie van de wagen te vormen.

Ik ben grote fan ven de 16 inch turbovelgen, en als ik al enkele jaren een cx zou hebben zou ik niet twijfelen. Maar nu is het nog wat te vroeg om zo een uitgave te doen. Ik heb ook juist de auto gekocht, dus ik moet even wat rustig aan doen Wink.

Ik heb dus beslist alfa romeo 147 velgen te kopen, en dan zal ik verder zien.

CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 17 oktober 2022 09:05 PM
  [ # 11 ]

Ik heb niet inhoudelijk deelgenomen aan deze verkenning want ik ben niet deskundig op dit vraagstuk. Ik heb uit interesse wel meegelezen.
Vandaar, beste Dwalf, met het verschil tussen jouw eerste post en laatste post zou ik me toch als serieuze forummeedenker (en die hebben serieus en met know how gereageerd) een beetje in de zeik genomen voelen. Herken je dat of sla ik de plank mis?

VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4892
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 18 oktober 2022 10:33 AM
  [ # 12 ]
Jeroen Simons schreef:

Vandaar, beste Dwalf, met het verschil tussen jouw eerste post en laatste post zou ik me toch als serieuze forummeedenker (en die hebben serieus en met know how gereageerd) een beetje in de zeik genomen voelen. Herken je dat of sla ik de plank mis?

Je slaat de plank mis.

De Topic starter begint gewoon een topic over z’n nieuwe auto. Het is altijd mogelijk (understatement) dat iemand niet volledig qua informatie of helder is hetgeen wat hij/zij nou eigenlijk wil vragen. Het geschreven woord is niet voor iedereen de beste methode om informatie over te dragen. Ik heb topics hier voorbij zien komen waarbij het veel langer duurde eer er helderheid was. De TS komt met extra informatie een dag later.

Helemaal prima toch?
Jeroen, je bent niet in de zeik genomen, je zeikt.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 18 oktober 2022 04:05 PM
  [ # 13 ]

Ik mag op dit forum ook graag leiden aan voortschrijdend inzicht, net als Dwalf. De vraag is toch heel legitiem: zijn er meer betaalbare alternatieven voor TRX? Het antwoord is nee, Alfa wielen zijn inderdaad het enige slimme betaalbare alternatief. Als je meer te besteden hebt, zijn er andere alternatieven. Staat weer een keer mooi onder elkaar. very good

Profiel  
 
Dwalf
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 92
Geregistreerd: 07-03-2020

- BX DIGIT
Gepost: 18 oktober 2022 05:07 PM
  [ # 14 ]

Ik wil zeker geen verwarring veroorzaken.
Ik ben inderdaad al een dikke week onderzoek aan het doen naar velgen en banden. Ik polste in deze groep naar ervaringen van andere cx rijders om zo duidelijke info te krijgen. Op het internet zijn vele bronnen, maar die zijn niet altijd even betrouwbaar. Ik ben vooral op zoek naar info over alternatieve velgen (die ik dus ook gekregen heb). Zeken de info over de alfa romeo velgen heeft mij doen beslissen even nog geen turbo replica´s te kopen. Tussen de eerste en tweede post is er dus een beslissing genomen.

Ik heb nu goedkoop alfa romeo 147 velgen kunnen kopen en ga dus binnenkort de auto ophalen. Ik wil namelijk niet 100 km rijden op trx´en met droogtescheuren. Het plan is direct bij de keuring langs te gaan.

CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43285
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 18 oktober 2022 05:10 PM
  [ # 15 ]

Omdat we nogal wat horrorverhalen hebben gelezen over de Belgische Autokeuring ben ik vooral erg benieuwd naar het verloop van de keuring en hun mening over de Alfa velgen en banden onder jouw CX. Houd je ons op de hoogte?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook