Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Heb ruim 40 jaar terug het chauffeursdiploma CCV-B gehaald.
Eén van de vakken was “motorvoertuigtechniek”, destijds geleerd dat een dergelijke bout torenbout wordt genoemd.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
jantje1948 schreef:Bladveren olien? Ik dacht dat de wrijving tussen de bladen een wezenlijk deel van de demping moeten geven.
Is ongeveer dezelfde discussie als het al of niet smeren van wielbouten.
Wat ik me kan herinneren van (ooit) colleges, dat een van de voordelen van bladveren was, dat (in den beginne men dacht) dat je geen aparte demper nodig had, omdat de demping werd verzorgd door de wrijving bij in/uitveren tussen de bladen van het veerpakket. Het lijkt mij dat die demping nogal onvoorspelbaar is bij slijten/roesten van het veerpakket. En later werd als grote verbetering een starre as met een aparte demper verkocht. Daar moet je toch niet te min over denken, want de eerste serie Ferrari Dino had ook een starre as, wel met geleiding en een demper.
Adri
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een Dino, van Ferrari, heeft geen starre achteras. Een Fiat Dino wél.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
René Jongejan schreef:Heb ruim 40 jaar terug het chauffeursdiploma CCV-B gehaald.
Eén van de vakken was “motorvoertuigtechniek”, destijds geleerd dat een dergelijke bout torenbout wordt genoemd.
Als je graag mod of taal-Polizist wil spelen prima, maar niet hier. Het voegt niets toe behalve tekst waar niemand op zit te wachten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Nounou, wat korzelig…
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik vond de bijdrage van René ook wel interessant. Die boutnaam riep een vage herinnering op.
Adri
P.S. Yuri, je hecht waarde aan een Mk 1 in een zo authentiek mogelijke staat, daar horen dan ook de authentieke benamingen bij.
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Die staan in het wph en daar noemen ze het klembout
Ik zou die bladveren ook met vet smeren omdat hij hydraulische schokdempers heeft en net als met schroefveren werkt dat prima en schroefveren hebben totaal geen demping.
Mooie brug trouwens, lijkt me ook wel wat maar ik heb niet zo gek veel ruimte met vijf auto’s en vier motorfietsen
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
jantje1948 schreef:Nounou, wat korzelig…
Dat kan je wel vinden Jan, feit is dat ik hier kom om een leuk verhaal neer te zetten en jullie deelgenoot te maken van m’n hobby en ervaringen. Ik kom hier dus NIET om door wie dan ook op een schoolmeesterswijze te worden gewezen op woord of term gebruik omdat ie ooit in de oudheid eens een cursusje heeft gedaan. Als kind had ik al een broertje dood aan meesters en juffen en dat is niet veranderd. Aangezien dit hier mijn verhaal over mijn auto is spreek ik een iedere die irritant gaat doen aan. Op mijn manier.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ach Yuri, het sop is de kool niet waard en als iemand die bout Gerrit wil noemen, hij gaat zijn gang maar.
Wim Sonneveld zou zeggen: niet op reageren Lena, waterverf.
https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/jaguar-3-4-litre-1959-klokje-rond-klassiek/?kl=1175&ku=757927
Deze had je toch wel al gezien Yuri? Want: De MK I kun je gerust zien als een vierdeurs sportwagen.
Adri
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, die heb ik zeker gezien. Bijzondere auto, vooral omdat er een heleboel écht niet klopt aan dat exemplaar. Maakt niet uit, de beste man heeft er een boel plezier mee.
Mijn Jag staat op stal, de garage thuis heb ik nodig voor andere doelen. In het voorjaar haal ik hem weer op en kan ie gelijk mee naar het nieuwe huis, met een betere garage.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Misschien had je het al ergens vermeld, maar heb je er period correcte diagonaalbanden onder of heb je veiligheid toch belangrijker gevonden?
En bij de specificatie van deze Jaguar staat 210pk. Klopt dat?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Er zitten vier nieuwe Michelin Xvs banden onder. 210 pk? Een 3.4 komt tot 190 pk, wat met een korreltje zout genomen moet worden. Mijn 3.8 zou goed zijn voor 210 pk tot 225 pk. Ik denk dat die ergens rond de 190-200 moet hebben, maar ook hier geldt weer enige scepsis..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dan vind ik de opgegeven topsnelheid in het artikel aan de lage kant. Echt zwaar is hij niet te noemen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.