Hoeveel toeren loopt een DS21 efi bij warm draaien?
mdutre
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 23-04-2012

Gepost: 29 december 2022 11:22 PM

Hoi,

Ik heb een vraag rond het warm draaien van mijn DS 21IE met halfautomaat na motorrevisie als deel van totaalrestauratie.
De motor start zowel koud als warm goed en van de eerste keer in gang. Eens op bedrijfstemperatuur loopt hij mooi de 780rpm die ik met de regelvijs heb ingesteld. De sensoren heb ik allemaal doorgemeten, injectoren laten reinigen en testen en de aux luchtschuif is gereviseerd. Je hoort ook dat de luchtschuif extra lucht bijsteekt bij het warm draaien en zo toeren optrekt. (via filmpje DS_TT gecheckt) Dat klinkt allemaal goed!

Het is dus eerder een gevoelskwestie…
Bij warm draaien draait de motor 1400-1500rpm wat aan de hoge kant klinkt (volgens mij). Ik dacht rond de 1100rpm uit te komen. Zijn er ergens richtwaarden te vinden wat een DS injectie typisch draait in opstart. Ik kon in de documentatie niks terugvinden.

In de documentatie rond injectiesysteem zag ik dat het warmdraaien beïnvloed wordt door 2 systemen.
A) Enerzijds de koelwatersensor die vooraan in de kop zit bij de stroomverdeler. Die lijkt goede weerstand te hebben. Afhankelijk van de weerstandswaarde verlengt die de injectiepuls bij opstart. Kan dus effect hebben gok ik.

B) Anderzijds natuurlijk de extra luchtschuif. Ik heb een gereviseerde ingebouwd maar net ontdekt dat je volgens de verdeler blondeau 2 types hebt (DS21 en DS23). Iemand enig idee wat het verschil is tussen deze 2 luchtschuiven. Kan dit het effect hebben dat ik beschrijf? Vb dat een luchtschuif van de DS23 meer lucht doorgeeft bij opwarmen dan DS21 luchtschuif waardoor motor nu net te rap draait?

Kortom ik ben op zoek naar wat ijkingsgetallen om dan te zien wat ik ermee doe.
Fijn eindejaar.
Mathieu

 

Afbeelding Bijlagen
Screenshot_2022-12-29_232526.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 30 december 2022 12:17 PM
  [ # 1 ]

Vergeet het thermo(tijd)contact niet. Deze voorkomt dat de koudstartinjector blijft doorspuiten. Nadat de cilinderkop de temperatuur van 25 graden heeft bereikt stopt de koudstartinjector. Stekker van deze injector al eens losgetrokken wanneer de motor warm is ? Ik betwijfel of er parameters bestaan van het toerental bij koude motor : Hangt, naar mijn idee, af of je staat in nederland staat bij -2 graden of in lapland bij -40 graden….......Dat van 2 verschillende extra luchtschuiven is mij ook bekend, ben benieuwd of iemand weet wat het verschil is.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 30 december 2022 04:12 PM
  [ # 2 ]

Volgens mij is de koudstartinjecteur “temporisée”, oftewel een maximale tijd open. Dat wordt geregeld met een simpele bimetaal. Als de kop bij starten warmer is dan 25 treedt de koudstartinjecteur niet in werking.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 30 december 2022 05:01 PM
  [ # 3 ]

Mits hij goed werkt !!! vandaar mijn uitleg over thermo-TIJD-schakelaar.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook