Mijn id is bijna klaar, en kan de weg weer op. Alleen nog 4 nieuwe banden. Maar welke ?
Kan iemand mij de gewone maten geven, die gebruikt kunnen worden.
Hoor het graag.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Officieel voor 180/80 x 15 en achter 165/80 x15. Reserveband is een achterband.
Soms monteert men voor 185/80 x15. Check dan of je binnenscherm niet geraakt wordt in de uiterste stuuruitslagen.
De originele banden van Michelin zijn wel prijzig. Daarom wijkt men soms uit naar alternatieven. Vaak zijn dat bestelwagenbanden, die zijn veel stugger.
Uit het boek van Jan de Lange:
Tot sept 1965:voor 165x400 en achter 155x400 (of 165x400)
Vanaf 5 moeren-velgen: 180- en 155 15 inch.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Bedankt voor je reactie, nog een vraagje: kun je zowel voor als achter dezelfde maat monteren?
Gaat het om een berline of break?
Citroen rolls better then a Rolls!!
Het gaat om een berline
Jeroen Simons schreef:Officieel voor 180/80 x 15 en achter 165/80 x15. Reserveband is een achterband.
Soms monteert men voor 185/80 x15. Check dan of je binnenscherm niet geraakt wordt in de uiterste stuuruitslagen.
......
Bij mijn weten heeft die eerste een wat andere hoogte/breedte verhouding, iets van tegen de 85. Daar is al eens eerder over gediscussieerd.
De achter gemonteerde banden hebben wél die h/b verhouding 80.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Banden die nu verkrijgbaar zijn, met huidige prijzen ter indicatie.
Op een DS uit 1970, zoals TS heeft (geen injectie), werden aan de voorzijde de Michelin 180-15 XAS en de achterzijde Michelin 165-15 XAS gemonteerd. Op voorzijde kun je ook de 185-15 XVS monteren, let er dan wel opdat je velgen een vierkant, geen rond, gat in het midden hebben. Aan de achterzijde kun je prima de 165 SR 15 XZX monteren, op een velg met rond gat in het midden. Dus voor- en achteras verschillende maten.
Band DS 165 R15 86H -retro tyre-
€ 121,05 (Excl BTW:€ 101,72)
Band DS 185 R15 93H -Retro Tyre-
€ 151,27 (Excl BTW:€ 127,12)
Band DS Michelin (165 R 400)
€ 218,07 (Excl BTW:€ 183,25)
Band DS Michelin 155 R400X
€ 214,20 (Excl BTW:€ 180,00)
Band DS Michelin 165 SR 15 XZX
€ 137,90 (Excl BTW:€ 115,88)
Band DS Michelin 165 VR 15 XAS
€ 243,95 (Excl BTW:€ 205,00)
Band DS Michelin 180 HR 15 XAS
€ 273,70 (Excl BTW:€ 230,00)
Band Michelin XVS P185/80 R15
€ 251,23 (Excl BTW:€ 211,12)
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Vitour en Ovation hebben ook personenautobanden die passen en er zullen nog wel meer alternatieven zijn. Die zijn meestal een stuk goedkoper dan de Michelins en de Retro’s.
Of het er mooi uitziet is een kwestie van smaak. De profielen van deze alternatieven zien er in ieder geval niet origineel uit, want bij Citroens uit oude tijden hoort toch wel een X-band profiel. Zeker als het een mooie auto is zijn bijpassende schoenen belangrijk
Ten overvloede om het verhaal completer te maken: Bij een tubeless band op een tubetype velg is er een binnenband nodig. Deze combi wordt in principe afgeraden. O.a. omdat een tubeless band aan de binnenzijde vaak grover is afgewerkt dan een tubetype band heeft die binnenband meer te lijden (wordt mogelijk poreus, heb ik een keer ervaren met een gelukkig langzaam leeglopende band).
Maar soms is er geen goed alternatief* en moet je wat. Mijn ervaring is dan dat je dan een kwaliteitsbinnenband moet gebruiken en de binnenband ook regelmatig visueel moet controleren c.q vervangen.
* voorbeeld: tubeless reprovelgen die helaas zo krom zijn als een banaan.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Mede om die redenen zou ik kiezen voor de Michelins. Ook al ben je daarmee een paar honderd €€ meer kwijt
En hoewel ze niet onder de ID gelegen hebben, zou ik dan rondom voor de 185-15 XVS gaan, en niet voor de XAS.
Ik heb ze beiden onder m’n DS-en gehad, het verschil is heel groot. De XVS heeft veel meer grip, met name op een natte weg.
Vraag: wat is het verschil tussen de velgen met vierkant en rond middengat in dit verband?
Bij mijn weten zijn het allebei 5,5J velgen, met dezelfde ET.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij mijn weten kunnen de 185 alleen maar achter bij de injectiemodellen. Daar zijn de spatborden iets ruimer gemaakt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Is dat zo?
Onder mijn DS23 Inj zaten de 185-15 standaard, ook achter dus. Oorspronkelijk XAS, later de XVS.
Bij de restauratie van die DS heb ik er toen andere achterspatborden op gezet, bij mijn weten kwamen die van een “gewone DS”.
