













Totaal aantal Berichten: 1407
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
EP 90 was ooit voorgeschreven en is nog steeds verkrijgbaar.
Ik heb trouwens al jaren Total 75w80 in de bak en nog geen enkel probleem.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn


Totaal aantal Berichten: 74
Geregistreerd: 18-04-2023
- ID/DS ID19B
‘T is alweer een tijdje geleden, maar toch even een update.
Na het wisselen van de olie zoals beschreven in deze thread, alweer wat gereden. Dat ging redelijk prima behalve dat ik toch wel wat koud zweet kreeg elke keer als ik terug naar de 2 moest schakelen. Mijn verwachting is dat de synchromesh niet zo best meer is. Daarnaast werd een mogelijke oorzaak van het lage olievolume bij de eerste wissel ook duidelijk: duidelijke lekkage langs een aantal dichtingen die intenser was nu er veel meer olie in de bak was gekomen.
Ik bedacht om toch eens te kijken of er nog wat anders mogelijk is om het beter te krijgen en heb de deksels en de bedienstang er maar een af en uit gehaald. Alles netjes schoongemaakt, nieuwe afdicht ringen om de bedienstang en de pakking uit het filmpje van leon toegepast voor de deksels.
Vervolgens de wat duurdere total traxium 75w80 olie van citrotech erin gedaan in plaats van het standaard spul dat citrotech verkoopt.
Ik heb inmiddels bij droog weer wat ritten gemaakt in weliswaar wat kouder weer, maar vooralsnog, nog geen gekraak gehoord bij terugschakelen, zelfs vanaf wat grotere snelheid.
Fingers crossed, maar wellicht heeft de betere olie het effect dat het net aan goed gaat met de synchromesch.
Aan een ieder de tip om hier eens naar te kijken als je met de bak aan het stoeien bent
Idylla, ID19B de l’annee 1967, Un schnouck comme aucun autre.
Omdat de Castrol Syntrans vrijwel niet meer te krijgen is ben ik laatst eens gaan googlen en kwam op een interessant Lotusforum terecht.
Eigenlijk dezelfde vragen die hier aan de orde kwamen…
Iemand van dat forum heeft contact gezocht met de technische afdeling van Castrol:
Even kort samengevat:
The Castrol Syntrans Transaxle is what Lotus approved for their versions of UN1.
But, the Castrol Syntrans Transaxle which is the correct oil for our Lotus Esprit Renault UN1 cars, is on it’s way out.
The Castrol Syntrans Transaxle 75W90 will remain the same content, but have a new name: Castrol Transmax, Manual Transaxle 75W90.
What about the GL4, GL4+ and the GL5 standards?
* answer from Castrol Technical Department: well, I have personally never seen any damages in a gearbox using GL5 in recent years, but we always recommend to be on the safe side, the GL4 or GL4+, and the old Taf-X was a GL4+ oil. So is the present Castrol Syntrans Transaxle, and the new Castrol Transmax, Manual Transaxle.
There was in the beginning of GL5 standard, some examples of hard pitting in some bigger gearboxes and on other big machinery, but that content of phosfor and other additives was changed a bit and it should be okay now. But as I said, we recommend staying with the GL4+ as specified.
The thing that it did, was that it bind itself with water in the gearbox, and creates an acid that can attack the surface of soft metals, like for example brass syncros. Hence the GL4 and the GL4+ remaining. It’s not like if you add it, the GL5 oil, next day there will be dissolved syncros etc. And today the content is slightly changed, and we haven’t seen problems for some years.
again, stay with GL4+ and be on the safe side.
https://www.lotustalk.com/threads/syntrax-and-syntrans.476417/page-2
En voor de mensen die Syntrans in voorraad hebben genomen:
So what about the old stock, how long is that going to be able to be stored and used with no ill effects?
* answer from Castrol Technical Department: Well, the oil is not supposed to be stored for many years, and I’d say between 3-5 years, and after that, I would throw it out. The lubrication is no longer the same as new oil. So usefull life is 5-6 years. The old Taf-x that some stored for years after it went out of production, is no good any more. And the present Castrol Syntrans Transaxle, now being superseded by a re-naming, same content: Castrol Transmax Manual Transaxle, is a better product.
“The oil geek” heeft interessante youtube filmpjes, als je tijd heb moet je maar eens zoeken, ik heb wel een ander idee over olie gekregen.
Wat betreft het bewaren van olie: https://www.youtube.com/watch?v=E1T4XFPgBeo en schudden helpt niet voldoende…


Totaal aantal Berichten: 74
Geregistreerd: 18-04-2023
- ID/DS ID19B
Weer een tijdje verder het de conclusie is dat de bak lekker schakelt ... nog steeds en ook terug naar 2 nagenoeg geen probleem meer. (een enkele keer bij hogere snelheid wil het wel eens protesteren, maar dat hoef je niet te doen.)
Wat ik wel nu zie ontwikkelen is erg moeizaam in de achterruit gaan. Dat kraakt nu als je vlot wilt elke keer.
Ik heb natuurlijk alle bedienelementen los gehad bij de operatie en vraag me af of daar een afstelling in zit die invloed heeft op de achteruit. WPH is niet zo scheutig met info over het afstellen van de achteruit.
Of moet ik gewoon weer eens de koppeling afstellen?/controleren?
Vast iemand in dit forum die dit weet
Idylla, ID19B de l’annee 1967, Un schnouck comme aucun autre.












































Totaal aantal Berichten: 25665
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
check of je de kabel en schakelstang goed hebt afgesteld.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>


Totaal aantal Berichten: 74
Geregistreerd: 18-04-2023
- ID/DS ID19B
Ik zie in WPH een aantal checks waarbij de bedienhendel de behuizing bij het stuur niet mag raken etc. Dat lijkt allemaal goed eigenlijk. Als je me kunt wijzen op de specifieke afstelling die hiervoor nodig is hoor ik het graag.
Ik kan toch eigenlijk alleen de kabel verstellen? De roterende bedienstang is alleen uit te lijnen.. of mis ik iets?
Ik pak zo het WPH er nog maar eens bij.
Kraken bij achteruit willen rijden is toch niet de meest ideale manier om aandacht te trekken haha, laat staan de slijtage in de bak.
Idylla, ID19B de l’annee 1967, Un schnouck comme aucun autre.












































Totaal aantal Berichten: 25665
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
zowiezo eerst naar de 2 en dan pas naar de achteruit schakelen om gekraak te voorkomen. naast de bak kan je de kabel stellen. Misschien komt de achteruit niet geheel in.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>


Totaal aantal Berichten: 74
Geregistreerd: 18-04-2023
- ID/DS ID19B
Ok. Alles even nagelopen. Schakelstok zit mooi gecentreerd in de opening en raakt nooit de zijkanten.
Dat lijkt dus ok.
Maar ik heb ook de koppeling even bekeken. De volgende symptomen geconstateerd:
- pedaal staat net wat te laag. Ca 138 mm vs 142
- Stelmoer van de kabel is al uit de draai gelopen en kan dus niet worden gebruikt om de kabel verder op te spannen.
- Speling tussen stang en huis is net aan 2 mm, moet ca 3 zijn, maar ik kan dit dus niet vergroten vanwege punt 2
- Vrije slag moet ~ 2 mm zijn maar is ca 4 a 5 mm, veel te groot dus.
Dus ik denk dat ik niet voldoende ontkoppel om een stilstaande as vanuit de koppeling te hebben.
Daarbij komt dat ik een nieuwe , net een dikkere mat heb geplaatst die dus het maximale ontkoppelen ook nadelig beinvloedt.
Ik denk dat ik een een nieuwe kabel nodig heb en de bout op vork wat strakker moet zetten.
Bij het pedaal zelf kun je de klem van de kabel haak op de draai as van koppelingspedaal nog een beetje stellen door deze los te maken en in de speling op maximale spanning te zetten. Dit gedaan en ik kon de kabelstelmoer weer net aan in de draad krijgen ook de stang-huis afstand nu op ca 3 mm kunnen krijgen. Toen de vrije slag terug gebracht naar 2 mm. met de bout op de vork door deze wat in te draaien.
Na al deze acties gaat het weer goed en komt de motorzijdige as van de bvm schijnbaar weer goed tot stilstand als je de achteruit probeert in te leggen. Nu hopen dat de klem bij het pedaal blijft zitten.
Ik hoop het zo nog even uit te te zingen tot ik de koppeling ga vervangen, want dit loopt zowieso op zijn eind.
Idylla, ID19B de l’annee 1967, Un schnouck comme aucun autre.












































Totaal aantal Berichten: 25665
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
check ook even het boomerang ijzertje dat op je bak de verbinding maakt tussen de kabel en het duwstangetje op de gaffel.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>


Totaal aantal Berichten: 74
Geregistreerd: 18-04-2023
- ID/DS ID19B
Dit beugeltje lijkt in orde. Waar moet ik specifiek op letten?
Idylla, ID19B de l’annee 1967, Un schnouck comme aucun autre.
Dat het boemerangetje netjes om het ringetje draait. Het ringetje draaide bij mijn auto helemaal niet meer en het M7 boutje brak af op de versnellingsbak. Dat is niet fijn zeg ik je.
Dsuper ‘73
Eerder DS 23IE Pallas ‘73 18-29-XK


Totaal aantal Berichten: 74
Geregistreerd: 18-04-2023
- ID/DS ID19B
Beugeltje beweegt soepel, maar heeft een beetje speling als je de veer los maakt.
Idylla, ID19B de l’annee 1967, Un schnouck comme aucun autre.












































Totaal aantal Berichten: 25665
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
haal het maar even van de bak af en check of he gat niet is uitgelubberd.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>