Oliekeerring vervangen ?
Fried
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 04-01-2015

Gepost: 13 november 2022 08:50 PM

Best leden ,
Ik ben bezig met het vervangen van de olie keerring aan het differentieel van de aandrijfas ,
Op tekening vrij simpel en in de praktijk ook niet echt moeilijk.
Alleen bij mijn aandrijfas zit nog een lager die ik er niet afkrijg en op tekening is die lager nergens te vinden?
Foto’s maken het natuurlijk duidelijker .
Iemand die me kan helpen.
Alvast bedankt
Groeten Fried

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3687
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 14 november 2022 08:35 AM
  [ # 1 ]

Je bedoelt het lager met binnenmaat 30, buitenmaat 72 ? De binnenring zit opgesloten met een grote moer die geborgd is met een boutje, de buitenring met een “ring” met draad die draai je er met een speciale sleutelgat. Dan zit het lager nog geperst op de as: Dat moet je eraf persen. ( Je kunt ook “slaan” met een kunststof hamer of een plankje ertussen, anders beschadig je de spiebaan. 

Die oliekkeerring is een “axiale” keerring met een spatplaat, lekgoot en afvoerslangetje: Dat er uit dat slangetje elke paar duizend kilometer een paar druppels komen is normaal.  Soms lijkt de keerring lek omdat de afvoer dicht zit.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Fried
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 04-01-2015

Gepost: 14 november 2022 02:00 PM
  [ # 2 ]

De afvoer zit niet dicht en het is op aanraden van de vorige eigenaar , die me vertelde dat hij een probleem had met lekkage
aan de aandrijfas.
Ik heb de motor uitgebouwd om hem in mijn Break te leggen en wil dat probleem oplossen
ook al had ik twijfels of hij daar wel lekte , de steekas is volledig gedemonteerd .
alleen die lager vindt ik nergens terug op een schema of tekening ??
Ik probeer nog foto’s te plaatsen later .
Alvast bedankt

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3687
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 14 november 2022 02:20 PM
  [ # 3 ]

Kijk hier eens dan: Vind je in de onderdelenboeken:

Het lager wil zeggen dat lager, niet die. Wink

Afbeelding Bijlagen
DS_diff_huis_oud_model.jpgDS_diff_as_later_model.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Fried
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 04-01-2015

Gepost: 14 november 2022 03:02 PM
  [ # 4 ]

Inderdaad , de as nr 7 heb ik volledig vrij , nr 4 wil ik vervangen
het vreemde is dat er na NR 10 bij nog een lager zit waar de oliekeerring
tussen zit ??
Zonder die lager weg te nemen is het niet mogelijk om een olie keerring te plaatsen ??
Ik krijg geen foto’s geplaatst dat probeer ik nog te doen

Profiel  
 
Fried
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 04-01-2015

Gepost: 14 november 2022 03:10 PM
  [ # 5 ]

Foto ?

Afbeelding Bijlagen
AS_Ds.jpgAs_2_.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Fried
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 04-01-2015

Gepost: 14 november 2022 03:14 PM
  [ # 6 ]

voor alle duidelijkheid het is niet de lager die in het huis zit die is meegekomen
die steekt nog netjes op zijn plaats

Profiel  
 
Fried
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 04-01-2015

Gepost: 14 november 2022 03:22 PM
  [ # 7 ]

Zie foto’s

Afbeelding Bijlagen
AS_4.jpgAS_3.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3687
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 14 november 2022 03:29 PM
  [ # 8 ]

Goed kijken:

Dat lager bestaat uit een dubbele binnenring en een buitenring met 2 loopbanen met een dubbele rij kogels. Dat heeft een dubbelzijdig lager: Kan druk van 2 kanten opnemen en zwaardere belasting hebben dan een enkelrijer. Die dubbele benamingen zijn :pageslepen” om de juiste lagerspeling te krijgen.
Je moet de binnenkraag met een speciale lagertrekker ( 2 halve manen die je erachter klemt ) er af trekken.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Fried
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 04-01-2015

Gepost: 14 november 2022 03:31 PM
  [ # 9 ]

Bedankt ,
nu opzoek naar een lange lagertrekker , wel vreemd dat je het niet terug vindt op
een tekening ?

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook