Ter info: Bij de XVS 185-15 heb je eigenlijk 2 banden: De XVS-P, een HR band die geschikt is voor velgen van 4.5 tot 5.5 inch, ( dat is de DS band !) en de XVS “out court” dat is een V band die je mag monteren van 4.5 tot 6 inch. Als je ze monteert op 5 inch staan ze wat boller, dat wil zeggen dat je band meer “rolt” als je op hogere snelheid een bocht neemt, dan moet je dus net iets meer sturen voor dezelfde bocht. Voor een ID lijkt me dat alleszins acceptabel, voor een 21 of 23 zou ik het niet doen.
Die tabel is trouwens niet OK voor mij: Het is de bandenfabrikant die aangeeft wat de “normvelg” en de toegestane velgen zijn voor een bepaalde band. Deze tabel lijkt OK voor “80” serie banden en ook voor 70, maar voor lagere moderne banden (60- 55-50 etc) klopt er weinig van en bij nog lagere banden ( 35-30 serie etc ) heb je meestal een exact voorgeschreven velg. Te gemakkelijk gemaakt, van een “leider in banden” verwacht ik, beter.
To err is human, not to err is divine.
Jeroen Simons schreef:
* voorbeeld: tubeless reprovelgen die helaas zo krom zijn als een banaan.
Deze bewering vraagt om nuancering anders is het stemmingmakerij.
Van de zgn Deense tubeless velgen zijn inderdaad sommige badges krom. Daarom zijn die van mij nagericht bij een velgen boer. Nu zijn ze perfect zuiver en rij ik fijn tubeless
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Zat het niet zo?
5 gaten rond gat 5inch van 1966 - Sept68 voor DS 21 en van 1966 - feb70 voor ID, DS19, DS20 165 max
5 gaten vierkant gat 5,5 inch van oktOct68 - 1975 voor DS 21 185/165
5 gaten vierkant gat 5,5 inch van mrt 1970- 1975 voor alle modellen 185/165 23ie 185/185
M.i. is het achterscherm 23ie iets boller,aan de binnenzijde is verstevigingspijp deels platgemaakt en aan de onderkant is de omslagrand smaller
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
volgens mij hebben alle ‘latere’ DS modellen die spatborden met de plaatselijk platte buisversteviging
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Egbert schreef:Jeroen Simons schreef:
* voorbeeld: tubeless reprovelgen die helaas zo krom zijn als een banaan.
Deze bewering vraagt om nuancering anders is het stemmingmakerij.
Van de zgn Deense tubeless velgen zijn inderdaad sommige badges krom. Daarom zijn die van mij nagericht bij een velgen boer. Nu zijn ze perfect zuiver en rij ik fijn tubeless
Geen badges, maar batches.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.