Goedemorgen,
Na jaren met plezier in een Xsara 1.6 berline uit 2001 te hebben gereden, heb ik toch afscheid kunnen nemen. Ik heb ‘m ingeruild voor een c5 tourer 1.8 uit 2008.
Ik vroeg mij af of het een goede keuze is om een aftermarket CarPlay scherm te installeren.
Er zitten op de huidige radio wat koele opties zoals het scherm donker maken etc, en parkeersensoren. Ik ben bang dat ik dit dan kwijt raak.
Of is er optie dat dat word overgenomen op het nieuwe scherm?
Groet Tijmen
Xsara Berline 1.6 2001
Saxo 1.1i 5deurs 97
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
let op met aftermarket electronica, je hebt te maken met een canbus netwerk, daar kan niet zomaar wat bij gezet of afgehaald worden.
Welke radio heb je nu erin zitten?, als het met navigatie is, kan je niet alleen de hoofd unit vervangen.
Sommige opties zullen inderdaad verloren gaan, maar let op het canbus netwerk.
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
Bedankt voor je reactie.
Ik heb nu een radio met navigatie en een ingebouwde telefoon. Maar dat dateert natuurlijk uit de prehistorie.
Xsara Berline 1.6 2001
Saxo 1.1i 5deurs 97
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Zo te lezen heb je een RT4, de update’s gaan tot 2017 en firmware 8.31.
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
Klopt, dus aan de navigatie heb je nog maar weinig.
Xsara Berline 1.6 2001
Saxo 1.1i 5deurs 97
Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Dit is precies het nadeel van de introductie van ICT in de auto’s. De ontwikkeling van ICT gaat zo voortvarend dat de auto, met soms een levensduur van meer dan 15 jaar dit niet bij kan benen. De systemen raken dan steeds meer achterop.
Als je dat vergelijkt met een snelheidsmeter/kilometerteller van een Traction: je kunt nog steeds aflezen hoe snel en hoe ver je gaat. Wil je een rapportage met nog af te leggen kilometers en verwachte aankomsttijd (tegenwoordig heel simpele functies) dan gaat je dat met de authentieke Traction meters niet lukken. Dus de smartphone met een appje erop in een houdertje, aansluiten op de accu voor laden en klaar.
Een tweede vergelijking. Mijn C5 uit 2008 met een origineel audio systeem. Als FM eruit gaat en DAB+ Overblijft heb ik met mijn fabrieks originele installatie een probleem en is het de vraag of er een andere passende oplossing is die de auto infra niet verstoort. Dus een Smartphone met een appje en een boombox op de achterbank.
En dit gaat dan nog over zijdelingse systemen. Wat als directe motor en hulpsystemen out of date raken? Auto digitaal total loss?
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Waarschijnlijk blijft FM in NL langer in de lucht dan jouw C5 nog leeft
Maar op zich heb je een punt. Zolang er geen “uniform systeem” komt, met een soort van open source voor de Firmware en Software, blijf je met dit probleem zitten.
Wat dat betreft is de NAC-Wave in de huidige PSA modellen al een vooruitgang, dat is TomTom Firm- en software. En TT zie ik nog niet van de markt verdwijnen.
Terug naar de vraag van TS: je RT4 is een Magneti Marelli systeem. En sterk geïntegreerd met alle besturings- en signaleringsfuncties in je auto. Die lopen via de CAN-bus van je auto
Als je dat door Carplay vervangt, raak je die kwijt.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Ik moest even komen eten en daarom dit te lezen als vervolg op mijn vorige post.
Ik tipte twee voorbeelden aan van secundaire of nog minder belangrijke systemen om te rijden. Althans zo zie ik die.
Waar het om gaat is dat als primaire systemen afhankelijk zijn van ICT er toekomstbestendige vraagstukken ontstaan. Deels technisch en deels economisch.
Voorbeeld. Als de benzine dikker wordt dan is het plaatsen van een ruimere sproeier in de carburateur een oplossing. In een electronisch systeem is deze oplossing lastiger toepasbaar(TILT, van de flipperkasten). In een computergestuurd systeem is deze oplossing zeer lastig toepasbaar en zal nog vaker leiden tot foutcodes en zelfs schade. Zonder Lexia geen serieus onderhoud mogelijk. De monteur als ict-er. Dat is waar we nu zijn.
In een elektronische auto’s als de Tesla zijn er meldingen dat het vollopen van een geheugen (beeldscherm) al leidt tot storingen. Updates totdat Tesla zegt dat computer model z versie x.x niet meer ondersteund wordt.
Iedereen kent de melding wel dat een besturingssysteem niet meer wordt ondersteund, de hardware het nieuwe besturingssysteem niet aan kan (ontzettend traag) en dat je dus een nieuwe computer moet kopen. Vervang in deze zin “computer” door “auto” en je ziet het probleem (een laptop kost 600€. En een auto?).
Kortom, wat is de houdbaarheid van de huidige auto. En wat is de houdbaarheid van auto’s die wel modern zijn maar nog net niet echt modern.
Disclaimer. Ook oldtimer auto’s worden technisch niet meer ondersteund. Denk aan een koper radiator, een exotische bandenmaat, een I.E. Injectie systeem. Er zullen altijd oplossingen zijn, zolang er liefhebbers en vaklui/specialisten en producenten/leveranciers zijn komt goed dus. En nu idd terug naar de vraag van TS.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Ik heb nu zo’n Bluetooth setje besteld bij Amazon die je in de achterkant kan drukken, dan kan er in ieder geval gebeld en muziek geluisterd worden. Ik ben ook benieuwd hoe lang we nog naar FM kunnen luisteren. Maar hoop dat dat nog even gaat duren!
Xsara Berline 1.6 2001
Saxo 1.1i 5deurs 97
Nu werkt mijn Bluetooth adapter niet. Maar dit zou wel eens door verkeerde software kunnen komen? Heeft iemand toevallig nog een oudste cd voor de RT3 liggen?
Xsara Berline 1.6 2001
Saxo 1.1i 5deurs 97
Jij hebt een RT4, daarin kun je geen RT3 software stoppen.
En wat beoog je met het inspelen van andere software?
Welke zit er nu in, is dat de laatste, de 8.31?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Sorry ik bedoel de RT4. Ik heb geen idee welke software er nu in zit. Maar ik heb de volgende Bluetooth adapter geïnstalleerd, Car Audio Adapter, Auto Bluetooth AUX IN Module Adapter, 12Pin Bluetooth AUX-IN Kabel Stereo Audio Adapter met Microfoon Fit voor Peugeot 207 307 407 308 https://amzn.eu/d/2rb3rfm en tot nu toe heb ik nog geen succes..
Xsara Berline 1.6 2001
Saxo 1.1i 5deurs 97
In de specs staat dat hij bedoeld is voor de Blaupunkt/VDO RD4 radio.
Jij hebt een Magneti-Marelli RT4 navigatiesysteem, dat is heel wat anders.
Dat die adapter daarop niet werkt, verbaast me dan ook niet.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Dan heb ik niet goed gekeken. Ik dacht dat het sowieso voor de c5 geschikt zou zijn. Het past allemaal wel, alleen functioneert het blijkbaar niet. Iemand nog een andere optie voor Bluetooth op een RT4?
Xsara Berline 1.6 2001
Saxo 1.1i 5deurs 97
Alie express 10 Inch Voor Citroen C5 2 2008 - 2017 Android Auto Radio Gps Multimedia Video Player Car Audio Stereo Speler navigeren
DS23IE pallas schreef:Alie express 10 Inch Voor Citroen C5 2 2008 - 2017 Android Auto Radio Gps Multimedia Video Player Car Audio Stereo Speler navigeren
Je bedoelt zo’n aftermarket scherm? Maar daar is het nadeel van dat waarschijnlijk de overige functies als parkeersensoren niet meer werken.
Xsara Berline 1.6 2001
Saxo 1.1i 5deurs 97