Hier een foto van de stekker in de Xantia, (1999 modeljaar 2000)
De getoonde stekker is een obd 2, eobd stekker; deze past er met moeite in maar is niet de goede stekker. Je merkt dat hij niet goed past. Met uitlezen komt er ook een foutmelding.
DS & Xantia break excl lpg 2.0
Is dat uitlezen met een “namaak” Lexia geprobeerd, of met een originele?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
JW schreef:Is die stekker die ik op jouw foto zie echt een 30-polige?
Ik heb hier zo’n 30-polige, die ziet er heel anders uit, met z’n “schuifvergrendeling”
En als ik mijn 16-polige op de manier hou zoals op jouw foto, ziet ‘ie er net zo uit…Groet,
JW
Ja dat is hem echt !!!. Ik heb jaren geleden ook die vergrendeling eraf gehaald anders krijg je ‘m er nog nauwelijks in. daar hij zonder beugel er stroef ingaat blijft hij ook zitten. behalve die ohm/volt-meter functie kon ik de rest, wat ik mij herinner,wel uitlezen cq testen. Zie ook de orginele WPH boeken.
https://forum-auto.caradisiac.com/topic/276103-connecteur-diag-sur-xantia/
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
https://frenchcarforum.co.uk/forum/viewtopic.php?t=49045
Juriaan Heeft de 30Polige VERLOOPstekker niet nodig.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Het uitlezen wat ik gedaan heb met die moeilijk passende stekker is gedaan met een simpele obd2 meter; geen lexia. Ik ben er vanuit gegaan, gezien het feit dat hij een verbindingsfout geeft, dat de stekker niet goed is. Dit ook gezien het feit dat hij er moeizaam en niet goed in gaat.
Mocht het wel de goede stekker zijn; dan zou ook ook bij een simpele obd meter toch geen verbindingsfout geven lijkt me?
Of is het nu wel de goede stekker op mijn foto?
DS & Xantia break excl lpg 2.0
Een standaard OBD is geprogrammeerd op die data die “verplicht zijn”, dat betreft met name motormanagement zaken die uitstoot registreren.
Maar vering zit daar niet in.
Mijn advies zou mede daarom dan toch zijn: probeer het eens met een goeie Lexia, en kijk wat er dan gebeurt.
@ Citroen23,
Dat boek met schema’s is van januari 1997, dat slaat dan op de Xantia 1.
En daar zat die 30-polige stekker in.
Bij de “facelift” naar de Xantia 2, als ik het goed heb kwam die in september 1997, werd de elektriek gewijzigd en kwam er de 16-polige OBD2 stekker in.
Dat is te lezen in het eerder geciteerde document “ONTWIKKELINGEN ELEKTRICITEIT : FACE-LIFT XANTIA”
Zit dan toch niet zo?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Het blijkt dat de hydractief toch nog werkt in bochten; op rotondes merk ik het; het eerdere testen met extreem snelle stuurbewegingen is toch anders; daar kan hij niet zo goed mee overweg.
Het monteren van een nieuwe(nos) stuurhoeksensor heeft overigens geen effect; het lampje op de schakelaar brandt alleen bij het indrukken van de schakelaar maar niet een paar seconden bij contact aan.
In ieder geval is de stuurhoeksensor goed; waar het probleem verder ligt weet ik nog niet.
DS & Xantia break excl lpg 2.0
Je hebt alle fouten toch wel gewist ??? Als je de fouten niet wist/verwijderd dan kan je wel 200 x de stuursensor vervangen : het lampje zal anders nooit meer gaan branden bij op contact zetten tenzij je wist/delete .......
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Is de accu 24 uur los geen reset van de computer?
DS & Xantia break excl lpg 2.0
@JW in mijn ex.xantia van 98’,en dat is een type2 (sommige spreken van 3 ??), daar zit een 30 polige stekker in !!!! Ben toch toch niet gek Dus zullen we daar nou maar mee kappen met die 30Polige stekker kwestie…......
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Juriaan schreef:Is de accu 24 uur los geen reset van de computer?
Geen idee…... Ik reset ‘m dan altijd met de lexia en zowel bij de xantia als bij een xm gaat dat lampje dan weer branden totdat hij weer (of niet) een fout constateerd in de stuursensor.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-08-2021
- Xantia 2.0i VSX
Wacht even, de Xantia heeft toch helemaal geen controlelampje voor de hydractief?
Juriaan schreef:Hier een foto van de stekker in de Xantia, (1999 modeljaar 2000)
De getoonde stekker is een obd 2, eobd stekker; deze past er met moeite in maar is niet de goede stekker. Je merkt dat hij niet goed past. Met uitlezen komt er ook een foutmelding.
Dat is inderdaad de EOBD stekker van een Xantia met Multiplexage. ( Laatste bouwjaar).
Die past vaak niet goed omdat hij niet ver genoeg door het huis steekt ( ook bij andere Citroen’s uit die tijd) en dus niet ver genoeg op de steker gaat en dan niet op alle pennen contact maakt. Je moet hem dus van achter door het huis aandrukken of er helemaal naar achter uittrekken en dan je 16 polige EOBD steker aansluiten. Grrrrrr. maar het is niet anders.
To err is human, not to err is divine.
@ stars_falling_93, zeker wel! Die controle lamp is de lamp op de hydractief schakelaar, in ieder geval bij mijn type 2. Deze ging ook altijd een aantal seconden branden bij contact aan, dat is nu echter niet meer.
DS & Xantia break excl lpg 2.0
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Je moet echt de storing wissen met de Lexia. Anders gaat je lampje echt niet branden bij het starten.
En ga er maar van uit dat de storing terug komt, ik heb twee XM’s gehad, totaal 12 jaar in gereden en de stuurhoeksensor is gewoon karakter, accepteer dat die er is en terug komt, je blijft resetten. Je auto rijdt er niet anders om, lees de documentatie maar door. De stuurhoeksensor is als tijdelijke storing opgeslagen in je veercomputer. Lees hem uit met een Lexia of bij de dealer en constateer dat hij terug komt.
Dit is echt geen oorzaak voor minder goed veren. En hij komt echt wel in de stugge stand, bij HA2 merk je dat echt nauwelijks. Doe de test met de deuren bij stilstaande auto en hoor de relais klikken.
Als je de auto uit stapt, motor uit en deur op slot hoor je de relais ook na een 15 tot 30 seconden afvallen, je kunt de piep zelfs horen als het relais met pulsbreedtemodulatie wordt aangestuurd (mits je geen tinnitus hebt natuurlijk) en de piep stopt als het relais afvalt.