2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
1.6 vti motorstoring
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 25 november 2022 08:15 AM
  [ # 16 ]
fastlane schreef:

de garage zegt dat de kans groot is dat de auto olie drinkt

Dat doet dit blok zeker, ga er maar vanuit dat elke 2000 tot 2500 km er een liter bijgevuld moet worden.

Spreek uit ervaring.

Ook onze 1.6VTi heeft een niet te resetten foutmelding van de olieniveaumeting, terwijl het wel gewoon functioneert.

Geen zorgen over maken.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
fastlane
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 14-10-2022

Gepost: 25 november 2022 01:51 PM
  [ # 17 ]

dank voor de reactie.

op zich kan ik er mee leven als de auto wat olie verbruikt. probleem is dat de vorige eigenaar misschien niet zo goed de peilstok in het oog heeft gehouden. en dan kan er behoorlijk wat schade zijn.

weet iemand wanneer het lampje laag oliepeil opkomt? bij hoeveel liter ?  want bij aankoop bleek er maar 2.5 liter olie in te zitten, dat was onder de peilstok. dat is een dag na aankoop vastegeteld.

dank

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 25 november 2022 02:22 PM
  [ # 18 ]
fastlane schreef:

want bij aankoop bleek er maar 2.5 liter olie in te zitten, dat was onder de peilstok. dat is een dag na aankoop vastegeteld.

dank

Lekker afgeleverd dan door de verkoper….. very sad

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3723
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 25 november 2022 02:31 PM
  [ # 19 ]

Bij mijn B9 VTI krijg je een mededeling op het dashboard met een te laag oliepijl. Dat komt dan vrijwel overeen met de laagste stand op de pijlstok. Als je er nog 2.5 liter kunt uithalen dan zit je onder de pijlstok. Maximum niveau is 4.25 liter , minimum rond de 3.25, en dan heb je nog een halve liter tot je niets meer ziet op de pijlstok.

De opnemers lijken niet super betrouwbaar, maar de mijne werkt al meer dan 300.000 km. Ik gooi er gewoon 1 liter bij als je indicatie te laag niveau aangaat, de 4 stuks 1 liter flessen voor de volgende 8.000-10.000 km staan al klaar. 

Als je een Nederlandse auto hebt dan is de informatie over de kilometer stand van de RDW betrouwbaar, maar als het een import is, dan wordt het moeilijker. Daar wordt relatief veel mee gefraudeerd.

Kun je nog iets meer vertellen over het “traktor geluid”: Dat een VTI herrie maakt bij een koude start komt vaak voor, maar dat moet weg gaan als de motor warm is. Als het niet weggaat dan is het echt niet goed.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 25 november 2022 04:03 PM
  [ # 20 ]

Mijn ervaring is dat het verschil tussen MIN en MAX op de peilstok ca. 1,25 l is.

Ook ik vul 1 l bij zodra de melding “olieniveau laag” komt, na bijvullen bereik ik niet de MAX-aanduiding maar net iets eronder.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3723
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 25 november 2022 04:42 PM
  [ # 21 ]

René, je hebt zeker gelijk met 1.25 liter.
Ik heb dat zeker aan het begin eens nagemeten, maar nu na ruim meer dan 100 keer bijvullen was ik dat kwijt. Je wordt ook gemakkelijk na een tijd: Ik ververs met 4liter, dan staat hij ruim boven min, wacht tot hij mauwt voor olie na minder dan 1000 km en dan weer 1 liter per keer.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
fastlane
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 14-10-2022

Gepost: 25 november 2022 04:48 PM
  [ # 22 ]

dank voor de reactie,

ik dacht dat de garage had gezed 1.8l tussen max en geen olie meer op de peilstok.

wel de herrie die de motor maakt; bij koude start niet, ik heb de indruk dat het bij warmere olie is. maar ga er binnenkort weer mee rijden; er komt nieuwe olie en filter op, en dan moet ik rijden zegt de garage en zien wat er van komt, hoeveel olie verbruik en wat er voor de rest gebeurd….

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3723
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 25 november 2022 04:50 PM
  [ # 23 ]

We lezen het wel, lijkt me geen onlogische methode, gaan rijden.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
fastlane
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 14-10-2022

Gepost: 09 januari 2023 06:22 PM
  [ # 24 ]

kleine update,

ben 2000km verder met de auto. nog geen motorstoring of laag oliepeil gehad. wel plots een enorme ratel van de ketting als er vermogen werd gevraagd; auto geparkeerd en een nieuwe kettingspanner gestoken en het probleem is weg. betekent wel dat ik ervanuit ga dat ik binnen de 10k een nieuwe ketting zal steken, dat zal dan tegen de 100k zijn.

ga ook volgende zaken nog vervangen:
waterpomp pulley: die heeft een stuk uit het rubber
waterpomp: lekt nog niet, maar aangezien de pulley wel wat onregelmatig loopt kan het zijn dat de waterpomp het te snel kan begeven
poly v snaar: de km of jaren zijn er nog niet maar er zitten overlangse barstjes in de riem
spanner: dacht enkel de pulley te vervangen maar scheelt amper in prijs met een hele nieuwe spanner
omdraairol (doet de waterpomp draaien) : kan het hele ding vervangen of de geleide rol… meestal is de lager stuk van deze rol.

vraagje naar onderdelen
ik zou ook de pcv ventilatie vervangen.
maar naast deze pcv valve zit er iets verder op het deksel ook nog een klein valve: wat is de naam er van en kent iemand het onderdeelnummer ? of moet je direct een heel nieuwe cover kopen ?

ga tot slot ook nog eens de solonoides eruit halen en eens kijken of ze niet verstopt zitten en of nog goed hun werk doen.


dank

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook