Totaal aantal Berichten: 9363
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Pablo Fanque schreef:Omdat het oliepeilmetertje enigszins gezakt was, vanochtend er een beetje Castrol GTX 15w40 ingegoten.
Wie zegt jou dat dat metertje het oliepeil correct weergeeft? Als ik jou was zou ik alleen bijvullen als de oliepeilstok richting MIN gaat. Teveel olie erin is ook niet goed.
Pablo Fanque schreef:Wat opviel (of ik let er voor het eerst op) is dat de oliedruk eerst vrij snel stijgt om vervolgens na 10 minuutjes naar het midden te zakken en daar ook de hele dag te blijven.
Dat valt wel te verklaren, koude motorolie is namelijk dikker waardoor de oliedruk eerst hoger is. Na een minuut of 10 rijden wordt de olie warmer, daarmee dunner en zakt de druk wat.
Pablo Fanque schreef:Beetje wd40, en het contactslot ging ook weer soepel!
Daar heb je speciale slotspray voor o.a. van Griffon. https://www.griffon.nl/nl/product.1233415
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Da vind ik dan wel weer leuk,....
Ik heb bij mijn cx diesel uit 79 een olie peil meter op de “stok” zitten en die geeft signaal door naar de meter in het dashboard, en die klopt toch wel.
Das dus 1 van de dingen die wel goed is van de cx
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 10242
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Over dikke olie: bij koude start liep die bij mijn sm op tot 12 bar bij 1200 rpm. Op bedrijfstemperatuur wwas dat 4 bar.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 15-03-2018
- CX 25 GTi Turbo
- C5 2.0i Exclusive
Eergisteren met een leuk gezelschap naar het donkerste plekje van Nederland om gewapend met kleedje en thermosflessen het Noorderlicht te bewonderen. Na enkele uren kleumen zonder het natuurwonder te aanschouwen besloten weer huiswaarts te keren. Glimmend van trots door de complimenten (“wat een prachtige wagen, wat een heerlijke stoelen!”) achter het stuur, glijdend door de duisternis, viel mij ineens een brandend ABS-lampje op. Binnen enkele minuten was de auto dood en kon ik nog net een veilig plekje in de berm vinden ergens in rimboe. Wegenwacht was vlot ter plaatse en concludeerde vlot dat de accu plat was omdat er niet bijgeladen werd. De eveneens complimenteuze Wegenwachter (“Deze dingen rijden echt fantastisch!”) is toen achter mij aangereden zodat ik elke 10 minuten even ergens kon stoppen en hij weer wat prik in de accu kon doen. Dit proces 4x herhaald en was ik was weer weer veilig in Groningen. Het was inmiddels 3:00 ‘s nachts…
Vrijdag komt Lijzenga de grijze haai weer halen, om vervolgens vermoedelijk de de dynamo/spanningsregelaar te vervangen. Ik heb niet echt een vraag, en een defecte dynamo kan een keer voorkomen. Ik schrijf vooral een beetje frustratie van mij af. Dit wordt het 6e garagebezoek sinds november, de lol gaat er een beetje af zo. Maar ik blijf volhouden, ooit zal dit een probleemloze cx worden, als is het het laatste wat ik doe!
EX: Xantia 1.8 16v plus 2001 ORGA:8934
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Het kan echt hoor - alleen duurt het soms even voordat je alles op orde hebt. Maar dan kun je ook weer een paar jaar vooruit. Houd moed!
Mulder schreef:Je kunt er beter vanuit gaan dat je de eerste maanden meer van dit soort gein tegen komt. De eerste periode ben je vooral bezig de ellende van een ander op te ruimen. Ik spreek uit de nodige ervaring haha… Voordeel is wel dat je je auto vrij snel heel goed leert kennen.
Vervelend dat je weer panne hebt, maar zoals beschreven: dit soort ellende is niet ongebruikelijk, helaas. Er is altijd wat te doen. En na die dynamo komt er ook wel iets. Als je een probleemloze CX wil, moet je een exemplaar in 1:18 kopen van Norev.
Ik zal mijn topic ook eens updaten met de klusjes van de afgelopen tijd, er is inmiddels genoeg stof voor een nieuwe post.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1339
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Dat je een aanvliegroute hebt is niet CX specifiek. Het geldt voor iedere oude(re) auto waar je mee gaat rijden.
Als je panne wil voorkomen kun je twee dingen doen: alles doormeten en bij twijfel alles vervangen. Dat kost een bak maar dan krijg je hopelijk ook wat
Zoals jij het doet duurt het wat langer en worden ook de kosten uitgesmeerd over een langere periode. Soms moet de ANWB helpen en soms ben je wat later op je bestemming. Zoals Break23m ook aangeeft: heb geduld, hou moed en het komt stapsgewijs goed.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 15-03-2018
- CX 25 GTi Turbo
- C5 2.0i Exclusive
Vanmiddag gebeld dat ik de auto -voorzien van een nieuwe dynamo- weer kon halen. Na 10 minuten rijden stond ik weer stil met exact dezelfde problemen, gelukkig nog dicht bij de garage dus kon vlot afgesleept worden. We wachten weer rustig af…
EX: Xantia 1.8 16v plus 2001 ORGA:8934
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Dit wordt merkwaardig - benieuwd wat er aan de hand is.
Totaal aantal Berichten: 25563
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Pablo Fanque schreef:Eergisteren met een leuk gezelschap naar het donkerste plekje van Nederland om gewapend met kleedje en thermosflessen het Noorderlicht te bewonderen. Na enkele uren kleumen zonder het natuurwonder te aanschouwen besloten weer huiswaarts te keren. Glimmend van trots door de complimenten (“wat een prachtige wagen, wat een heerlijke stoelen!”) achter het stuur, glijdend door de duisternis, viel mij ineens een brandend ABS-lampje op. Binnen enkele minuten was de auto dood en kon ik nog net een veilig plekje in de berm vinden ergens in rimboe. Wegenwacht was vlot ter plaatse en concludeerde vlot dat de accu plat was omdat er niet bijgeladen werd. De eveneens complimenteuze Wegenwachter (“Deze dingen rijden echt fantastisch!”) is toen achter mij aangereden zodat ik elke 10 minuten even ergens kon stoppen en hij weer wat prik in de accu kon doen. Dit proces 4x herhaald en was ik was weer weer veilig in Groningen. Het was inmiddels 3:00 ‘s nachts…
Vrijdag komt Lijzenga de grijze haai weer halen, om vervolgens vermoedelijk de de dynamo/spanningsregelaar te vervangen. Ik heb niet echt een vraag, en een defecte dynamo kan een keer voorkomen. Ik schrijf vooral een beetje frustratie van mij af. Dit wordt het 6e garagebezoek sinds november, de lol gaat er een beetje af zo. Maar ik blijf volhouden, ooit zal dit een probleemloze cx worden, als is het het laatste wat ik doe!
Geen acculampje gezien? Gaat dat bij contact aan wel branden? Ik denk overigens dat je geen losse spanningsregelaar hebt….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 15-03-2018
- CX 25 GTi Turbo
- C5 2.0i Exclusive
Hij staat inmiddels weer voor de deur. Laadstroom bij koude motor was prima, maar zakte bij warme motor volledig inelkaar. Ze hebben de bekabeling die de (nieuwe) dynamo aanstuurt vervangen en er weer een frisse accu ingezet. We gaan kijken hoe lang de zilveren schicht het nu gaat volhouden.
Geen acculampke gezien, bij mij was het abs-lampje de indicator dat ik weer stil ging vallen
EX: Xantia 1.8 16v plus 2001 ORGA:8934
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Multifunctionele lampjes
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Spanning zakt, waardoor systemen gaan uitvallen.
ABS is idd iets dat snel uitvalt, vervolgens gaan bijvoorbeeld radio en ruitenwissers.
Ik heb het ook gehad dat die op de snelweg begint in te houden na uitval van al wat andere systemen, na het uitzetten van de verlichting krijgt het injectiesysteem net weer iets meer spanning om nog even wat verder te komen naar een veilige plek.
Totaal aantal Berichten: 9363
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Pablo Fanque schreef:Geen acculampke gezien
Dat is niet het antwoord op de vraag van Boog.
Hij vraagt namelijk of het laadspanningslampje wel brandt bij “contact aan”, maar motor nog niet gestart.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 15-03-2018
- CX 25 GTi Turbo
- C5 2.0i Exclusive
Ja het accu-lampje brandt als ie op contact staat
EX: Xantia 1.8 16v plus 2001 ORGA:8934