Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Wow, dat is toch wel echt pech. Ik heb met mijn CX-en ook wel dingen gehad, maar uiteindelijk toch meer dan 10 jaar vooral ook gewoon kunnen rijden. Ik wens je zeer toe dat het onbekommerd genieten voor jou nu toch echt begint.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als ik het zo lees zou ik denken aan een radio die veel te veel stroom trekt/
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Pablo Fanque schreef:. ..heb afgelopen jaar 4.5k uitgegeven aan de auto dus dit kan er ook nog wel bij. Baal er van dat ik eigenlijk nog nooit langer dan week normaal heb kunnen rijden.
Maar, even serieus, wordt het dan geen tijd voor een goed gesprek met de garage over de kwaliteit van het werk en de eindcontrole op de werkzaamheden?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 15-03-2018
- CX 25 GTi Turbo
- C5 2.0i Exclusive
jantje1948 schreef:Als ik het zo lees zou ik denken aan een radio die veel te veel stroom trekt/
Heb ik ook aan gedacht, maar dat verklaart mijn inziens niet de lage laadstroom. Probleem is ook dat ik vrijwel niets weet van elektronica waardoor ik de diagnose altijd aan een vakman moet overlaten. Misschien maar eens een cursusje doen.
EX: Xantia 1.8 16v plus 2001 ORGA:8934
Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 15-03-2018
- CX 25 GTi Turbo
- C5 2.0i Exclusive
Maar, even serieus, wordt het dan geen tijd voor een goed gesprek met de garage over de kwaliteit van het werk en de eindcontrole op de werkzaamheden?
Helemaal gelijk Waterman, tijd voor een boos maar gefundeerd mailtje in die richting.
EX: Xantia 1.8 16v plus 2001 ORGA:8934
Totaal aantal Berichten: 9403
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Pablo Fanque schreef:Misschien maar eens een cursusje doen.
Lijkt mij een goed idee, leer je meteen het verschil tussen spanning in Volt en stroom in Ampère.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
jantje1948 schreef:Als ik het zo lees zou ik denken aan een radio die veel te veel stroom trekt/
Waarom denk je dat?
De dynamo moet toch gewoon ruim 14 volt leveren op toeren?
Een dynamo in een CX kan volgens mij zo’n 70 Ampere leveren, welke je normaal gesproken niet allemaal nodig heb. Het deel wat je niet nodig heb laad de accu op en als die vol zit hoeft de dynamo gewoon minder te leveren.
De accu is minder relevant, die gebruik je voornamelijk met starten.
@Pablo Fanque
Als je niet wil hoef je de naam niet te noemen, maar is de garage een CX of Citroën specialist?
Zo niet is dat wel te overwegen, de garage op de hoek wil je eigenlijk niet aan een CX laten sleutelen, specifieke kennis ontbreekt vaak.
Arjan Verkade schreef:Waarom denk je dat?
Geen gekke gedachte gezien deze opmerking:
Pablo Fanque schreef:Denk dat ik nog steeds elektrische problemen heb, als ik een tijdje met de radio aan rij heeft de ruitenwisser geen power meer en beweegt zich erg traag over het raam. Als ik de radio uitzet en na een tijdje de wisser weer inschakel, doet ie het weer goed.
@Pablo: Ik zou beginnen de laadstroom bij 2.500 toeren te meten zonder ingeschakelde verbruikers, en dan om beurten een verbruiker (verlichting, blower, radio, etc.) inschakelen en de spanning meten.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Als de dynamo in orde is zou ten eerste de spanning hoger zijn.
Daarnaast moet er voldoende ruimte zijn bij de juiste dynamo, als de radio alle reserves weg weet te trekken die normaal gesproken over heb dan moet dat ding volgens mij bloedheet zijn. Of er moet een enorme audio installatie in liggen met allemaal versterkers etc.
Het zou ook zomaar kunnen dat als een andere verbruiker (blower en/of verlichting) uitzet dat ook de ruitenwisser weer voldoende power krijgt om te werken. Maar dat ligt er even aan wat er allemaal al getest is.
Je kan ook gewoon de dynamo op een testbank laten zetten, dan weet je in elk geval zeker of die naar behoren functioneert.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Feit is dat de auto bij een garagebedrijf geweest is waar men naar mijn idee niet goed genoeg getest heeft of alles na reparatie in orde was of er gewoon geen goede diagnose is gesteld. Zo’n CX moet naar mijn idee, en ervaring, gewoon betrouwbaar kunnen zijn.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 15-03-2018
- CX 25 GTi Turbo
- C5 2.0i Exclusive
Bedankt voor alle input allemaal!
Voor de duidelijkheid; Auto is aangeschaft bij Lijzenga ondanks dat deze de auto slordig hebben afgeleverd hebben ze heel veel problemen zonder morren onder garantie verholpen. Echter de elektronische gremlins zijn nooit 100% verholpen. De kachelradiotor is vervangen door Auto Annema in Dokkum (een bedrijf dat veel doet met klassieke Citroens), deze hebben het gevraagde werk foutloos uitgevoerd. Voor het huidige probleem (waarschijnlijk massa-probleem) ga ik komende week naar het voor mij dichterbij gelegen Citrest in Hoogezand.
Hoewel de CX mij al veel kopzorgen heeft opgeleverd ben ik toch voornemens vol te houden binnen de grenzen van het redelijke. Ik kan niet aan het thuisfront verdedigen dat ik elk jaar duizenden (extra) euro’s in de hobbywagen gooi.
Ik ben geen techneut, ik ben een kantoorpikkie met voorliefde voor kunst en antiek, je kan mij alles wijs maken. Dus ga ik op zoek naar een goede cursus autotechniek/elektronica zodat ik wat minder hulpbehoevend raak.
EX: Xantia 1.8 16v plus 2001 ORGA:8934
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
DSTT heeft een hele rits youtube filmpjes over de DS. Is een simpelere auto dan jouw CX maar als basis heel nuttig denk ik.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Pablo Fanque schreef:
Ik ben geen techneut, ik ben een kantoorpikkie met voorliefde voor kunst en antiek, je kan mij alles wijs maken.
Dat is helaas een probleem waar vele liefhebbers last van hebben en waar vele, vaak zelfbenoemde, specialisten dankbaar misbruik van maken. Mijn advies is: zoek een échte CX-specialist, accepteer dat die wat verder rijden is als het moet, en probeer onderhoud en reparatie door die ene garage te laten uitvoeren als je tevreden bent. Zo bouw jij en band op met de garagist en hij ook met jouw auto. Ervaring leert dat je op die manier grote kans hebt op een goeie betrouwbare auto.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6487
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Helemaal waar. Alleen zie ik hier toch wel een risicootje:
Pablo Fanque schreef:Hoewel de CX mij al veel kopzorgen heeft opgeleverd ben ik toch voornemens vol te houden binnen de grenzen van het redelijke. Ik kan niet aan het thuisfront verdedigen dat ik elk jaar duizenden (extra) euro’s in de hobbywagen gooi.
Het is echt een kwestie van volhouden tot alle gekkigheid eruit is. En “binnen de grenzen van het redelijke” verhoudt zich voor veel thuisfronten nogal slecht met de 4,5k waar je het over hebt. Er gaat altijd wel iets kapot en als het wel heel blijft roest er wel ergens een stuk plaatwerk. Als je - net als ik - weinig zelf kunt dan doe je er toch wel verstandig aan rekening te houden met een paar duizend euro per jaar. Kan het alleen maar meevallen. Of soms zelfs dat niet…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”