In de Citroën DB kan ik het niet opzoeken, helaas. Met alle respect voor jou: hopelijk kunnen andere specialisten er wat meer over zeggen.
Mocht het inderdaad zó zijn, dan zou ik denkelijk kiezen voor de XVS 185-15 voor, en de XZX 165-15 achter.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
JW schreef:
Vraag: wat is het verschil tussen de velgen met vierkant en rond middengat in dit verband?
Bij mijn weten zijn het allebei 5,5J velgen, met dezelfde ET.
JW
Tot maart 1970 leverde Citroën 5J (rond gat). De velgen 5 1/2 J (vierkant gat) zijn geleverd vanaf oktober 1968.
Tenminste, als ik de tabel, zoals te vinden is in het WPHB D.000 (Algemene gegevens), juist lees.
Als je een Michelin 185-15 XVS monteert op een 5J-velg, past hij wel, maar gaat lopen wringen, met als nadelen snellere slijtage, mogelijk mindere wegvastheid, en veiligheidsrisico.
Op mijn sedan rijd ik het liefst op Michelin 185-15 XVS vóór, en Michelin 165-15 XZX achter. Keuze blijft persoonlijk, op basis van ervaring en prijs (aanschafkosten). Achterbanden slijten bijna niet, verouderen wel en dat uit zich het eerst in droogtescheurtjes. Ik vind dat je daarom best wat meer mag uitgeven betrouwbare, veilige vóórbanden. Een groot deel van het wagengewicht rust op de voorzijde en bepaalt mede de wegvastheid.
Ter aanvulling:
https://www.bandenleader.nl/advies-banden/overeenkomstige-maten-velgen-en-autobanden
Bedankt voor je aanvulling en precisering.
Inmiddels had ik er m’n ouwe RTA’s op nageslagen, daarin kwam ik ook dat verhaal tegen over de overgang van 5J naar 5,5J. Daarover lees ik in de RTA ID19B-ID20-DSpecial-DSuper 1968-1972 dat vanaf maart 1970 er 5,5J velgen onder zitten ipv de 5J die er voorheen onder zaten. En die 5,5J’s zijn identiek aan wat er sinds september ‘68 geleverd werd onder de DS21.
Er staat ook dat de 5J’s nog wel als reservedelen beschikbaar blijven, totdat die op zijn.
Of men zich daar zó precies aan gehouden heeft valt niet te achterhalen.
En met je eens dat 185 breed op een 5J niet echt lekker is, de vraag is dus: welke velgen zitten er onder deze auto?
Voorts meldde een specialist me nog dat de achterschermen van de Injectie iets meer ruimte hebben, maar dat de standaard schermen veelal ook passen waarbij het soms nodig is de onderste rand iets naar buiten te buigen.
Dat heb ik destijds niet hoeven doen.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor :idea:
Uit het onderdelenboek bijkt dat “later” er op alle modellen “brede” spatborden zijn gezet die geschikt zijn voor 185 achter.
To err is human, not to err is divine.
Aha, dan is dat wellicht de verklaring dat ik niks aan die spatborden hoefde te doen.
Die had ik, samen met een stel deuren op een sloperij in Frankrijk gekocht van een jonge DS die verder nog in goede staat was.
Maar helaas gesneuveld door een zware aanrijding linksvoor
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Jeroen Simons schreef:Vitour en Ovation hebben ook personenautobanden die passen en er zullen nog wel meer alternatieven zijn. Die zijn meestal een stuk goedkoper dan de Michelins en de Retro’s.
Of het er mooi uitziet is een kwestie van smaak. De profielen van deze alternatieven zien er in ieder geval niet origineel uit, want bij Citroens uit oude tijden hoort toch wel een X-band profiel. Zeker als het een mooie auto is zijn bijpassende schoenen belangrijk
De ‘Retro-tyre’ banden zijn veel (!) goedkoper dan de Michelins en hebben een op de XAS/XVS van Michelin lijkend profiel.
Jeroen Simons schreef:
Ten overvloede om het verhaal completer te maken: Bij een tubeless band op een tubetype velg is er een binnenband nodig. Deze combi wordt in principe afgeraden. O.a. omdat een tubeless band aan de binnenzijde vaak grover is afgewerkt dan een tubetype band heeft die binnenband meer te lijden (wordt mogelijk poreus, heb ik een keer ervaren met een gelukkig langzaam leeglopende band).
Maar soms is er geen goed alternatief* en moet je wat. Mijn ervaring is dan dat je dan een kwaliteitsbinnenband moet gebruiken
Op originele DS velgen mogen geen (tubeless-) banden zonder binnenband! De velgen missen de ‘hub’ om te voorkomen dan de buitenband naar binnen kan komen (in bochten) en dan in 1 keer leegloopt…..
En verder binnenzijde van een tubeless band eerst nakijken op ruwheid.
Jeroen Simons schreef:
en de binnenband ook regelmatig visueel moet controleren c.q vervangen.
Leg eens uit hoe je dat denkt te doen?
Jeroen Simons schreef:
* voorbeeld: tubeless reprovelgen die helaas zo krom zijn als een banaan.
Deze bewering vraagt om nuancering anders is het stemmingmakerij.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!