Goedemorgen,
Helaas heb ik een probleem met het emissiesysteem van mijn Spacetourer/Jumpy uit 2017.
Het AdBlue reservoir (met pomp etc) is kapot en moet vervangen worden.
Auto keurig naar de Citroen garage gebracht waar hij nu al enige tijd staat.
Echter geen vervangend reservoir beschikbaar, geen info over levertijd of wat dan ook. ‘Back order’.
Het zou van Stellantis moeten komen?
Citroen (via de garage) biedt wel een vorm van coulance aangezien het wsl een vaker voorkomend probleem is.
Wellicht wordt er een nieuw onderdeel ontwikkeld? Dan zou dit nog weken/maanden kunnen duren…
Heeft iemand op dit forum enig inzicht/kennis/info over dit probleem en de levertijden?
Citroen zou dit probleem moeten oplossen toch?
Veel dank,
bjorn
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
En daar gaan we weer. Het lijkt wel alsof dealers alleen nog maar met onderdelen kunnen gooien. Hetzelfde probleem gehad met onze Peugeot 308. Dealer wil alleen maar vervangen (buiten garantie). Merkloze garage keek iets verder en met het (eerst schoonmaken en later toch) vervangen van de injector van het ureum systeem in de uitlaat was en is het probeem opgelost. Koste een pak minder dan het vervangen van reservoir en pomp…
Totaal aantal Berichten: 1358
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Ja, maak je borst maar nat. Stellantis is een heel grote multinational met voornamelijk financiële doelen. Citroen is daar een heel klein puzzelstukje in (de Ami wordt niet voor niets een Opel). Dealers zijn of multi label geworden, hebben zich teruggetrokken als zelfstandig specialist of zijn gestopt.
Het zou mij niets verbazen als Citroen als merk in de komende 15 jaar uitgefaseerd wordt.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Dank voor de reacties.
Het is een enorm vervelende situatie.
De garage/dealer kan niks doen (‘we wachten op een onderdeel’) en Citroen Klantenservice zegt te escaleren en verwijst vervolgens naar de dealer/garage… Dit duurt nu al meer dan een maand..
In feite betekent dit voor elke koper van een Citroen Diesel met AdBlue: ‘als het kwetsbare adblue systeem kapot gaat dan kunnen we hem voorlopig niet maken en bieden we ook geen oplossing voor tijdelijk vervangend vervoer’.
Zouden er eigenlijk nog nieuwe citroens met dit systeem van de band rollen?
Weet iemand of er wellicht een nieuwe ureum tank wordt ontwikkeld en hoe lang dit zou kunnen duren?
Ik verneem het ook graag als er nog suggesties zijn waar deze situatie aan te kaarten bij Citroen (behalve de klantenservice).
Groet
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Je zou Bart Ebben in Malden kunnen proberen. Zij demonteren Citroens en Peugeots en hebben een hoop onderdelen tweedehands op de plank liggen. Wellicht ook wat jij zoekt. Kan jouw garage ook weer verder - en jijzelf ook.
Totaal aantal Berichten: 1284
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Ga er maar vanuit dat er géén nieuwe/betere tank ontwikkeld wordt. Is al sinds jaar en dag een probleem, vroeg of laat is iedereen aan de beurt met dit systeem. Heb hem zelf begin dit jaar ook vervangen. In Duitsland via Myparto is de AdBlue tank nog wel leverbaar, let wel op het juiste onderdeelnummer! Montage is nog geen half uur werk.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 1358
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
@Stellantis/Citroen: Maak een combinatie van bestaande technieken zoals van de Fountain van Duchamp https://nl.wikipedia.org/wiki/Marcel_Duchamp en de kunststof plaszuil van Iwan Gobel (sorry van de ontbrekende umlaut) van Burton: https://www.vice.com/nl/article/a3bxge/zo-kun-je-miljoenen-verdienen-aan-plas-en-poep .
Zodat je de automobilist zelf op een agrarische manier onderweg af en toe adBlue kunt (laten) bijtanken als dat nodig is.
Zo kun je in ons merk Frans-technisch-pragmatisch organiseren dat dit adBlue probleem uit de automotivewereld geholpen wordt.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 285
Geregistreerd: 27-04-2007
- C1 VTi 72 S&S Feel
- C5 C5 Aircross 1.6 Puretech EAT8 Shine
graddus schreef:En daar gaan we weer. Het lijkt wel alsof dealers alleen nog maar met onderdelen kunnen gooien. Hetzelfde probleem gehad met onze Peugeot 308. Dealer wil alleen maar vervangen (buiten garantie). Merkloze garage keek iets verder en met het (eerst schoonmaken en later toch) vervangen van de injector van het ureum systeem in de uitlaat was en is het probeem opgelost. Koste een pak minder dan het vervangen van reservoir en pomp…
Ik heb ook al een hele tijd problemen met Adblue meldingen. Garage heeft al verschillende dingen geprobeerd. Nieuwe afsluitdop er op + bedrading gecontroleerd en gereinigd.
Melding was na 2.5 maand terug. Adblue injector gedemonteerd en gereinigd.
Vervolgens weer 1.5 maand gereden: en hoppa daar was de melding weer.
Was er nu wel klaar mee en morgen wordt de tank vervangen. Zit nog behoorlijke coulance op dus de rekening valt nog mee.
Totaal aantal Berichten: 1358
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Wat Graddus schreef klopt zeker.
Een dealer kan en mag bijna niet anders meer dan de onderdelen vervangen. Repareren kost teveel tijd en als het dan niet geholpen heeft heb je zelf een probleem als reparateur, want een boze klant en een schade claim.
Een voorbeeld.
VAG (VW, Viernul e.a) had problemen met olieverbruik door lekkage langs de zuigers. Er was een oplossing in betere zuigers maar officieel was die oplossing niet goedgekeurd op de motor en dus op de milieu toelating (TUV). De officiële dealer kon dus alleen vervangen met dezelfde goedgekeurde rotzooi. De specialist kon de vervanging wel doen, een beetje onder de radar.
Totdat het fout gaat. Dan heeft de fabriek/dealer wettelijk juist gehandeld en de specialist juridisch niet.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Herben schreef:graddus schreef:En daar gaan we weer. Het lijkt wel alsof dealers alleen nog maar met onderdelen kunnen gooien. Hetzelfde probleem gehad met onze Peugeot 308. Dealer wil alleen maar vervangen (buiten garantie). Merkloze garage keek iets verder en met het (eerst schoonmaken en later toch) vervangen van de injector van het ureum systeem in de uitlaat was en is het probeem opgelost. Koste een pak minder dan het vervangen van reservoir en pomp…
Ik heb ook al een hele tijd problemen met Adblue meldingen. Garage heeft al verschillende dingen geprobeerd. Nieuwe afsluitdop er op + bedrading gecontroleerd en gereinigd.
Melding was na 2.5 maand terug. Adblue injector gedemonteerd en gereinigd.
Vervolgens weer 1.5 maand gereden: en hoppa daar was de melding weer.
Was er nu wel klaar mee en morgen wordt de tank vervangen. Zit nog behoorlijke coulance op dus de rekening valt nog mee.
Schoonmaken van de injector hielp hier ook maar tijdelijk, met de nieuwe injector rijden we nu toch alweer zo’n 50.000 km probleemloos.
Totaal aantal Berichten: 1284
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Herben schreef:graddus schreef:En daar gaan we weer. Het lijkt wel alsof dealers alleen nog maar met onderdelen kunnen gooien. Hetzelfde probleem gehad met onze Peugeot 308. Dealer wil alleen maar vervangen (buiten garantie). Merkloze garage keek iets verder en met het (eerst schoonmaken en later toch) vervangen van de injector van het ureum systeem in de uitlaat was en is het probeem opgelost. Koste een pak minder dan het vervangen van reservoir en pomp…
Ik heb ook al een hele tijd problemen met Adblue meldingen. Garage heeft al verschillende dingen geprobeerd. Nieuwe afsluitdop er op + bedrading gecontroleerd en gereinigd.
Melding was na 2.5 maand terug. Adblue injector gedemonteerd en gereinigd.
Vervolgens weer 1.5 maand gereden: en hoppa daar was de melding weer.
Was er nu wel klaar mee en morgen wordt de tank vervangen. Zit nog behoorlijke coulance op dus de rekening valt nog mee.
Reinigen is iets anders dan vervangen natuurlijk. Belangrijk is dat de garage via Diagbox de inspuithoeveelheid van de injector controleert…op die manier kun je zien of dit de oorzaak is. Los daarvan blijf ik erbij, vroeg of laat zal toch een keer een nieuwe tank gemonteerd moeten worden, je kunt nu eenmaal geen losse onderdelen kopen voor de tank alleen de volledige unit met alles erop en eraan.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Dikke twee jaar terug, heb ik ook dit probleem gehad.
Uitzonderlijk werd dit opgelost door de garage en Citroën.
Zie mijn post hierover hier.
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/241061
Met vriendelijke groeten,
Aquaman
Totaal aantal Berichten: 285
Geregistreerd: 27-04-2007
- C1 VTi 72 S&S Feel
- C5 C5 Aircross 1.6 Puretech EAT8 Shine
Tankje koste mij uiteindelijk €380 inclusief BTW. Zat 67% coulance op.