2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Vervangen versnellingsbak olie
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1390
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 26 juni 2023 08:31 PM
  [ # 16 ]

EP 90 was ooit voorgeschreven en is nog steeds verkrijgbaar.
Ik heb trouwens al jaren Total 75w80 in de bak en nog geen enkel probleem.

VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Idylla-le-Schnouck
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 18-04-2023

- ID/DS ID19B
Gepost: 09 februari 2025 09:02 AM
  [ # 17 ]

‘T is alweer een tijdje geleden, maar toch even een update.

Na het wisselen van de olie zoals beschreven in deze thread, alweer wat gereden. Dat ging redelijk prima behalve dat ik toch wel wat koud zweet kreeg elke keer als ik terug naar de 2 moest schakelen. Mijn verwachting is dat de synchromesh niet zo best meer is. Daarnaast werd een mogelijke oorzaak van het lage olievolume bij de eerste wissel ook duidelijk: duidelijke lekkage langs een aantal dichtingen die intenser was nu er veel meer olie in de bak was gekomen.

Ik bedacht om toch eens te kijken of er nog wat anders mogelijk is om het beter te krijgen en heb de deksels en de bedienstang er maar een af en uit gehaald. Alles netjes schoongemaakt, nieuwe afdicht ringen om de bedienstang en de pakking uit het filmpje van leon toegepast voor de deksels.

Vervolgens de wat duurdere total traxium 75w80 olie van citrotech erin gedaan in plaats van het standaard spul dat citrotech verkoopt.

Ik heb inmiddels bij droog weer wat ritten gemaakt in weliswaar wat kouder weer, maar vooralsnog, nog geen gekraak gehoord bij terugschakelen, zelfs vanaf wat grotere snelheid.

Fingers crossed, maar wellicht heeft de betere olie het effect dat het net aan goed gaat met de synchromesch.

Aan een ieder de tip om hier eens naar te kijken als je met de bak aan het stoeien bent

Idylla, ID19B de l’annee 1967,  Un schnouck comme aucun autre.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5387
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 17 februari 2025 02:36 PM
  [ # 18 ]

Omdat de Castrol Syntrans vrijwel niet meer te krijgen is ben ik laatst eens gaan googlen en kwam op een interessant Lotusforum terecht.
Eigenlijk dezelfde vragen die hier aan de orde kwamen…
Iemand van dat forum heeft contact gezocht met de technische afdeling van Castrol:
Even kort samengevat:

The Castrol Syntrans Transaxle is what Lotus approved for their versions of UN1.
But, the Castrol Syntrans Transaxle which is the correct oil for our Lotus Esprit Renault UN1 cars, is on it’s way out.

The Castrol Syntrans Transaxle 75W90 will remain the same content, but have a new name: Castrol Transmax, Manual Transaxle 75W90.

What about the GL4, GL4+ and the GL5 standards?
* answer from Castrol Technical Department: well, I have personally never seen any damages in a gearbox using GL5 in recent years, but we always recommend to be on the safe side, the GL4 or GL4+, and the old Taf-X was a GL4+ oil. So is the present Castrol Syntrans Transaxle, and the new Castrol Transmax, Manual Transaxle.
There was in the beginning of GL5 standard, some examples of hard pitting in some bigger gearboxes and on other big machinery, but that content of phosfor and other additives was changed a bit and it should be okay now. But as I said, we recommend staying with the GL4+ as specified.
The thing that it did, was that it bind itself with water in the gearbox, and creates an acid that can attack the surface of soft metals, like for example brass syncros. Hence the GL4 and the GL4+ remaining. It’s not like if you add it, the GL5 oil, next day there will be dissolved syncros etc. And today the content is slightly changed, and we haven’t seen problems for some years.
again, stay with GL4+ and be on the safe side.

https://www.lotustalk.com/threads/syntrax-and-syntrans.476417/page-2


En voor de mensen die Syntrans in voorraad hebben genomen:

So what about the old stock, how long is that going to be able to be stored and used with no ill effects?
* answer from Castrol Technical Department: Well, the oil is not supposed to be stored for many years, and I’d say between 3-5 years, and after that, I would throw it out. The lubrication is no longer the same as new oil. So usefull life is 5-6 years. The old Taf-x that some stored for years after it went out of production, is no good any more. And the present Castrol Syntrans Transaxle, now being superseded by a re-naming, same content: Castrol Transmax Manual Transaxle, is a better product.

“The oil geek” heeft interessante youtube filmpjes, als je tijd heb moet je maar eens zoeken, ik heb wel een ander idee over olie gekregen.
Wat betreft het bewaren van olie: https://www.youtube.com/watch?v=E1T4XFPgBeo  en schudden helpt niet voldoende…

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook