Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
JW schreef:Daarvoor moet ik ook de VIN hebben van een Berlingo M59 met deze TU5JP4 motor die wél uitgerust is met CC, en die schema’s dan vergelijken
Je hebt pb!
Er zijn binnen deze generatie ook meerdere systemen geloof ik. Waarbij CC al dan niet met een begrenzer gecombineerd is. Dat had die van ons. Die had ook het ‘kickdown-knokje’ als je het pedaal in het tapijt begraafde.
Deze versie heeft ook weer een ander insturementencluster waarbij de koeltemperatuurmeter naar de toerenteller verhuisd is, en de cruise een display heeft waar de temperatuur zat.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Bedankt, ik ga kijken of ik die schema’s kan vinden, en ze vervolgens met elkaar vergelijken.
In de stuklijsten zag ik dat er inderdaad twee soorten CC’s zijn.
Eentje zonder begrenzer 6242Z9, met begrenzer is dat 6242Z8
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
2d schreef:JW schreef:Daarvoor moet ik ook de VIN hebben van een Berlingo M59 met deze TU5JP4 motor die wél uitgerust is met CC, en die schema’s dan vergelijken
Je hebt pb!
Er zijn binnen deze generatie ook meerdere systemen geloof ik. Waarbij CC al dan niet met een begrenzer gecombineerd is. Dat had die van ons. Die had ook het ‘kickdown-knokje’ als je het pedaal in het tapijt begraafde.
Deze versie heeft ook weer een ander insturementencluster waarbij de koeltemperatuurmeter naar de toerenteller verhuisd is, en de cruise een display heeft waar de temperatuur zat.
Ahh topper, bedankt voor het delen van deze info!!
JW schreef:Bedankt, ik ga kijken of ik die schema’s kan vinden, en ze vervolgens met elkaar vergelijken.
In de stuklijsten zag ik dat er inderdaad twee soorten CC’s zijn.
Eentje zonder begrenzer 6242Z9, met begrenzer is dat 6242Z8Groet,
JW
Heel fijn, ontzettend bedankt JW!
Inmiddels wat meer spitwerk gedaan.
Dat valt niet mee, omdat de schema’s functie-gebonden zijn. Oftewel, als ik een schema opzoek van een Berlingo met CC, zegt dat op zich niks over hoe de bedrading er dan uitziet van eentje zonder.
Ik heb daarom ook gekeken naar andere zaken, zoals de remlichten en de koppeling.
Daarbij heb ik het volgende gevonden:
—In alle M59 Berlingo’s zitten remlichtschakelaars 453440. Die zijn uitgerust met een breek- en een maakcontact. Dat laatste is voor de remlichten, het verbreekcontact wordt (ook) gebruikt voor de CC.
—In deze M59 Berlingo zou volgens de stuklijsten al een koppelingsschakelaar 218920 moeten zitten. Die wordt bij de CC gevoed vanuit de BSM en heeft een verbinding met de motorsturing. Ik heb daarom de schema’s van de motorsturing van beide auto’s opgezocht, en zie daar inderdaad die koppelingsschakelaar op staan. Oftewel, die zou er al moeten zitten, op de juiste manier bedraad.
—In de bedradingsbundels kan ik vooralsnog geen verschil vinden mbt een kwalificatie CC. Oftewel, het lijkt erop dat er geen specifieke bundel is voor een auto die met CC uitgerust is.
—De COM2000 is voor beide auto’s dezelfde 624235, dat geldt ook voor de Bosch Motronic. Ook de gasklephuizen zijn identiek.
Het lijkt er dus op dat het enige verschil zit in het gaspedaal, zie eerdere posting.
Maar voor de zekerheid toch eerst maar even checken:
—zit er op de remschakelaar inderdaad een dubbele verbinding, met in totaal 4 draden?
—en is de koppelingsschakelaar aanwezig en bedraad?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
JW schreef:
Het lijkt er dus op dat het enige verschil zit in het gaspedaal, zie eerdere posting.
Maar voor de zekerheid toch eerst maar even checken:
—zit er op de remschakelaar inderdaad een dubbele verbinding, met in totaal 4 draden?
—en is de koppelingsschakelaar aanwezig en bedraad?Groet,
JW
Nogmaals bedankt voor het uitzoekwerk! Ik heb inmiddels gekeken en zie bij de remschakelaar 4 draden en bij de koppeling een schakelaar met twee draden, zie afbeelding in de bijlage. Als ik het goed begrijp zou met het juiste gaspedaal het systeem zover als dat we nu kunnen zien compleet moeten zijn om de CC werkend te krijgen?
...daar lijkt het inderdaad op.
Zoals geschreven, ik heb geen andere verschillen kunnen ontdekken.
Die zouden dan kunnen zitten in het “inwendige” van de BSI, en dat kan ik zo niet zien. Maar daarvan schat ik in dat het met een aanpassing mbv Diagbox op te vangen is.
Als je bereid bent het (financiële) risico te nemen en er een ander gaspedaal in monteert, weet je het zeker.
We zijn benieuwd
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Ter aanvulling: ik heb voor de zekerheid nog even gekeken naar de BSI’s.
Bij jou zit er dezelfde 6580EZ in als in 2d’s Berlingo, die wél CC heeft.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Ik heb vandaag de 1601V0 gaspedaal geïnstalleerd maar helaas, de Cruis Control slaat er nog niet automatisch mee aan. Herkent de boordcomputer het nieuwe pedaal automatisch of zou daar nog het een en ander omgezet dienen te worden?
Totaal aantal Berichten: 9369
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
https://www.youtube.com/watch?v=YE_RyWUgo28
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ah deze video ken ik inderdaad. In principe heb ik nu alles in deze video gedaan:
- Bevestigd dat de koppeling een schakrlaar met twee kabels heeft.
- Bevestigd dat de rem een schakelaar met 4 kabels heeft.
- Het juiste gaspedaal geïnstalleerd.
- Het hendeltje geïnstalleerd.
- De Cruise Controle bij een garage laten activeren (wel voor de installatie van de gaspedaal maar na de installatie van het hendeltje).
Alleen over deze laatste heb ik zelf geen controle gehad en kan ik dus niet met zekerheid zeggen of dit goed is gegaan.
Zonder het juiste gaspedaal kan het niet goed geactiveerd zijn, naar ik denk.
In dat filmpje is te zien dat er niet alleen in de BSI, maar ook in de ECU het eea aangepast moet worden.
En dan moet er wel communicatie zijn met het gaspedaal, naar ik aanneem.
Na die aanpassing in de ECU moeten er nog een aantal stappen doorlopen worden.
Oftewel, nog maar een keer proberen, met dat filmpje als leidraad.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
JW schreef:Ter aanvulling: ik heb voor de zekerheid nog even gekeken naar de BSI’s.
Bij jou zit er dezelfde 6580EZ in als in 2d’s Berlingo, die wél CC heeft.
Software versie in de BSI en ECU ook hetzelfde?
Dat weet ik niet, mede daarom schreef ik
JW schreef:.....
Zoals geschreven, ik heb geen andere verschillen kunnen ontdekken.
Die zouden dan kunnen zitten in het “inwendige” van de BSI, en dat kan ik zo niet zien. Maar daarvan schat ik in dat het met een aanpassing mbv Diagbox op te vangen is.
......
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
De ECU en de software in de ECU moet ook hetzelfde zijn, anders gaat het nooit werken.