Een dikke 2 weken later, en we hebben goede vooruitgang.
Ik ben dus Alfa romeo 147 velgen gaan halen, en heb bij het ophalen van auto de oude trx’en direct vervangen door de Alfa’s
Gelukkig had ik de wielbouten meegekocht met de velgen, want de turbovelgen hebben andere wielbouten.
Vervolgens ben ik bij de keuring langsgegaan om te keuren. Goedgekeurd! Alleen een opmerking over zweten, maar al mijn hydraupneumaten hebben die opmerking.
Ze hebben alleen gecontroleerd ofdat de banden nog genoeg profiel hadden. Het gaat hier ook om een oldtimerkeuring en dat is een minder strenge controle.
De eerste ervaringen van de auto (vaak ten opzichte van de BX):
- rijcomfort is nog een trapje beter
- motorkoppel bij laag toeren, gelijkaardig met de BX Digit, alleen nog meer koppel
- stuurbekrachtiging is wennen, het aggressief terugkeren naar rechtdoor is even wennen
- minder zicht naar de weg dan in een BX, maar wel een sportiever gevoel
- veel betere geluidsisolatie dan de bx
- geeft echt een luxegevoel, genieten
En nog iets. Er is een niet originele airco geinstalleerd (wel van citroen dus eerder een ‘upgrade’). Deze heeft blijkbaar ooit het heel elektrisch systeem kortgesloten en dus heeft de vorige eigenaar overal relais met zekering op geplaatst. De airco is ook niet meer aangesloten (elektrisch en mechanisch losgekoppeld). Ooit ga ik proberen die terug werkende te maken.
Maar electrisch is er dus aan gewerkt geweest. Ik was hiervan op de hoogte bij aankoop, maar als electromechanicus kan ik wel overweg met die dingen.
Hierbij de link naar het volledige Flickr album van de CX: https://flic.kr/s/aHBqjAboGF
Turbovelgen vanvoor, Alfa Romeo 147 vanachter by Dwalf, on Flickr
CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV
Totaal aantal Berichten: 1354
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Dwalf schreef:Ik heb mij tijdens de zoektocht naar velgen en banden verdiept in alles wat met benden, wetgeving, maten,... te maken heeft.
210/55/390 (trx) is 1950,9 mm in omtrek, terwijl 205/55/16 (de replica’s) 1985,2mm is. Dit is 1,76% groter voor de replica’s. Naar mijn ervaring controleren ze alleen slijtage en staat van de banden. Al is het inderdaad max 1,5% groter, 2% kleiner volgens de Belgische wetgeving. Ook over spoorbreedte is er een regelement, maar dat is zeer moeilijk en gedetailleerd. Maar zoals al gezegd, probeer zo dicht mogenlijk bij de originele spoorbreedte te blijven.
De reden dat ik twijfel bij de replia’s is omdat ik 2000 euro zou uitgeven aan velgen en banden voor de CX, nog voor ik eigenlijk weet of het wel mijn type wagen is. Ik heb nu een BX Digit, en dat is een lichte snelle wagen.
Daarom zoek ik een (tijdelijke) oplossing om de wagen gekeurd te krijgen, en dan op het gemak een opinie van de wagen te vormen.Ik ben grote fan ven de 16 inch turbovelgen, en als ik al enkele jaren een cx zou hebben zou ik niet twijfelen. Maar nu is het nog wat te vroeg om zo een uitgave te doen. Ik heb ook juist de auto gekocht, dus ik moet even wat rustig aan doen .
Ik heb dus beslist alfa romeo 147 velgen te kopen, en dan zal ik verder zien.
Ik heb destijds als er spake was van de productie van de T-velgen in 16duim geinformeerd bij de keuring (ik woon in België) of dit toegestaan is op mijn CX.
De online tool op de site van GOCA kan niet overweg met de mm maat van de TRX banden, dus heb ik ze een mail gestuurd en ben dan opgebeld.
In het kort: aangezien de bandenmaat in 16duim de originele maat met meer dan 1.5% overschrijd is dit niet toegestaan, wel is 15duim in de maat 205/60 toegestaan op mijn CX wel moet de laadindex 91 zijn of hoger en de snelheidsindex V of hoger.
Hierbij moet ik wel vertellen dat mijn CX nog steeds op gewoon kenteken staat wat strenger is voor de banden.
Voor een keuring als oldtimer zou het wel kunnen al ligt dit dan wel aan de inspecteur in kwestie als die vind dat het niet kan heb je een probleem en dat kan op zijn Belgisch best een heel trajekt worden.
Ik waag mij er niet aan en op mijn T2 komen 15duim alfa velgen met 205/60/15 91V banden.
TRX heeft mijn voorkeur maar ik ben helaas rockefeller niet.
Op mijn ‘84er GTi Turbo heb ik wel de 210/55VR390 TRX en koop ik gewoonlijk om de 5 jaar een paar nieuwe banden, en ik moet zeggen sinds een jaar of 10 zijn die TRX gewoon goed (en ik mag zeggen dat ik wel kritisch ben op banden)
Proficiat trouwens met je CX, een serie 1 Turbo is vrij zeldzaam hier bij ons ik ken er nog geen handvol.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Als je een BX rond hetzelfde bouwjaar gewent ben dan is een CX idd een fijne upgrade
Vreemd dat op de achterklep het stukje TURBO een los plaatje is, normaal is dit 1 lang type plaatje.
Als ik de foto zo bekijk lijkt het erop alsof er behoorlijk wat met de bedrading is gedaan. Hopelijk valt het in de praktijk mee.
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Dwalf schreef:En nog iets. Er is een niet originele airco geinstalleerd (wel van citroen dus eerder een ‘upgrade’). Deze heeft blijkbaar ooit het heel elektrisch systeem kortgesloten en dus heeft de vorige eigenaar overal relais met zekering op geplaatst. De airco is ook niet meer aangesloten (elektrisch en mechanisch losgekoppeld). Ooit ga ik proberen die terug werkende te maken.
Maar electrisch is er dus aan gewerkt geweest. Ik was hiervan op de hoogte bij aankoop, maar als electromechanicus kan ik wel overweg met die dingen.
Op Flickr zie ik de airco schakelaars van een CX serie 2 in de middenconsole zitten. Kennelijk is er achteraf een airco van een serie 2 ingebouwd. Bij een serie 1 (ook bij het tussenmodel) zit de airco schakelaar (een potmeterje eigenlijk) op de plaats van het ronde plaatje met het schakelpatroon.
Totaal aantal Berichten: 43285
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De airco die ik op de foto’s zie is een after-market unit. Dat zie je bv al aan de wijze waarop de aandrijving van de compressor loopt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43285
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Arjan Verkade schreef:
Vreemd dat op de achterklep het stukje TURBO een los plaatje is, normaal is dit 1 lang type plaatje.
Bij de eerste modellen heb ik die losse TURBO plaatjes vaker gezien.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Mooie CX, mooi project ! Veel zweef plezier er mee.
Grappig van dat typeplaatje, dat ze dat eerst zo deden dan.
Detail, er zit een grille van een vroege serie 1 (smalspoor) op. Deze had een zwart plastic versie zonder chroom.
Dit zijn ver-schijners (feu longue porte) tpv de plek voor de mistlampen, wel van het juiste type/vorm Cibie 35.
Het lijkt dat deze wat laag zitten. Het lijken wel de originele steunen. Ik kan het net niet goed zien, maar mgl zitten deze ondersteboven. (er staat “Top” aan de bovenkant op het glas, ivm een afwaterings-opening van binnen). Daardoor zitten ze mgl nu te laag.
Maar je hebt nog genoeg om mee bezig te zijn.
Veel plezier met deze Turbo 1 ! (in een mooie kleur ook)
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Dat van de aftermarket airco is iets dat ik later ga oplossen. Jammer dat het aftermarket is, ik zal op mijn reserveblok kijken of die origineel is. (Ja, de vorige eigenaar heeft een 2de blok mee verkocht met alles erop en eraan (airco, HD pomp, versnellingsbak, motorcomputers,...)
De mistlampen is interessant om te lezen. Ik had al gezien dat het andere lenzen waren, maar dat van het omgekeerd monteren was me ontgaan. Daar moet ik eens naar kijken. Ik zal de gele mistlampen van de BX er eens opzetten om te kijken wat het geeft.
Dat van het turboplaatje blijft me wel fascineren. Het kan wel een vroege turbo zijn.
ORGA 2901, dus 18/10/1984.
De CX turbo is geïntroduceerd in oktober 1984 (denk ik), dus echt 1 van de eerste turbo’s!!!!
De kleur was echt wel de doorslag. Ik ben er echt blij mee.
Als ik wat meer met de wagen rijdt zal ik nog wel wat dingen ontdekken (positief en negatief).
Ik ben nog altijd even blij met de wagen! Als er eens een bijeenkomst is wil ik wel eens afkomen.
Al zou het niet te diep NL in mogen zijn, het verbruik is wel even slikken.
CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
waarom zou je een originele airco pomp willen hebben. Deze doet het waarschijnlijk beter!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Mistlampen: inderdaad even 180 draaien dan zitten ze op de goede hoogte. Vervolgens kapje even losnemen en zo plaatsen dat opening aan de onderzijde zit. Die van de BX passen niet, die heeft dezelfde mistlampen als een Serie 2 CX.
Airco: zo te zien zit daar een sanden 508 in. Prima. Deze generatie CX-en is sowieso toch nooit geleverd met York compressor. Kan je een foto maken van de opstelling waarbij ook de steun is te zien? Er zijn meerdere variaties van ‘originele’ airco’s. Sowieso de variant waarbij de HD pomp direct in het verlengde van de nokkenas zit, en waarbij de compressor dan op de plek komt van de HD pomp. Automaten hadden een andere opstelling, maar ik kan me nog een variant heugen.
Zo te zien moet je handrem nodig gesteld worden. En wat is dit nou voor een rare korte broek? Gekke Belgen..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Niets tegen de korte broeken
Ik zal na mijn werk eens wat foto’s van onder de motorkap nemen. Ik ben ook wel benieuwd naar de compressor. Ik was niet echt mee met airco’s (zelden uitgevoerd op een bx), maar ik heb me al wat ingelezen, en hoop nu ook op een Sanden . Het aircosysteem zal wel echt voor later zijn, eerst wachten op de nummerplaten en dan wat met de auto rijden.
Dat van de handrem zal ik zeker bekijken. De mistlampen zullen ook wel gebeuren. Ik hou echt van die gele dingen
CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En het stuur recht zetten!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik ben fotos gaan nemen van de CX en de reservemotor. Niet al te beste foto’s doordat het donker was, maar bon.
Een paar vreemde dingen: de setup van de pomp, compressor, alternator verschilt in beide wagens.
De HD pomp loopt bij de reserve motor vanop een as, bij de auto niet.
Wel Sadan 508 op beide motoren.
Iemand die wat licht kan werpen op de verschillende indelingen? Ik heb nog geen technische handboek gevonden, dus ik weet echt nog niet veel van de auto.
airco etc. op de CX by Dwalf, on Flickr
reservemotor by Dwalf, on Flickr
CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV
De setup van je reserve motor is de standaard setup voor een CX met airco. De HD pomp is anders door de stang aandrijving.
Wat er in je CX zit is een aftermarket: Dat werkt met de bestaande pomp. De Sanden 508 was de meest gangbare Airco pomp gedurende lange tijd.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Citroensmgz schreef:De setup van je reserve motor is de standaard setup voor een CX met airco.
CX 2500 (Turbo of non Turbo) met handbak. Een 2500 automaat heeft een andere config.
Zo zit het bij mijn Serie 2 (zwarte ronde box bovenop is van het milieu systeem)
Condensor voor de radiateur
Pomp op de voorkant van de bak
Droger en filter tegen het subframe (je ziet de fel groene drukschakelaar goed zitten links van de veerbol)
Er zijn veel verschillende configs geweest, droger zit soms naast de condensor.
En bij een Douvrin 20/22 motor zit de aircopomp aan de rechterkant van de motor.
Zoals al gezegd, de config bij de reserve motor lijkt de juiste voor een 2500 met handbak.