waterman schreef:en gecompliceerde microelectronica waar ik niets mee kan
Is dat een voordeel?
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Daar moest dus “geen” voor staan. Gefixt, dank Adri.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dus je gaat het 123 spul verlaten. Ik denk dat zoiets een goede keus is, want als het onderweg kapot gaat ben je uitgereden en je weet dat zoiets gebeurt op een moment dat je daar helemaal geen zin in hebt.
Het jouw bekende Velleman kitje gebruikt de contactpuntjes als aansturing van de elektronica, maar het schakelen doet de transistor en die schakelt veel korter en beter. En als die kapot gaat steek je een paar draadjes om en je rijdt weer.
Ik heb mijn Norton motorfiets nu bijna 10 jaar en het starten was altijd geen genot. Tot ik een Velleman kitje kreeg van een forumvriendje. Maar de Norton is 6 volt en plus aan massa, dus heb ik een 12 volt accu er naast gezet, de 6 volt eigen accu los, de dynamo draadjes los, startkabels op de 12 volt accu, min aan massa, bougies er uit, 12v bobine van een Honda geplukt en kijken welke vonk het gaf.
Nou, dat was niet gering, een joekel van een vonk. Bougies er in geschroefd en met een trap liep hij en heel erg mooi.
Maar Velleman werkt niet met plus aan massa, dus ander setje besteld in Engeland en daar start hij goed mee en dat gebruikt maar 2 a 3 watt.
Ik denk dat je goed bezig bent.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik ga niet meer met puntjes en een Vellemankitje in de weer. Er komt een moderne ontsteking in met een opnemer in de verdeler en een externe module. Kost wel wat, maar dan ben je wel helemaal de sherrif.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Interessant, kun je daar wat meer over vertellen?
En zijn die modelspecifiek, of (redelijk) universeel?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dit zijn gewoon ontstekingen zoals vroeger op de bx etc. Alleen dan in de verdeler gebouwd die in mijn auto hoort. Er zit of een inductieve opnemer in de verdeler of een hall opnemer. Die genereert een puls, de module verwerkt dat en stuurt de bobine aan.
Deze systemen zaten in de jaren 80 in ontzettend veel auto’s en waren min of meer de eerste goeie vervangers van de contactpunten.
https://youtu.be/4NiGBLfGTxU?si=-NjqiSxApC9PWz15
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Aha, zo’n systeem.
Kan dat voor deze 6-pitter aangepast worden naar individuele ontstekingen, of worden het hier 3 duo-vonken?
En zijn je mooie nieuwe ontstekingskabels nog bruikbaar?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
En je kan ook nog kiezen voor een optisch systeem in te bouwen in de verdeler. Ben even de naam kwijt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
JW schreef:Aha, zo’n systeem.
Kan dat voor deze 6-pitter aangepast worden naar individuele ontstekingen, of worden het hier 3 duo-vonken?En zijn je mooie nieuwe ontstekingskabels nog bruikbaar?
Groet,
JW
Er zit gewoon een klassieke verdeelkap op. Zie vorige bladzijde voor een foto.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
jantje1948 schreef:En je kan ook nog kiezen voor een optisch systeem in te bouwen in de verdeler. Ben even de naam kwijt.
Luminition. De totale onbetrouwbare eindhel.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja, dat heb ik vaker gelezen. Ik had er een in een MG gebouwd en die deed het goed. Misschien gewoon mazzel?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je kunt niet altijd pech hebben Jan!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gelukkig niet!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
waterman schreef:Ik ga niet meer met puntjes en een Vellemankitje in de weer. Er komt een moderne ontsteking in met een opnemer in de verdeler en een externe module. Kost wel wat, maar dan ben je wel helemaal de sherrif.
Okee, maar die puntjes loopt nog nauwelijks een stroom overheen en hebben het eeuwige leven en het kitje kost geen twee tientjes.
Ik ga het in de Jag proberen, kijken of dat goed werkt.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het probleem van puntjes is dat je nog steeds te maken hebt met mechanische slijtage en omdat de as van de verdeler door de veerspanning van de puntjes maar eenzijdig belast wordt krijg je ook sneller te maken met slijtage van die verdeleras, wat weer tot een variabele contacthoek zal leiden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste