Hallo allemaal,
Voor een vriend hier in Frankrijk met een DS20 en een vrij stugge vering voor. Zijn auto is de mooiste DS in absolute orginele staat die ik ooit heb gezien. Hij is erg gericht op regelmatig onderhoud en orginaliteit. Afgelopen weekend hebben we eens een veringtest gedaan met mijn DS 19 BVH 1967 en de zijne. Een groot verschil in soepelheid; die van mij is een stuk beter. Allebei gedeelde bollen, die van hem 1,5 jaar oud. Vanwege de stugge vering heeft ie onlangs ook de veercilinders voor vervangen. Bollen op druk, maar toch nog vrij stug. De “travel” lijkt ook een stuk kleiner te zijn; die van mij gaat een stuk dieper, en dijnt mooi terug. Die van hem bottemed-out vrij snel, en dijnt niet. Geen lucht in het systeem, en ook de regelaar slaat niet overmatig snel in (de mijne veel sneller).
Achtervering is nagenoeg gelijk.
Wat zou het nog kunnen zijn? Ergens anders in de wielophanging? Het eerste wat ik dacht waren de cilnders, maar die zijn dus nieuw.
Alvast dank!
Groeten,Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Of een bol stuk,
of een stukke demper in de bol
Of een verkeerde demper in de bol,
of een te lage druk in de bol (lagere druk is stugger veren gek genoeg)
Wanneer je start; gaat de vering dan mooi soepel omhoog? of met een schok?
Of zwaar lopen van een lager: draagarm, stabilisator stang , fuseekogel, ...
Of de hoogte niet goed afgesteld
Of te lage bandenspanning ( Banden moeten opzij kunnen bij in en uit veren)
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Ik denk ook te lage boldruk. Als er één een beetje leeg is gelopen veert ie aan de hele voorkant niet meer lekker.
Of misschien achterbollen vóór geplaatst?
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
H@ns schreef:Of misschien achterbollen vóór geplaatst?
Dat zou je bij gedeelde bollen makkelijk kunnen zien aan de kleur.
Gezien de bollen 1,5 jaar oud zijn is het wellicht ook mogelijk dat ze met de verkeerde druk (of kleur) zijn geleverd.
Dank allemaal!
Ik denk dat het makkleijkste is om even bollen te wisselen: die van mij erop en dan kijken. De bollen die er nu op zitten zijn de goede, 59 bar, gedeeld. de eigenaar zelf verdenkt de draagarmlagers ook, maar ik denk zelf toch een bollen/demper kwestie. Bandendruk etc. allemaal tip top.
We gaan het zien!
Groeten,
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ik zou ook beginnen met de bollen ja. Zowel druk als demper controleren. In het WPH staat hoe je het verschil tussen voor en achterdemper makkelijk kunt zien
Bonjour allemaal!
even een update op dit topic: gisteren hebben we even de bollen verwisseld en vering getest. Dus, met mijn goede bollen erop, nog steeds een veel stuggere vering ivgl met mijn auto. Dit is een oplossing zoeken door eliminatie: die bollen brengen dus geen soelaas, nu gaat hij kijken naar de stabilisatorstang eo. Het gevoel is dat er iets mechanisch tegenwerkt, wellicht een onderdeel te vast aangetrokken of niet goed afgesteld (vulplaatjes stab etc.).
Tot de volgende update!
Groeten,
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Check ook even de hoogte. Dat is een eenvoudige actie. DS TT heeft daar een praktisch filmpje over gemaakt.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn