Een van de specifieke DS onderdelen is de hydropneumatische vering met zijn automatisch geregelde rijhoogte. In deze film leggen wij aan de hand van een model uit hoe dit werkt. Ook leggen wij uit hoe je de rijhoogte kan controleren en eventueel afstellen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Fantastisch weer! Dank voor de zeer volledige uitleg. Al eens gedaan aan de voorkant, is idd een nauwkeurig klusje.
Op een andere voet: kan iemand me in contact brengen met de eigenaar van de grijze Pallas in de intro van jullie video’s? Elke keer weer een deja-vu; ik heb namelijk precies zoeen, Gris Palladium, groen stof en oude dash. Ik vraag me af of deze ook de 3e neus heeft zoals die van mij.
Dank!
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Top, was er net mee bezig!
Totaal aantal Berichten: 232
Geregistreerd: 05-06-2004
- ID/DS DSuper
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 110PK
Mooie en vooral duidelijk film, bedankt hiervoor!!!
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Wat een mooi krukje!!! Schitterend uitgelegd weer DS-TT!
Mooi filmpje.
Ga binnenkort ook een nieuwe hoogte regelaar plaatsen.
Maar hoe doe je nou de hoogte afstellen achter, als er wel een lpg tank in ligt?
Moet die tank dan opzij of de achterbank er uit?
Groet Gerard.
Achterbank er uit en hopen dat je bij de m5 boutjes kan waar het kapje mee vast zit.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 02-06-2009
- XM 2.0 LPG
- ID/DS DSuper
Wat kan er gebeuren als d’auto een cm te laag of te hoog staat?
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Weinig, denk ik. Tenzij je over een obstakel rijdt dat net 1 cm te hoog is of onder een obstakel door rijdt dat net 1 cm te laag is.
Het is natuurlijk voor de rij eigenschappen niet voor niets dat in het WHB de juiste maten zijn vermeld (technisch vastgesteld). Als de auto ineens anders staat is er ook een reden voor nader onderzoek naar de oorzaak. Kan invloed hebben op andere parameters.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
takkie swee schreef:Wat kan er gebeuren als d’auto een cm te laag of te hoog staat?
1 cm zal niet veel uitmaken, maar meer afwijking zal het veergedrag voelbaar beïnvloeden
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Mijn auto stond een slordige 2,5 cm te hoog en vooral bij het uitveren na een drempel oid was dat duidelijk te merken, nu het gecorrigeerd is rijdt de auto veel fijner en zweeft merkbaar beter
Egbert schreef:Achterbank er uit en hopen dat je bij de m5 boutjes kan waar het kapje mee vast zit.
Ik heb de achterbank er uit gehaald, en kwam tot de ontdekking dat er geen kapje aanwezig was.
Dus je kan overal prima bij.
kan geen kwaad denk ik dat het kapje er niet op zit?
Groet Gerard.
Kapje is om je bagage te beschermen, maar bij jou zit daar neem ik aan de LPG voor. Dus geen probleem.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels.
Klopt Egbert,daar ligt de tank.
Hoi Egbert, allen,
Enige tips om een eerste voorafstelling te doen als de auto volledig uit elkaar geweest is en nu op assteunen staat?
Voorbije tijd bezig geweest om eerst de motor draaiende te krijgen en daarna alle andere hydrauliekonderdelen op druk te zetten. Dat loopt allemaal goed.
Vorige week heb ik via de koffer de achterkant grof kunnen afregelen om de eerste keer uit te rijden.
Volgende week moet ik nog de voorkant afstellen en dan zou ik de eerste keer moeten kunnen buiten rijden.
Ik heb geen brug en wil er natuurlijk bij draaiende motor zonder assteunen niet onder gaan liggen. Kan je visueel iets goed genoeg zetten dat ik ermee naar een brug om de hoek kan voor fijne regeling?
Bedankt voor alle tips!
Mathieu
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Volgens mij was er in het filmpje aan het einde een tip om de rijhoogte grofweg te meten. Vuist voor op de band en achter schermonderrand ten opzichte van de velg.
Als de brug om de hoek zit kun je misschien met de hoogteverstelling de auto op een goede hoogte zetten en er rustig naar toe rijden.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn