Heeft iemand al ervaring met een greenup stopcontact om de ec4 op te laden met 3,7 kWh?
Inmiddels geplaatst en het gaat sneller ongeveer 16 per uur
Hoe heb je die geplaatst?
Achter wat voor zekering/automaat zit ‘ie, en met welke dikte kabel is hij aangesloten?
En heb jij een driefasen aansluiting, met op die sectie geen andere “zware verbruikers”?
Of heb je een éénfase aansluiting, met een 40A hoofdzekering?
De reden van m’n vragen: als je met 3,7 kW laadt, trek je 16A. En dat is bepaald niet zonder risico voor je systeem dat met zekeringen/automaten 16A is uitgerust. Meer is in ons land niet toegestaan.
In Frankrijk is dat anders, daar kan een groep met 20A worden uitgerust, in een meterkast die anders opgezet is dan bij ons.
Ik kan mijn wallbox ook op 16A zetten, maar heb dat niet gedaan. Hij staat op 10A vanwege het systeem en de 16A automaat die ervoor zit.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Hallo JW
Een vriend van mij heeft de Greenup geplaats op de plaats van een bestaand buitencontact op een N L16 aansluiting.
Gaat inderdaad sneller met laden. 1 fase aansluiting.
Misschien een interessant artikel:
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/elektromobilitaet/laden/ladeverluste-elektroauto-studie/
Het blijkt dat 3fase wallbox een hoger rendement heeft dan een 1fase contactdoos…
Guush schreef:Hallo JW
Een vriend van mij heeft de Greenup geplaats op de plaats van een bestaand buitencontact op een N L16 aansluiting.
Gaat inderdaad sneller met laden. 1 fase aansluiting.
Zat die WCD in zijn eentje op een groep? Of zitten er nog andere verbruikers op?
Zitten meer gebruikers op 1 groep. Tot op heden geen problemen bij het laden gehad.
Als dat lampjes zijn, loop je niet veel risico dat de zekering/automaat eruit klapt als je aan het laden bent.
Maar een koffiemachine, of nog wat zwaarders erbij, dat gaat echt niet goed.
Voorts is er het risico dat er iets misgaat in een tussenliggende verdeeldoos. Tegenwoordig worden overal insteek “lasklemmen” gebruikt, in plaats van de ouderwetse die je op in elkaar getwiste draden zette.
Die insteekklemmen zijn niet bedoeld voor hoge stromen die langdurig lopen. Oververhitting en risico op brand liggen op de loer. Is daar heel goed naar gekeken?
Mijn EVHub Wallbox heb ik om die reden met een kabel rechtstreeks aangesloten op een aparte groep in de meterkast. Daar zitten geen tussenliggende verdeeldozen.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor














































Totaal aantal Berichten: 43363
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De voorschriften stellen dat een laadvoorziening een eigen groep heeft, enkel voor het laden. Om door door JW genoemde reden oa
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




























Totaal aantal Berichten: 9488
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
De huidige regelgeving schrijft voor dat elk apparaat met een vermogen van 2000 VA of meer is aangesloten op een aparte groep.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986