Klopt allemaal wat je zegt, maar waar het mij om gaat is dat ik weinig rijd met het apparaat en als ik onderweg kom te staan is er denk ik weinig mogelijk omdat de hulpdienst geen onderdelen heeft.
En met zo’n kitje kun je een paar draadjes omsteken, het condensatortje aansluiten en je rijdt weer. En het geeft echt een betere vonk omdat de contactpuntjes als ze een bobine moeten aansturen in feite een heel matige schakelaar zijn.
Als ik al een echte complete elektronische ontsteking er in zou beunen, bleef de oude originele verdeler met bijbehorende bobine lekker in de koffer liggen.
En jij rijdt veel meer met jouw Jag, de mijne maakt soms geen 200 km per jaar.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Toen ik een 123 in de ds en de sm had legde ik ook altijd de originele ontsteking in de kofferbak.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gisteren is mijn nieuwe ontsteking binnengekomen uit Engeland. Ik kon natuurlijk wel even een dikke meijer aan invoerrechten en BTW aftikken. Gelukkig kon ik wel ex-btw kopen bij de Engelse leverancier Winspeed.
Het systeem is wat ze bij GM een HEI systeem noemen en bij Lucas een constant energy ignition heet. Het bestaat uit een triggerwieltje en een pick-up sensor in de verdeler, een Bosch module op een koelplaat en een low resistance bobine. Deze set-up werd in de jaren ‘80 en ‘90 veel gebruikt, is bewezen zeer betrouwbaar en levert veel vermogen.
Zie hier wat aanvullende info:
https://www.jagweb.com/aj6eng/ignition.html
Dan even wat foto’s:
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Te vergelijken met de vd Laan voor de sm?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja. Al gebruikten we daar later wel een andere opnemer in.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Interessant - in mijn auto zit een Amerikaans Pertronix ombouwsetje voor de Lucas-ontsteking om het probleem met een vastzittende vervroeging op te lossen. Ik heb me niet verdiept in de alternatieven, maar een Engels alternatief is natuurlijk wel veel leuker in een Engelse auto.
Die opnemer ziet er wel heel erg hetzelfde uit als de opnemer uit een Delco verdeler met een HEI module, en die ken ik ook al van Marelli.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Heb je daar plaatjes en onderdeelnummers van misschien?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
break23m schreef:Interessant - in mijn auto zit een Amerikaans Pertronix ombouwsetje voor de Lucas-ontsteking om het probleem met een vastzittende vervroeging op te lossen. Ik heb me niet verdiept in de alternatieven, maar een Engels alternatief is natuurlijk wel veel leuker in een Engelse auto.
Die Pertronix is alleen een vervanger voor de contactpunten toch? Als de vervroeging vast zit kun je voor niet al te veel geld een complete nieuwe verdeler bestellen, de Lucas 25D6 hoort er in geloof ik. Een ontsteking zoals ik nu voor m’n jag heb bestaat zo te zien niet voor jouw rover
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Zo’n setje is inderdaad maar een klein deel van het systeem - maar bij mij is ook de verdeler vervangen (jammer, daarmee is ook het karakteristieke plastic buisje waarin de bougiekabels over het motorblok liepen weg). Het Pertronics setje in mijn auto is voor 6 cilinder Lucas ontstekingen, blijkbaar komt het daarbij niet zo heel nauw en zal het dus ook in een BMC, Ford, GM of Rootes zescilinder ook werken. Dat er voor Jaguars andere systemen bestaan vind ik niet zo raar, van die motoren wordt toch echt heel veel meer verwacht, zowel qua souplesse als (extra) vermogen.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat buisje hoort er wel op ja. Dat moet de garage toch gewoon bewaard hebben?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ligt hier op de plank. Probleem is dat de stekkers van de bougiekabels los moeten om ze door die buis te halen. Toch wel gedoe. Klusje voor ergens in de toekomst.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Bij mij miste die buis ook. Hebben ze onder garantie alsnog netjes geregeld. Daarna ging ik zelf betere bougiekabels monteren en moest het hele zooitje ook weer uit elkaar. Best een hoop gepruts om het netjes in elkaar te krijgen trouwens…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Dat leek mij ook, daarom heb ik het nog niet gedaan. Mooi dat het er bij jou dus weer uitziet zoals het oorspronkelijk bedoeld is.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste