Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Pablo Fanque schreef:Hoe het bij mijn auto zit met het lichtschakelaar-relais, geen idee.
Maar blij te horen dat er geen cx-specifieke dingen zijn waar je op moet letten bij de inbouw van een radio. Denk dat ik zelf niet ga prutsen en gewoon naar een pro ga. Bedankt voor de input allemaal!
In de tijden dat de DS en traction gemeengoed waren werd in de steden stadslicht gevoerd en op het platteland voornamelijk grootlicht.
Vandaar dat bij de DS het grootlicht via een relais ging en het dimlicht niet.
Het zou me dus niet verbazen als bij de CX hetr dimlicht ook rechtstreeks via de schakelaar gaat.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43285
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Klopt,cx verlichting loopt zonder relais door de schakelaar. Die dus uitfikt na een tijdje…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 15-03-2018
- CX 25 GTi Turbo
- C5 2.0i Exclusive
Zal de uiterst nauwkeurig bijgehouden historie eens uitpluizen of dit al aangepast is. Even uitzoeken wat het Franse woord voor relais is.
EX: Xantia 1.8 16v plus 2001 ORGA:8934
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
waterman schreef:Klopt,cx verlichting loopt zonder relais door de schakelaar.
Niet helemasl correct, bij een serie 2 is het grootlicht al via een relais geschakeld.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 43285
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Jan noemt dimlicht. Ik ook.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 15-03-2018
- CX 25 GTi Turbo
- C5 2.0i Exclusive
Ik ga mij er in verdiepen, de voiture gaat de zorg krijgen die deze verdient. Weet iemand nog een wondermiddeltje om de spoilervenstertjes transparant te krijgen?
EX: Xantia 1.8 16v plus 2001 ORGA:8934
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Nog even over de dimlichten. Het verhaal geldt eigenlijk voor heel veel typen oudere auto’s.
Die koplampen waren ooit duplo en zijn soms vervangen door H4 (al dan niet met duplo voet). Iets beter licht en ook meer belasting (watt). Een extra reden te meer om er dan een relais tussen te plaatsen zowel om de fysieke schakelaar te ontlasten maar ook om genoeg “stroom” op de lampen te hebben voor optimaal gloeien.
Om de spoilervensters helder te krijgen denk ik dat je nieuwe vensters moet monteren.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 15-03-2018
- CX 25 GTi Turbo
- C5 2.0i Exclusive
Polijsten zinloos dus?
Die venstertjes zie ik weleens op eBay staan, ga zoekopdrachtje uitzetten. Ik denk dat ze ook relatief eenvoudig na te maken zijn.
EX: Xantia 1.8 16v plus 2001 ORGA:8934
Totaal aantal Berichten: 43285
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De koplampen in een CX GTI of een turbo zijn altijd H4 halogeen al dan niet met een combi voor een verstraler met een eigen halogeenlamp. De verlichting relais geschakeld maken is een zeer waardevolle aanpassing die vaak gedaan wordt. Zeker aan te bevelen.
De ruitjes in de spoiler zijn van polycarbonaat. Je kunt proberen om te polijsten, dat lukt wel eens.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik heb het toen nagemeten, na het plaatsen van relais bij de koplampen stond er ruim 1 volt meer spanning op de lampen.
Vaak wordt het relais bij de schakelaar geplaatst.
Ik heb er voor gekozen de relais bij de koplampen zelf te plaatsen, zodat je de lampen direct vanaf de accu met korte draden kan aansluiten.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 15-03-2018
- CX 25 GTi Turbo
- C5 2.0i Exclusive
Gistermorgen de CX opgehaald en de eerste ritjes gemaakt. Wat een auto! Sturen, remmen was ik vrijwel meteen aan gewend, het schakelen echter niet. Regelmatig zat ik in het verkeerde verzet, 1,3,5 geen idee waar ik de pook indrukte. Gelukkig vond ik ook daar mijn vorm in en kon (na rustig warm rijden uiteraard) de teugels laten vieren en de 170 paardjes loslaten op het asfalt. Het contrast met de Xantia 1.8 is groot, de CX blijft maar sleuren. De MK1 Porsche Boxster slaagde er niet in een gaatje te slaan wat later resulteerde dat deze mij voorbij liet en mij begroette met een brede lach en opgestoken duimen.
Wel een klein billenknijpmomentje was dat bij het voor eerst inschakelen van de verlichting er rook uit dashboard kwam gekringeld Dit verdween vrij vlot en besloten eerst naar huis te rijden, daar aangekomen garage gebeld en deze verzekerden mijn dat dit hoogstwaarschijnlijk kwam door stof (auto heeft tijdje stilgestaan) en dat ik mij niet druk hoef te maken zolang het niet weer gebeurd. Ik houd het in de gaten…
Verder valt t.o.v. de Xantia op dat er veel meer bijgeluiden zijn in de vorm van kraakjes, piepje en rammeltjes. Dat noemen jullie toch karakter?
Vanmiddag ga mijn mijn Nikon Z50 en mijn Minolta XD7 (analoog) op pad om wat plaatjes te schieten die ik uiteraard te zijner tijd met jullie ga delen.
EX: Xantia 1.8 16v plus 2001 ORGA:8934
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Geweldig hè, die trekkracht. Tenzij je echt met de snelle jongens en meisjes mee wilt, hoef je op tempo nooit meer terug te schakelen. En de kraakjes en piepjes dat hoort er bij. Op lange ritten vallen ze uiteindelijk ook niet meer op, vooral bij korte ritten met koud weer lijkt het interieur een kwaliteitscontrole gemist te hebben. Ach ja. Meer lange reizen maken dan maar. Geniet van je CX.
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
René Jongejan schreef:waterman schreef:Klopt,cx verlichting loopt zonder relais door de schakelaar.
Niet helemasl correct, bij een serie 2 is het grootlicht al via een relais geschakeld.
Je kan natuurlijk zelf iets maken met relais, maar ik heb al voor diverse auto’s zo’n soort plug and play setje in China gekocht:
https://www.ebay.nl/itm/313791084176?hash=item490f67f690:g:GoQAAOSwUClhtvMU&amdata=enc:AQAHAAAA4OWX5GxtiXhGcdYsr04iP6snEG3jaXRR4Wb+SjzKzervuwdhNVgmpuemEgaz+OgDsZw2ndkpnOFtgsspPhHP3+pAN8jnpXoxEtH7y0d1UfC/NIx7ApR0oE2z9S6+dZGA7EaYpBCpmlJi11q3tSJE0ekK6XW4c7M76UbE7ic525iizPZirRR1v+tQsxoXlk/esmc0noJW8TInGcW+AAG0AYGAstYqaadDSAFvgyCVz+amqZoJy/Dwf01WZE42qBu/ORt3qkba7xXlHSN0t5LPODDM62AZFH07Ar8nvav/ji5q|tkp:BFBMpOyZ05Jh
Wil je uit meerdere kunnen kiezen, zoek dan op ebay op “H4 relay harness”
Netjes bedraad, gewoon niets mis mee. En goedkoper dan dat je zelf de onderdelen bij elkaar sprokkelt. Enige nadeel is dat je er even op moet wachten.
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat vage schakelen zou wel eens verholpen kunnen zijn als je de schakelstangetjes vervangt door nieuwe.
Ook de nylon bus onder de auto is een bekend euvel.
Als alles in orde is dan schakelt een CX gewoon prima. Uiteraard niet nieuwe auto strak maar je weet wel in welke versnelling je zit.